Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.
Er wordt veel aandacht besteed aan de gezinsvorming en de verhoudingen binnen het gezin. Ook de invloed van de politiek op het gezin komt hierbij bijvoorbeeld aan bod.
2
Beschrijf aan de hand van de afbeelding hoe de gezinsverhoudingen en de samenleving er tot de jaren ’60 uitzag. Gebruik hierbij de termen: rolpatronen, verzuiling en collectivistisch.
3
Vanaf de jaren ’60 van de vorige eeuw raakt de samenleving in een stroomversnelling van veranderingen. De politieke en maatschappelijke gezagsverhoudingen veranderen en dat heeft zijn weerslag op de verhoudingen binnen het gezin. Leg de veranderingen binnen het gezin in de jaren `60 uit aan de hand van de volgende termen: pil, ongelijkheid, verzorgingsstaat.
4
Bekijk de onderstaande afbeelding
Bekijk de onderstaande afbeelding. Deze afbeelding typeert het gezin vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Leg aan de hand van afbeelding de ontwikkelingen van de periode na 1980 uit. Gebruik de volgende termen: individualisering, emancipatie, diversiteit
5
'Jongens met vette kuiven winnen uiteindelijk van oude slappe dorpsimams'
Vette kuiven De Arabische lente is een generatiekloof. Het is jong tegen oud, volk tegen elite, middenklasse tegen leger, hoogopgeleiden tegen oude omhooggevallen generaals. Maar ook: ontevreden Koptische jongeren tegen de Paus. Jonge liberale moslims tegen fanatieke geestelijken. Meisjes met of zonder hoofddoek en flitsende rode kleding tegen heersende taboes. Jongens met vette kuiven tegen die oude slappe dorpsimams. In de hele Arabische wereld vindt een geleidelijke ommekeer plaats - zelfs in conservatieve patriarchale staten als Saudi-Arabië. Jonge hoogopgeleide stedelijke jeugd, de zogenaamde Facebook-generatie, in het bezit van een mobieltje, een laptop en een universitaire graad of twee, zijn onder invloed van westerse tv-series, videoclips en sociale media kritisch na gaan denken en reflecteren op het religieuze, politieke, en maatschappelijke systeem. Het is de vraag of het hen de komende jaren gaat lukken een vuist te maken tegen de goedgeorganiseerde, rijke islamitische politieke organisaties. Maar hun aantal is groeiende. Wie regelmatig in Noord-Afrika en het Midden-Oosten komt, ziet deze energieke, ontevreden, liberale jeugd overal. Hun roep klinkt steeds luider, hun kritiek op het huidige systeem steeds overtuigender, hun aantal steeds zichtbaarder, hun communicatiemethoden steeds indringender. Ze zijn niet atheïstisch (nou ja, sommigen wel) maar wel ruimdenkend. Ze bidden al dan niet vijf keer per dag en vasten met Ramadan, maar hebben ook vrienden met andere religieuze oriëntaties en levensbeschouwingen. Ze daten, gaan naar de film, spelen in bandjes, gaan gekleed in jeans en strakke shirts en willen gewoon een leven zoals u en ik. Dit is de jeugd van Tahrir. Dit is de jeugd die absoluut niet in een tweede Iran of Saudi-Arabië wil leven. Dit is de jeugd waar u de komende decennia nog heel veel van gaat horen. Die uiteindelijk, al duurt het jaren, de winnaars zullen zijn. Bron:Bron:
6
Vragen over de Arabische lente zouden kunnen zijn:
Welke samenlevingsvorm van gezin zal in Egypte vaak voorkomen? Leg aan de hand van de tekst uit waarom deze protesten op gang zijn gekomen. Generatiekloof kan naar worden gevraagd. Gevaar van een generatiekloof voor de sociale cohesie.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.