Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTorild Slettebakk Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
2
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
Verkoopgesprekken Verkoopsystemen Fase 3 Verkoopgesprek: Aanspreken Fase 3 Verkoopgesprek: Koopwens onderzoeken Fase 4 Verkoopgesprek: Het gesprek Fase 5 Verkoopgesprek: Afronden Modellen voor het verkoopgesprek Koopgedrag Koopgedrag en productsoorten Winkelen Winkelformule Retailinstrumenten
3
H1 Verkoopgesprekken H2 Rechten en plichten H3 Verkoopafhandeling H4 Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6 Reclame en sociale media H7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
4
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
5
De vijf fasen van het verkoopgesprek
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken De vijf fasen van het verkoopgesprek
6
1 Ontvangen en begroeten
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken 1 Ontvangen en begroeten Klant voelt zich welkom Het is beleefd Je weet welke klanten er in de winkel zijn
7
2 Observeren Je oberveert het kijkgedrag en koopgedrag van de klant:
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken 2 Observeren Je oberveert het kijkgedrag en koopgedrag van de klant: Heb je de indruk dat de klant alleen maar wil kijken? Kijkt de klant zoekend rond? Kun je merken of hij op zoek is naar iets speciaals? Merk je aan het gedrag van de klant dat hij wat wil kopen?
8
Het verkoopsysteem bepaalt het verkoopgesprek
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Het verkoopsysteem bepaalt het verkoopgesprek Soorten verkoopsystemen: Zelfbediening: de klant bedient zichzelf. Bediening: iedere klant wordt geholpen. Zelfkeuze: de klant kan de artikelen zelf pakken, maar hij kan ook informatie en advies krijgen. Semi-zelfbediening: de klant kan sommige producten zelf pakken, maar wordt geholpen bij andere producten.
9
3 Aanspreken en koopwens onderzoeken
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken 3 Aanspreken en koopwens onderzoeken
10
Aanspreken Wanneer spreek je de klant aan? (inspringmoment)
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Aanspreken Wanneer spreek je de klant aan? (inspringmoment) Hoe spreek je de klant aan? Verschil tussen: Aankoopgerichte klant: van plan om iets te kopen Niet-aankoopgerichte klant: niet per se van plan iets te kopen Presenteer jezelf op een positieve manier voor en tijdens een verkoopgesprek.
11
Koopwens onderzoeken Vragen stellen Actief luisteren Samenvatten
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopwens onderzoeken Vragen stellen Actief luisteren Samenvatten
12
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
4 Gesprek voeren
13
Tonen en demonstreren Tonen: heb je de koopwens van de klant begrepen?
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Tonen en demonstreren Tonen: heb je de koopwens van de klant begrepen? Demonstreren: laat de mogelijkheden van het product zien. Mogelijkheid om twijfelende klant over te halen.
14
Informeren en adviseren
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Informeren en adviseren Verkoopargumenten gebruiken Koopweerstanden opvangen Maatwerk bieden Maatwerk advies Maatwerk product Maatwerk diensten Maatwerk bij cross channeling Artikelverschillen verklaren Vergelijkende methode Optelmethode Aftrekmethode Deelmethode
15
Artikelverschillen verklaren
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Artikelverschillen verklaren
16
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
5 Afhandelen
17
Benaderingen om een verkoopgesprek te voeren
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Benaderingen om een verkoopgesprek te voeren AIDA-model VOCATIO-model POINT-model
18
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
AIDA-model
19
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
VOCATIO-model
20
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
POINT-model
21
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
POINT in een grafiek
22
Koopgedrag Het gedrag dat een consument vertoont bij het kopen.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopgedrag Het gedrag dat een consument vertoont bij het kopen.
23
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Consumentenbehoefte: De reden waarom mensen producten nodig hebben en kopen. Primair en secundair Lichamelijk en psychisch
24
Factoren koopgedrag Omgevingsfactoren Culturele invloeden
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Factoren koopgedrag Omgevingsfactoren Culturele invloeden Economische invloeden Sociale invloeden Gezinsinvloeden Individuele factoren Motivatie en behoeften Perceptie Leerproces Attitudes
25
Soorten koopgedrag Routinematig aankoopgedrag
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Soorten koopgedrag Routinematig aankoopgedrag Beperkt oplossend koopgedrag Uitgebreid oplossend aankoopgedrag
26
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Soorten producten
27
Samenhang tussen soorten koopgedrag en soorten producten
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Samenhang tussen soorten koopgedrag en soorten producten Koopgedrag convenience goods Koopgedrag shopping goods Koopgedrag specialty goods
28
Koopbeslissingsproces
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Koopbeslissingsproces
29
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Winkelformule
30
Assortiment en koopgedrag
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken Assortiment en koopgedrag Kernassortiment Randassortiment Assortimentsbreedte Assortimentsdiepte Marktpositie en koopgedrag Prijsdistributie Servicedistributie Mix prijs-/servicedistributie
31
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Retailinstrumenten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.