Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Communicatie
2
Indeling commerciële communicatie
Marketingcommunicatie over het aanbod Corporate (concern-)communicatie relaties met publieksgroepen, goed imago onderneming concerncommunicatie bestaat uit interne en externe communicatie Marketingcommunicatie is per definitie extern Geïntegreerde communicatie: alle communicatie klopt met elkaar, is consistent
3
Concerncommunicatie Instrumenten pr sponsoring institutionele reclame
huisstijl Doelstelling: overbrengen corporate identiteit, de ‘persoonlijkheid’ van de onderneming
4
Corporate identiteit Corporate identiteitsmix:
gedrag communicatie symboliek (vooral huisstijl) Ondernemingsnaam als merknaam monolithisch (mono = één): vergelijkbaar met paraplumerk branded identity: vergelijkbaar met individuele merken endorsed identity: individueel merk plus naam moederonderneming Corporate storytelling: helpt om identiteit tot leven te brengen
5
Missie en visie De ondernemingsmissie geeft antwoordt op de vragen:
wie zijn wij? (identiteit) wat doen wij? wat willen wij? (intenties, ambitie) in welke behoeften voorzien wij? Er kan nog meer bij horen: wat hebben wij onze stakeholders te bieden? wat zijn onze kernwaarden (normen, waarden, overtuigingen)? Visie: hoe zien wij de toekomst?
6
Businessdefinitie Onderdeel van de missie. Geeft antwoord op de vragen: wie vormen onze doelgroep? in welke behoeften voorzien wij? hoe doen we dat (technologie)? Detaillist: businessdefinitie = winkelformule Doel concerncommunicatie: corporate imago = corporate identiteit Ander woord voor imago van een onderneming: reputatie Effect van concerncommunicatie onderzoeken: imago-onderzoek, identiteitsonderzoek, opinieonderzoek
7
Pr en publieksgroepen Publieksgroep (ofwel relatiegroep):
groep personen en/of organisaties waar de onderneming van afhankelijk is de aard van de relatie verschilt per publieksgroep personen of organisaties kun je ‘actoren’ noemen Public relations (pr) stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen de organisatie en haar publieksgroepen
8
Soorten pr Interne pr Public affairs
gericht op personeel, familie, vakbonden, aandeelhouders doel: opleiding, voorlichting en motivatie van werknemers goede relatie met vakbonden, trouwe aandeelhouders Public affairs gericht op goed imago bij het grote publiek, belangengroepen, de overheid, bedrijfstakorganisaties, opleidingsinstellingen lobbyen: relatie met ambtenaren en volksvertegenwoordigers issue management: alert zijn en goed reageren op issues die spelen in de samenleving
9
Soorten pr Financiële pr Media pr en publiciteit Crisis pr
gericht op beleggers en banken voorlichting, imago als financieel solide onderneming Media pr en publiciteit media zijn een belangrijk doorgeefluik van nieuws en issues gericht op journalisten, doel is gunstige berichtgeving Crisis pr alert reageren bij een crisis, schade aan het imago beperken Marketing pr goed imago van het aanbod
10
Richting concerncommunicatie
Tweezijdig en symmetrisch is het meest effectief. De externe communicatie hangt ook af van de interne organisatiecultuur.
11
Interne communicatie Tussen mensen en groepen binnen de eigen organisatie Smeerfunctie: goed overleg, coördinatie Procesfunctie: goede communicatie betere samenwerking Bindfunctie: ‘wij-gevoel’ Doelen (zie Trap van Quirke) informatief persuasief (overtuigen) interactief (tweezijdig)
12
De trap van Quirke
13
Richting interne communicatie
Verticaal, tussen meerdere en ondergeschikte(n) top-down of bottom-up leiderschapsstijl: autoritair consultatief: luisteren naar medewerkers participatief: medewerkers erbij betrekken management by objectives: doelstellingen samen opstellen, medewerkers verantwoordelijkheid geven situationeel: stijl aanpassen aan taak en medewerker Horizontaal, tussen medewerkers op zelfde niveau Diagonaal tussen meerdere en ondergeschikte verschillende afdelingen
14
Soorten informatie Bij verticale communicatie
taakinformatie: instructie, afspraken bij intern overleg beheerinformatie: over resultaten beleidsinformatie: over plannen sociale informatie: over personeelsbeleid en arbeidsomstandigheden
15
Interne communicatie Formeel Informeel gepland en systematisch
verloopt volgens voorgeschreven richtlijnen communicatie wordt meestal schriftelijk vastgelegd Informeel niet gepland geen richtlijnen toch hard nodig voor smeerfunctie en procesfunctie
16
Kanalen interne communicatie
Mondeling Schriftelijk vergaderingen memo’s voorlichtingsbijeenkomsten tussen het werk door notulen personeelsblad mededelingenbord intranet ideeënbus knipselkrant
17
Organisatiecultuur Gezamenlijk, aangeleerd gedrag van de leden van de organisatie Cultuurdragers (in volgorde van moeilijk naar makkelijk te veranderen) waarden: wat vinden wij goed, waar streven we naar normen: gedragsregels, volgen uit waarden rituelen: gewoonten, vaste manier om dingen te doen helden: beroemd binnen de organisatie symbolen: huisstijl, architectuur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.