De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INFORMATIEAVOND Klas…... INFORMATIEAVOND Klas…..

Verwante presentaties


Presentatie over: "INFORMATIEAVOND Klas…... INFORMATIEAVOND Klas….."— Transcript van de presentatie:

1

2 INFORMATIEAVOND Klas…..

3 PROGRAMMA COMMUNICATIE ALGEMENE INFORMATIE
AFDELINGS SPECIFIEKE INFORMATIE LAPTOP BALANSVERSLAG

4 COMMUNICATIE

5 COMMUNICATIE Mentor Afdelingsleider Sectordirecteur Rector
Het eerste aanspreekpunt is altijd de mentor Dhr./ Mevr. :……. adres: ……. MENTORTAKEN MENTOR TAKEN: Leerlingen activeren en stimuleren Altijd eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders Contactpersoon tussen ouders en vakdocenten Bewaken van resultaten (SOM) en sociaal/emotioneel welbevinden van leerlingen Absentie controle (SOM WANNEER KOMT U BIJ MEVR. BEAUMONT? Bijzonder verlof Contactouders Bijzondere omstandigheden VERDERE TAKEN AFDELINGSLEIDER Dagelijkse gang van zaken Overleg met mentoren Kwaliteitsbewaking en onderwijskundige aansturing van de afdeling VWO Aansturen afdeling VWO

6 TELEFOONNUMMER SCHOOL: 045-5315656
AFDELINGSLEIDER Dhr Heijmans SECTORDIRECTEUR Mw.Curfs-Meys TELEFOONNUMMER SCHOOL:

7 Dhr. Curfs: bedrijfsvoering Dhr. Schoenmakers: VMBO
ORGANISATIE Rector: Dhr. van Eyk Sectordirecteuren: Dhr. Curfs: bedrijfsvoering Mw. Curfs: (T)VWO Mw. Hacking: VMBO/HAVO Afdelingsleiders: Dhr. Heijmans: TVWO Mw. Beaumont: VWO Mw. Schreurs: HAVO bobo Dhr. Kohl: HAVO onbo Dhr. Schoenmakers: VMBO

8 ALGEMENE INFORMATIE TOETSING BANDUUR ONDERBOUW STUDIELESSEN ONDERBOUW
RAPPORTAGE OVERGANGSNORMEN BEGELEIDING ABSENTIE PLUSPROGRAMMA’S MOG STRAFUUR VERKEER EN VEILIGHEID

9 Alle cijfers tellen mee voor overgang. Overhoringen
TOETSING Alle cijfers tellen mee voor overgang. Overhoringen Werkstukken/ verslagen/ presentaties Proefwerken in PTD* (planning van toetsing en doorstoming) 3 Toetsweken Toets gemist/ inhaalmoment Onderbouw: di en do, u PTD staat op de website Inhaaluur OB in lokaal 401

10 De volgende leergebieden worden aangeboden:
BANDUREN ONDERBOUW De volgende leergebieden worden aangeboden: Rekenen (afhankelijk van CITO-resultaten einde BK) Taal (afhankelijk van CITO-resultaten einde BK) Stillezen voor zowel tvwo als vwo EIO opdrachten voor alleen tvwo  EIO = Europese en Internationale Oriëntatie Doel: extra ondersteuning voor een bepaald vak/verdieping/specifieke afdelings doelen.

11 STUDIELESSEN ONDERBOUW
Impuls: studie- en sociaal-emotionele vaardigheden

12 RAPPORTAGE HERFST leerlingbespreking KERST cijferbespreking rapport 1 mogelijk actieplan PASEN cijferbespreking rapport 2 rapport met advies voor jaar 3 ZOMER cijferbespreking rapport 3 bevorderen naar hetzelfde of een lager niveau (= HAVO) of bespreken

13 OVERGANGSNORMEN Zie website Meer informatie bij het Kerstrapport

14 Externe studiebegeleiding Tutor
O-team Dyslexie Dyscalculie Externe studiebegeleiding Tutor Het O-team ( Ondersteuningsteam) bidet ondersteuning bij persoonlijke omstandigheden zoals rouwverwerking, faalangst, pesten etc. Er is een dyslexie coach Er is een dyscalculie coach Externe studiebegeleiding : Tutor uit de bovenbouw geeft bijles tegen geringe vergoeding

15 Ouder informeert meldpunt, bij terugkeer absentiebriefje
Ongeoorloofd verzuim (strafuur/VSV) Absentie vooraf bekend (via briefje) Na afwezigheid (via briefje) Bijzonder verlof (aanvraag bij AL) Afmelding bij PTD toets in de toetsweek Afmelding bij PTA toets in de toetsweek Bij ziekte: Ouder informeert tussen 8.00 en 8.15 uur het meldpunt. Na weekend nieuwe ziekmelding indien nodig. Bij terugkeer absentiebriefje inleveren bij het meldpunt. Te laat komen: Zonder briefje van ouders wordt de leerlingen genoteerd als “te laat zonder reden” en moet hij/zij zich de volgende dag om 8.00uur melden. Bij 5x te laat strafmiddag en mail naar ouders, bij 10x afwezig melding VSV. Geen afmelding van ouders is ongeoorloofd verzuim. Vooraf bekende afwezigheid: vooraf melden bij meldpunt, indien korter dan 24 uur vooraf melden bij afdelingsleider. Na afwezigheid maakt de leerling zelf afspraken met de mentor/vakdocent om stof en toetsen in te halen Bijzonder verlof vooraf met afdelingsleider overleggen Dag voor vakanties: strenge absentiecontrole en melding VSV, vakanties beginnen op zaterdag

16 TE LAAT Als leerlingen zonder reden te laat komen, moeten zij zich de eerstvolgende schooldag om 8:00 melden op school.   Leerlingen die zich de aankomende schooldag niet om 8:00 melden, hebben direct een strafuur te pakken.  Leerlingen die met reden te laat komen, hoeven zich niet om 8:00 ’s morgens te melden.  Bij ziekte: Ouder informeert tussen 8.00 en 8.15 uur het meldpunt. Na weekend nieuwe ziekmelding indien nodig. Bij terugkeer absentiebriefje inleveren bij het meldpunt. Te laat komen: Zonder briefje van ouders wordt de leerlingen genoteerd als “te laat zonder reden” en moet hij/zij zich de volgende dag om 8.00uur melden. Bij 5x te laat strafmiddag en mail naar ouders, bij 10x afwezig melding VSV. Geen afmelding van ouders is ongeoorloofd verzuim. Vooraf bekende afwezigheid: vooraf melden bij meldpunt, indien korter dan 24 uur vooraf melden bij afdelingsleider. Na afwezigheid maakt de leerling zelf afspraken met de mentor/vakdocent om stof en toetsen in te halen Bijzonder verlof vooraf met afdelingsleider overleggen Dag voor vakanties: strenge absentiecontrole en melding VSV, vakanties beginnen op zaterdag Ziek bij PTD/toetsweek bovenbouw: Vóór de toets telefonisch afmelden bij de concierge EN schriftelijke afmelding bij de afdelingsleider binnen 24 uur. Alleen bij juiste afmelding heeft leerling recht op een inhaalwerk, anders een 1.0 Ziek bij PTA/toetsweek bovenbouw: Vóór de toets telefonisch afmelden bij de concierge EN schriftelijke afmelding bij de afdelingsleider binnen 24 uur. Alleen bij juiste afmelding heeft leerling recht op een inhaalwerk, anders een 1.0

17 Ongeoorloofd gebruik mobiele telefoon in klas
STRAFUUR ONDERBOUW Vrijdag 8e uur Ongeoorloofd gebruik mobiele telefoon in klas (de telefoon moet aan het begin van de les in de zgn. telefoonzak geplaatst worden, zie ook leefregels) Verwijdering​ Te laat  Spijbelen​

18 Extra uitdaging voor talenten
PLUS PROGRAMMA Extra uitdaging voor talenten Leerling die bovengemiddeld presteert een verdiepingsproject aanbieden Contract (voorwaarden) Mogelijkheid to skippen lessen Altijd in overleg met plus coach Voor wie: leerlingen die bovengemiddeld presteren Doel: extra uitdaging, verhogen van motivatie en creativiteit, leerling kans geven aan zijn/haar passie te werken Coaches: Dhr. ElHassouni en Dhr. Hazen

19 Geeft breder beeld van de leerling
MOG BEOORDELING IN SOM M= Motivatie O= Organisatie G= Gedrag Geeft breder beeld van de leerling Niet zichtbaar voor ouders en leerlingen Doel: breder beeld van de leerlingen waardoor we sneller kunnen achterhalen waarom een leerling niet goed presteert M=Motivatie - Leerling toont oprechte interesse in de les/stelt vragen - Leerling heeft meestal het huiswerk in orde - Leerling let goed op - Leerling heeft geen onverschillige houding O= Organisatie - De leerling heeft zijn spullen op orde - De leerling gebruikt de agenda goed - De leerling heeft goede planning van huiswerk en toetsen G=Gedrag - De leerling is stil/teruggetrokken/afwezig - De leerling is druk, snel afgeleid - De leerling is een teamplayer - De leerling is een leider - De leerling is een pester MOG is voor ouders niet zichtbaar in SOM

20 VERKEER EN VEILIGHEID OP VERZOEK VAN LEERLINGEN, OUDERS EN TEAM: Dringend verzoek om de verkeersborden te respecteren voor school i.v.m. veiligheid van de fietsers. ALVAST BEDANKT VOOR UW MEDEWERKING!!

21 OUDERPARTICIPATIE EIJKHAGEN
OuderAdviesRaad (OAR) Dit is een groep ouders die een aantal keren per jaar met de directie samenkomt om schoolse zaken te evalueren of voor te bereiden. Tevens geeft de OAR advies aan de directie over voorgenomen plannen. De leden zijn evenredig verdeeld over de jaarlagen en niveaus.

22 OUDERPARTICIPATIE EIJKHAGEN
GEZOCHT: OAR-LEDEN! Graag opgeven bij de mentor van uw kind, vanavond of per mail, na opgave volgt meer informatie. Tijdsinvestering per jaar: 6 à 7 x per jaar vergaderen. ALVAST HARTELIJK DANK!!!!!!!!!!!

23 TWEEDE KLAS TTO Afdelingsspecifieke Informatie

24 RBA OVERGANGSNORMEN JSC PARENT COUNCIL PUPIL COUNCIL BUDDY-SYSTEM MUSICAL

25 RBA RUBRIC BILINGUAL ATTITUDE
Een aanvulling op de vwo norm voor tto leerlingen Hiermee stellen we vast of een leerling Engels spreekt, zowel tijdens de lessen, als buiten de lessen om Interactie met de docent en sociale interactie worden o.a. beoordeeld. Niet het niveau maar vooral het gebruik van de Engelse taal is van belang Op het rapport staan de RBA beoordelingen voor elk vak dat in het Engels wordt gegeven Vanaf Kerst is de RBA beoordeling onderdeel van de overgangsnormen. In aanvulling op de vwo norm geldt voor de tvwo leerling dat hij/zij voldoet aan de RBA norm. Hij/zij is bevorderd naar het volgende leerjaar tto als hij/zij maximaal 3 keer een F (fail) heeft voor de beoordelingen van de RBA (Rubric Bilingual Attitude). Een leerling is bespreekgeval als hij/zij 4 of 5 keer een F (fail) heeft. Bij 6 of meer keer F (fail) wordt de leerling uitgesloten van verdere deelname aan het tto. De volledige uitleg van de RBA beoordeling (Rubric Bilingual Attitude) is binnenkort te vinden op onze website bij tweetalig onderwijs

26 RUBRIC BILINGUAL ATTITUDE
Points: 1 2 3 4 A: Private interaction with teacher Speaks too little to be assessed. Speaks English when asked to, but otherwise Dutch. Mostly speaks English to the teacher, but not outside the class. Always speaks English to the teacher in class, mostly outside the class. Always speaks to the teacher in English, both in and outside the class. B: Questions and answers during lesson Finds it hard to speak English in public. Announces in English when switching to Dutch. Tries to speak in English, but isn’t very confident in doing that. Switches to Dutch for some words while answering in English. Student only occasionally lapses into Dutch, but speaks English confidently. Consistently and confidently speaks English. C: Group work and social interaction with classmates Speaks English when asked to. Switches to English when teacher approaches. Consistently slips back to speaking Dutch. Makes an effort to speak English but does need occasional reminding. Answers in the language of the question. Mostly speaks English. Encourages and assists others to speak English, for example by always answering in English. Consistently and confidently speaks English. Encourages and assists others to speak English, for example by always answering in English.

27 OVERGANGSNORMEN Een aanvulling op de vwo norm voor tto leerlingen
Indien een leerling meer dan 3 “FAILS” heeft dan is hij/zij een bespreekgeval, en dus niet automatisch bevorderbaar. Hiermee stellen we vast of een leerling Engels spreekt, zowel tijdens de lessen, als buiten de lessen om Interactie met de docent en sociale interactie worden o.a. beoordeeld. Niet het niveau maar vooral het gebruik van de Engelse taal is van belang Op het rapport staan de RBA beoordelingen voor elk vak dat in het Engels wordt gegeven Vanaf Kerst is de RBA beoordeling onderdeel van de overgangsnormen. In aanvulling op de vwo norm geldt voor de tvwo leerling dat hij/zij voldoet aan de RBA norm. Hij/zij is bevorderd naar het volgende leerjaar tto als hij/zij maximaal 3 keer een F (fail) heeft voor de beoordelingen van de RBA (Rubric Bilingual Attitude).

28 JUNIOR SPEAKING CONTEST 10 december 2019
Wedstrijd public speaking bestaande uit een aantal ronden: 1. Klassikale ronde tijdens de lessen Engels 2. Schoolronde op 10 december 3. Regionale ronde 4. Nationale ronde Winnaars gaan steeds een ronde verder.

29 PARENT COUNCIL & PUPIL COUNCIL
Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouderparticipatie en participatie van de leerlingen. Per laag 2 ouders lid van de Parent Council.  Per klas 1 lid van de Pupil Council Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouder participatie/leerlingen participatie Per klas 1 lid van de Pupil Council Per laag 2 ouders lid van de Parent Council.

30 Senior geeft steun aan de junior op het gebied van hun portfolio.
BUDDY-SYSTEM Peer-to-peer system waarin een leerling uit de onderbouw (junior) gekoppeld wordt aan een leerling uit de bovenbouw (senior). Senior geeft steun aan de junior op het gebied van hun portfolio.  Leerlingen komen een keer of 6 per jaar samen. Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouder participatie/leerlingen participatie Per klas 1 lid van de Pupil Council Per laag 2 ouders lid van de Parent Council.

31 TTO MUSICAL Jaarlijks terugkerend evenement waarbij, onder leiding van mevrouw Velraeds een volledig Engelstalig toneelstuk/musical wordt opgevoerd. Audities na de herfstvakantie Repetities op zondagmiddag Drama, zang, dans en ondersteuning Leerjaar overstijgend Voorstellingen: 1 en 3 april 2020, Theater Heerlen Opgebouwde traditie waarbij zowel ouders als leerlingen gehoord worden over de dagelijkse gang van zaken, ouder participatie/leerlingen participatie Per klas 1 lid van de Pupil Council Per laag 2 ouders lid van de Parent Council.  We zoeken nog 2 brugklas ouders. Aanmelden kan bij de Heijmans 

32 LAPTOP

33 In schooljaar gebruiken leerlingen in de brugklas, de derde klassen en in hv4 laptops in veel lessen, dus nog niet in de 2e klas. Leerlingen uit andere leerjaren mogen eventueel een laptop gebruiken als er sprake is van een blessure, dyslexie of motorische redenen. De leerling vraagt dit dan aan bij de mentor. De mentor geeft dit door aan de RT/docent die dit verder afhandelt.

34 5.  BALANSVERSLAG

35 INFORMATIE OVER UW KIND
Hulp van ouders: Geef bijzonderheden met betrekking tot uw zoon of dochter door aan de mentor. Controleer uw gegevens in SOM! INFORMATIE OVER UW KIND Het balansverslag graag via mail versturen naar de mentor. NAW-gegevens op website a.u.b. controleren HULP VAN OUDERS Iets speciaals in de thuissfeer? Laat het ons z.s.m. weten! Betrokkenheid van ouder(s) bij school zorgt voor significant betere schoolresultaten Netheid in schriften/werkboeken Effectief studeren: variatie bij huiswerk, kijk eens op

36 Zijn er nog vragen ?? ? TOT ZIENS


Download ppt "INFORMATIEAVOND Klas…... INFORMATIEAVOND Klas….."

Verwante presentaties


Ads door Google