De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groep3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groep3."— Transcript van de presentatie:

1 groep3

2 De juffen van groep 3 Juf Suzie (maandag t/m vrijdag)
Extra ondersteuning door juf Carin (di- ochtend en do-middag)

3 Het binnenkomen De schooldeuren gaan open om 8.35 uur
De kinderen komen rustig binnen. De ouders mogen mee lopen naar binnen. De kinderen halen (zelf) hun eten en drinken (voorzien van hun naam)uit de tas. En kijken op de dag planning wat ze moeten doen, meestal lezen. De schooldeur gaat om 8.45 dicht. Na deze tijd is alleen de hoofdingang open.

4 Een voorbeeld van de dagindeling
8.45 uur lezen  9.00 uur lijn 3 9.45 uur buiten spelen 10.15 uur eten en drinken 10.30 uur rekenen 11.30 uur kanjer training 12.15 uur naar huis 13.15 uur schrijven 14.00 uur spelling 14.30 uur muziek 15.15 uur naar huis

5 Welkom bij Lijn 3 Methode voor aanvankelijk lezen
Dit jaar zit uw kind in groep 3. Een spannend jaar, waarin de nadruk ligt op het leren lezen, ook wel ‘aanvankelijk lezen’ genoemd. Voor taal en lezen werken wij met Lijn 3, een taal- en leesmethode van uitgeverij Malmberg. Welkom bij Lijn 3 Methode voor aanvankelijk lezen

6 Aan het begin van het schooljaar stappen de kinderen in buslijn 3.
De chauffeur, Ben Bus, rijdt hen in de loop van het jaar langs twaalf haltes (ofwel 12 thema’s): van ‘De nieuwe groep’ naar ‘Het is feest’ en van ‘Zon, maan en sterren’ naar ‘Overal water’. Als de kinderen aan het eind van het jaar uitstappen, zijn ze helemaal klaar voor groep 4. Allemaal instappen!

7 Ouderbrieven Bij elk thema hoort een ouderbrief waarin wordt toegelicht wat uw kind dat thema gaat leren. Ook staan er tips in de brief over wat u met uw kind thuis kunt doen om op een leuke manier te oefenen met lezen. Wij geven de brief aan het begin van elk thema mee naar huis.

8 Werken op drie niveaus Risicolezers Gemiddelde lezers Goede lezers
Omdat niet alle kinderen hetzelfde leesniveau hebben, werken we met drie niveaus. Alle kinderen krijgen uitleg en hulp (instructie) op hun eigen niveau. Zo halen we het beste uit ieder kind. Risicolezers: dat zijn de kinderen die wat extra begeleiding en instructie van de leerkracht nodig hebben om de leerdoelen te halen. Gemiddelde lezers: dat is de grootste groep kinderen. Goede lezers: dat zijn de kinderen die al kunnen lezen aan het begin van groep 3. Deze goede lezers werken vanaf thema 2 in een eigen werkboek en met eigen leerdoelen op een hoger niveau. De niveaus liggen niet vast: we toetsen de kinderen regelmatig om te kijken of de indeling nog klopt. We werken met alle kinderen toe naar leesniveau AVI-E3. Dat is het niveau dat de kinderen eind groep 3 zouden moeten kunnen. De goede lezers zijn dan vaak al een niveau verder (AVI-M4 of hoger).

9 Samen leren lezen Samen leren lezen
Ondanks dat we op drie niveaus werken, vinden we het wel belangrijk dat de kinderen als groep ook samen lezen. De kinderen hebben daarom allemaal een eigen leesboek, met een unieke dubbele leeslijn: in één verhaal staan zowel teksten voor de hele groep (witte achtergrond) als teksten voor de goede lezers (gekleurde achtergrond). Bovendien heeft elke leesles een gezamenlijke start en afsluiting, waarin we praten over de tekst of aan elkaar laten zien wat we gedaan hebben. De kinderen leren dus echt samen lezen en de groep blijft echt een groep.

10 De letter centraal De letter centraal
Letterkennis is de basis van het lezen. In Lijn 3 staat dan ook niet een woord, maar een letter centraal. De letters worden op allerlei manieren aangeboden. Bijvoorbeeld met audio- en visuele hulpmiddelen, zoals een aansprekend letterfilmpje, en met motorische ondersteuning, zoals de vormenpen op het digibord. [Tip voor de leerkracht: Voor ouders die hier meer over willen weten, vindt u op Mijn Malmberg een artikel met achtergrondinformatie: De letter centraal.]

11 Expliciete aandacht voor spelling…
We leren de kinderen niet alleen lezen, maar meteen ook spellen: uit je hoofd woorden opschrijven. Aanvankelijk lezen en spellen zijn zeer nauw met elkaar verbonden, maar vereisen elk een eigen aanpak. Vandaar dat de methode aparte spellinglessen heeft.

12 … en woordenschat … en (expliciete aandacht voor) woordenschat
Voor het begrijpen van geschreven en gesproken taal is woordkennis nodig. De kinderen krijgen aparte lessen woordenschat waarin nieuwe woorden worden aangeboden binnen de context van het thema. Dat doen we altijd met afbeeldingen erbij. Hier ziet u bijvoorbeeld een woordveld uit het thema ‘Smakelijk eten’.

13 Wereldoriënterend Wereldoriënterend
In groep 3 wordt de wereld van kinderen steeds groter. Ze willen weten hoe dingen werken en hebben een grote interesse in wereldoriënterende kennis. Wereldoriëntatie komt op allerlei plekken in de methode aan de orde: in themafilmpjes, in een thema-prentenboek, in het leesboek, in de lessen mondelinge communicatie. In de extra lessen wereldoriëntatie en in de ontdekhoek gaan de kinderen zelf onderzoeken en experimenteren. Zo leren de kinderen veel meer dan alleen lezen …

14 Klankenbord Alle letters die in de leeslessen worden aangeboden krijgen een plekje op het grote klankenbord. We maken onderscheid in: lange klanken; korte klanken; tweetekenklanken; medeklinkers; andere klanken (aai-ooi-oei). De indeling in klankcategorieën is gevisualiseerd met gebouwen. Het klankenbord is er ook in digitale vorm, op het digibord.

15 Werkboek lezen De werkboeken zijn bedoeld voor zelfstandige verwerking van de lesstof. De verschillende werkvormen worden regelmatig herhaald, zodat ze herkenbaar zijn. Meestal is één opgave in het grijs voorgedaan.

16 Werkboek lezen – ouderinformatie
Achterin elk werkboek kunt u lezen wat uw kind dit thema allemaal heeft geleerd.

17 Aansluitende schrijfmethode: Klinkers
Lijn 3 heeft een bijpassende schrijfmethode: Klinkers. Klinkers sluit in groep 3 naadloos aan bij Lijn 3. De methodes hanteren dezelfde lettervolgorde en hebben dezelfde thema’s.

18 Wij leren rekenen met “de wereld in getallen”
We werken met veel verschillende  materialen en tekenen bij de rekenopdrachten. Wanneer kinderen klaar zijn, kunnen ze ook uit verschillende rekenspelletjes kiezen.

19 Rekenen op het digibord
Verhaal plaat Uitleg en instructie

20 Superkanjer trofee Elke dag verzinnen we samen waar de trofee mee verdiend kan worden. Bijvoorbeeld: goed opletten of je je stoel aanschuift, of een ander helpen. Aan het eind van de dag beslissen we samen wie de trofee verdiend heeft. Natuurlijk krijgt iedereen de trofee een keer op zijn tafel!

21 Parro Dit schooljaar starten we met Parro! Dit zal klasbord gaan vervangen. Op Parro zullen mededelingen worden geplaatst, maar ook foto’s. Daarnaast is het mogelijk om de leerkracht een bericht te sturen, bijv. om een afspraak te maken.

22 School tv Wij kijken rekenverhalen en huisje boompje beestje.

23 We hebben ook gym, muziek, tekenen en handvaardigheid.
De gymlessen zijn op maandag en woensdag. Op dinsdagochtend  handvaardigheid, graag oude kleren aan trekken.

24 Basispoort Via basispoort oefenen de kinderen de lesstof van lezen en rekenen ook digitaal op de tablets. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u een link, zodat uw kind ook thuis lijn 3 kan oefenen! Zo kunt u zien waar we op dat moment mee bezig zijn.

25 Oudergesprekken/ rapport
De kinderen krijgen dit jaar 3 keer een rapport. Er worden 2 keer per jaar 10-minuten gesprekken gehouden . En een kenningsmakingsgesprek in het begin van het jaar. Aan het eind van het jaar kan er een gesprek plaats vinden op verzoek van de juf of ouders. Bij vragen over uw kind, loop gerust na schooltijd even binnen.

26 Ondersteuning woordenschat
Juf Laurien ondersteunt de kinderen extra bij de woordenschatontwikkeling. Zij begeleidt kinderen op maandagmiddag en dinsdagochtend.

27 Cultuur en bibliotheek
Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen verschillende voorstellingen en uitstapjes aangeboden vanuit kunst-, cultuur en natuuraanbod Etten-Leur. Ook werken we samen met de bibliotheek waarbij we gebruik maken van boeken passend bij onze thema’s. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen thuis ook veel oefenen met lezen. Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek en boeken lenen.

28 Rondkijken Elke ochtend mag u met uw kind de klas binnen lopen. Wij vinden het belangrijk dat u weet waar uw kind mee bezig is. Als uw wat langer in de klas wilt kijken kan dat na schooltijd.


Download ppt "Groep3."

Verwante presentaties


Ads door Google