De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolbasis Beeld & Brein® 9+

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolbasis Beeld & Brein® 9+"— Transcript van de presentatie:

1 Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Effectief leren in Balans met jezelf ©Beelddenken in de praktijk info op

2 logopediste te Den Haag
Hoe het allemaal begon 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke Bezem Marion van de Coolwijk Anneke Bezem en Marion van de Coolwijk zijn de auteurs en eigenaren van Instituut Beeld & Brein. Anneke heeft informatica, wiskunde en deelgebieden van psychologie gestudeerd. Zij heeft op allerlei VO scholen les gegeven. Haar praktijk ervaring en kennis heeft zij gebruikt in het ontstaan van Beeld & Brein. Daarnaast is zij faalangstreductie trainer. Marion van de Coolwijk heeft de Pedagogische Academie, RT opleiding en MO Nederlands gedaan. Daarnaast is zij een bekend kinderboekenschrijfster, die o.a. de leesmethode “leeshuis” heeft geschreven en tegenwoordig ook schrijft voor Leeslijn. Ook is zij de auteur van het boek “ik ben niet bom” een boek over de ervaringen van een dyslectisch kind. (de uitspraak is van haar eigen zoon). ©Beelddenken in de praktijk info op

3 Naast elkaar Beelddenken Taal denken Divergeren convergeren
imagery proces verbal proces visueel ingesteld auditief ingesteld globale aanpak analytische aanpak non-verbaal ingesteld verbaal ingesteld werkt van geheel naar kern werkt van de kern, naar de afzonderlijke onderdelen, naar geheel Divergeren: probleem niet rechtstreeks, maar van allerlei kanten benaderen, allerlei zij-ingangen worden gebruikt (niet logisch/gangbaar) Convergeren: een rationele manier van bekijken (oorzaak-gevolg denken) ©Beelddenken in de praktijk info op

4 Beelddenken is een oorspronkelijk denkproces waarbij zintuiglijke informatie gelijktijdig wordt verwerkt. is een snelle associatieve manier van denken. 32 beelden p/sec. 2 woorden p/sec. ©Beelddenken in de praktijk info op

5 Beelddenken is ruimtelijk, driedimensionaal denken. is veel tegelijk denken. Gedachten overlappen elkaar. Ze komen niet netjes op volgorde binnen. ©Beelddenken in de praktijk info op

6 Beelddenken een verklaring voor dyslexie?
Dwaalspoor? Meervoudige intelligentie? Talenten? What’s in a name? Waar gaat het eigenlijk om! Binnen de wetenschappelijke benadering van dyslexie wordt beelddenken en de ideeën daarover van Nel Oijemans als dwaalspoor gezien. Heeft ook te maken met therapieen zoals het aanleveren van bepaalde brillen ect. Het belangrijkste is te onthouden is: Een beelddenker hoeft niet dyslectisch te zijn, maar een dyslectisch kind/volwassenen kan een beelddenker zijn. Hij/zij heeft dan een andere manier van waarnemen. Meervoudige intelligentie van Gaertner gaat uit van 8 verschillende intelligenties: Verbaal-linguistisch, Logisch Matematisch, Visueel-Ruimtelijk, Lichamelijk Kinesthetisch, Naturalistisch, Muzikaal-Ritmisch, Inter- en Intra persoonlijk. Talenten: iedereen heeft talenten, kijken naar je sterke kant, benaderen vanuit een ander perspectief (out of the box thinking). Denk aan Kids Skills, werken aan eigenwaarde is net zo belangrijk als werken aan het verbeteren van techniek. ©Beelddenken in de praktijk info op

7 Wat willen wij voor ieder kind!
©Beelddenken in de praktijk info op

8 Beeld & Brein® 9+ Beelddenken is het verwerken en verwerven van informatie via beelden en gebeurtenissen. Taaldenken is het verwerken en verwerven van informatie via woorden en begrippen. Je kunt informatie via beelden gebruiken om de talige informatie beter te verwerken. Kinderen leren zich zekerder te voelen en leuker, efficiënter en effectiever te leren. ©Beelddenken in de praktijk info op

9 naturalistisch Visueel ruimtelijk Verbaal linguïstisch kinesthetisch lichamelijk inter-persoonlijk Hoe? ©Beelddenken in de praktijk info op

10 Therapie voor de dyslectische leerling? Hangt af van je doel!
Ja Kinderen voelen zich competenter. Ik ben slim! Ik kan het zelf doen! Het leert je leren! Aanpakgedrag/strategie. Bij het leren van proefwerken heb je minder tijd nodig en dus meer ruimte voor leuke dingen. Nee Het verhelpt de dyslectische componenten niet. De spellingsproblemen worden niet aangepakt. Bij het lezen wordt alleen aandacht besteed aan het zoeken van kernwoorden en niet aan de leesvaardigheid van het kind. ©Beelddenken in de praktijk info op

11 Conclusie? ©Beelddenken in de praktijk info op

12 Beeld en Brein® Kaart ©Beelddenken in de praktijk info op

13 Schoolbasis Beeld en Brein®
Aan de orde komen: STERKerSTAAN® Omgaan met faalangst Samenwerking van beide hersenhelften De kleurmethode Inzicht in tekstopbouw Een Beeld en Brein® Kaart maken De unieke geheugenstrategie Beeld en Body® Werkstuk, boekverslag, spreekbeurt opzetten ©Beelddenken in de praktijk info op

14 Evidence based? Prof. Dr. Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie van de Universiteit Groningen doet in samenwerking met instituut Beeld en Brein een wetenschappelijk onderzoek met als doel om de effectieve resultaten van de Beeld en Brein technieken aantoonbaar te maken. ©Beelddenken in de praktijk info op

15 ..\Beeld en brein TV Limburg\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB
Filmpje! ..\Beeld en brein TV Limburg\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB ©Beelddenken in de praktijk info op

16 Nieuw voor de bovenbouw
Leuk leren, lekker in je vel® Samen werken door coöperatieve werkvormen Meervoudige intelligentie Breinvriendelijk leren Intrinsieke motivatie Krachtig in balans Beter onthouden Voor meer informatie: ©Beelddenken in de praktijk info op

17 ©Beelddenken in de praktijk info op www. beelddenkenindepraktijk
©Beelddenken in de praktijk info op


Download ppt "Schoolbasis Beeld & Brein® 9+"

Verwante presentaties


Ads door Google