Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Veerle Opstaele en Tim Vanhove Arteveldehogeschool Bachelor Sociaal Werk 1Meet je imago
2
Onderzoek in het hoger onderwijs? Sociaal werk biedt veel vorming en begeleiding aan OCMW’s ◦ Over intake in de hulpverlening, intervisie, social casework, omgaan met cliënten met psychische moeilijkheden, procesbegeleiding,… Samenwerking met OCMW’s in onder andere Zomergem, Lierde, Maarkedal, Buggenhout, De Pinte, Maldegem,.. ◦ Van het methodologisch ondersteunen en ontwikkelen tot en met het volledig uitvoeren van het onderzoek. 2Meet je imago
3
Onderzoek doen: zélf werk maken van imago! Evaluatieonderzoek: combinatie van organisatiedoelstellingen waarmaken ◦ Inzicht verwerven in eigen werking ◦ Echte participatie en inspraak op systematische wijze ◦ Beleidsplanning in lokaal sociaal beleid ◦ Overtuigen van externen en andere overheden ◦ Extern communiceren 3Meet je imago
4
Participatief onderzoek Onderzoek op maat en in dialoog ◦ Geen standaard passepartout ◦ Op zoek naar de eigen probleemstelling in de gemeente Empowerend voor OCMW-medewerkers Gericht op veralgemeenbare en beleidsgerichte conclusies Proces- en productgericht werken 4Meet je imago
5
Diverse methoden ◦ Face-to-face- of schriftelijke enquêtes (bij representatieve steekproef) ◦ Interviews ◦ Focusgroepen ◦ Observatie Diverse doelgroepen ◦ Algemene bevolking of specifieke doelgroep ◦ Algemene werking of specifieke dienst ◦ Gebruikers, ex- en niet-gebruikers 5Meet je imago
6
Bekendheid ◦ Spontaan en geholpen bekendheid en imago, lokatiebekendheid Tevredenheid bij gebruikers en medewerkers Behoeften bij gebruikers en bevolking ◦ Aanpassen dienstverlening? ◦ Nieuwe diensten opstarten? Communicatie ◦ Bekendheid en tevredenheid communicatiemiddelen Beleidsprioriteiten 6Meet je imago
7
7
8
Top-of-mind awareness: open vraag over eerste plaats of instantie waar men heen gaat bij problemen ◦ 1. Gemeente 65% ◦ 2. OCMW56% ◦ 3. Sociaal Huis28% ◦ Lokaal sociaal beleid 91% 8Meet je imago
9
9
10
(% van iedereen die het Sociaal Huis kent) 10Meet je imago
11
11 B ekendheid Gebruik 1. Gemeentelijk infoblad100%84% 2. Gemeentelijk reclameblad 98%85% 3. Lokale TV-zender 97%64% 4. Streekkrant 94%51% 5. Passe-partout 86%16% 6. Folders van OCMW 58%49% 7. Internet (algemeen) 34%14% 8. Website gemeente 21%15% 9. E-loket 8%19% T
12
Meet je imago12 Open vraag: Schaamte46% Drempelvrees, schrik, angst37% Niet nodig, enkel voor anderen28% Onwetendheid, kennisgebrek25% Te trots 19% Imagoprobleem OCMW 6%
13
Meet je imago13 Nood aan diensten ◦ Vervoersdienst45% ◦ Klusjesdienst43% ◦ Boodschappendienst38% ◦ Tuinonderhoudsdienst38% ◦ Strijkdienst 37% Voorwaarden bij deze diensten ◦ Boodschappendienst: betaalbaar en met ophaaldienst, weinig papierwerk en formaliteiten ◦ Vervoersdienst: vergoeding per km en wachttijden ◦ Strijkdienst: met ophaaldienst
14
14Meet je imago
15
Respondent 1: ‘Het feit dat ik als zelfstandig verpleger ingeschakeld ben voor nachtdiensten voor de serviceflats, wil zeggen dat ze er te weinig personeel voor hebben.’ Respondent 5: ‘Dat is dan alleen voor de serviceflats, maar voor de rest van de bevolking gebeurt er eigenlijk niets ‘s nachts. Bijvoorbeeld mensen die ik ‘s avonds in hun bed ga steken die zitten er tot de andere dag ‘s morgens in. Een oplossing zou zijn dat er tijdens de nacht iemand kan langsgaan zoals in een ziekenhuis. Misschien een klein professioneel team…’ Respondent 2: ‘Wij kunnen dat in principe organiseren met onze thuiszorgdiensten. Maar alles wat wij presteren na de uren moeten wij recupereren tijdens de dag en daar zitten we al met een tekort aan verzorgenden. Vanuit onze dienst houden wij daar een stuk de boot af want op den duur kost het veel te veel geld.’ Respondent 3: ‘Met vrijwilligers is het ook heel moeilijk. De mutualiteit geeft soms cursussen en als je dan navraagt zijn er geen deelnemers.’ 15Meet je imago
16
Intern effect ◦ Betrek medewerkers bij onderzoek: hun inzichten gebruiken én nieuwe inzichten verwerven ◦ Proces: niet éénmalig ◦ Positieve samenwerking met ambtenaren en beleidsmakers Extern effect ◦ Samenwerking met vrijwilligers: participatie ◦ Ondervraagden krijgen kans op inspraak ◦ Communicatie rond onderzoek 16Meet je imago
17
Externe communicatiestrategieën ◦ Plaatselijke media, regionale tv, website, kranten, infoblad, folder, … ◦ Brief naar ondervraagden om hen te bedanken Interne communicatie: ◦ Communiceer erover voor én na met alle diensten, ook in OCMW-raad en schepencollege Participatie en betrokkenheid! 17Meet je imago
18
Werken aan imago integreren in andere zaken ◦ Intern en extern ◦ Permanent proces ◦ Participatief ◦ Integreren in onderzoek naar bekendheid, tevredenheid, behoeften, prioriteiten Werken op basis van feitelijk kwalitatief en kwantitatief materiaal Gefundeerd, overtuigend en richtinggevend onderzoek doen, is ook werken aan je imago! 18Meet je imago
19
Heb je reeds initiatieven/acties ondernomen in het kader van het ‘imago’ van je OCMW? Wat denk je van onze stelling dat onderzoek doen een actieve manier is om te werken aan het imago van het OCMW? En dat werken aan het imago geïntegreerd moet worden in een groter geheel? Zie je dit toepasbaar in je eigen OCMW? Denk je hierin een rol te kunnen opnemen? 19Meet je imago
20
20 Arteveldehogeschool, COMPahs Sociaal Werk Centrum voor Onderzoek, Maatschappelijke dienstverlening en Professionele ontwikkeling van de Arteveldehogeschool Veerle Opstaele en Tim Vanhove www.arteveldehs.be www.lokaalsociaalbeleid.be Veerle.Opstaele@arteveldehs.be Tim.Vanhove@arteveldehs.be Meet je imago
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.