Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Marketingcommunicatie
2
Communicatiemix
3
Thema- en actiecommunicatie
Gericht op verschillende fasen van de attitude (houding) van de consument Themacommunicatie gericht op cognitieve fase, kennisfase: productbekendheid, merkbekendheid affectieve fase, gevoelsfase: imago Actiecommunicatie gericht op conatieve fase, actiefase. actie kan aankoop zijn, maar ook dialoog, interesse tonen, naar de winkel komen, website bezoeken, enz.
4
Marketingcommunicatie
Above the line via de media Below the line buiten de reclamemedia om Cross-mediaal via meerdere media tegelijk Communicatiedoelgroep hoeft niet gelijk te zijn aan marketingdoelgroep b.v. medicijnen: marketingdoelgroep: patiënten, communicatiedoelgroep: artsen
5
Gebruik media Monomediale communicatie: via één medium, dus één kanaal
Multimediale communicatie: één boodschap via één kanaal met meerdere vormen van communicatie Cross-mediaal één boodschap via meerdere kanalen Transmediaal: een verzameling van verwante boodschappen via meerdere kanalen. De boodschappen vullen elkaar aan.
6
Positioneren Het aanbod aan laten sluiten bij behoeften doelgroep
informationeel: met behulp van productinformatie transformationeel: mikken op imago, levensstijl tweezijdig: allebei uitvoeringspositionering: zich onderscheiden met de uitvoering van de promotie zelf Positionering blijkt uit propositie (= verkoopargument) b.v. IKEA: design your life Als de propositie uniek is, heb je een USP Unique selling proposition = uniek verkoopargument
7
Positioneringsmatrix
zie blz. 89 in het boek Kies bij een bepaalde markt 2 belangrijke eigenschappen van het aanbod Zet die uit als horizontale en verticale as Plaats de aanbieders in het veld Is niet volledig, want er zijn meer eigenschappen Waar lege plekken: mogelijk ruimte voor een aanbieder USP: geen andere aanbieders dichtbij Themareclame gaat over de positionering Elevator pitch: propositie kernachtig overbrengen
8
Communicatie in de marketingmix
P van Prijs bij hoog prijsniveau meer nadruk op themacommunicatie bij laag prijsniveau meer nadruk op actiecommunicatie P van Plaats distributiekeuze: directe distributie direct communiceren duwdistributie: communicatie gericht op tussenhandel trekdistributie: communicatie gericht op consument
9
Communicatie in de marketingmix
P van Product merkenbeleid (A- B- of C-merk) beïnvloedt communicatie trekdistributie past bij A-merk, duwdistributie bij B- of C-merk communicatie ondersteunt de merkpersoonlijkheid themacommunicatie past bij hoog en diep assortiment fase productlevenscyclus bepaalt wat voor communicatie nodig is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.