Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
13 november 2018 Een prikkelende ervaring! Jitske Draijer Jeanet Landsman Foto van Marianne Geboers: ‘Dwang in oogcontact, dan kan ik geen gesprek voeren’
2
Wat gaan we doen? Laat je verrassen!
Er was eens ….. SGL. Over zintuigen en prikkelverwerking. Hoe kleurrijk is onze prikkelverwerking??? Samen op weg: waar staan we en waar willen we heen?
3
Er was eens Het verhaal van project SGL
4
Betrokken partijen De Sensatie van een Goed Leven
5
Het project Doel en aanpak
Aanleiding: veel mensen met ASS hebben ook een verstandelijke beperking en problemen met prikkelverwerking Doel: ontwikkelen aanpak voor in kaart brengen van en omgaan met prikkelverwerking bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking (VB). NB: Aanpak spreekt voor zich (geen opleiding nodig) en is gratis toegankelijk. Doelgroep aanpak: mensen met ASS en VB, hun Begeleiders, Ouders en Leerkrachten. Methode: in breed netwerk met zoveel mogelijk van de denkbare perspectieven.
6
Het project perspectieven bij elkaar
Om onderzoek te kunnen uitvoeren dat bruikbare kennis oplevert voor de praktijk kun je niet anders dan onderzoek uitvoeren in actieve samenwerking met de mensen om wie het gaat, dit zijn vaak professionals (zowel binnen als buiten het ziekenhuis) als ook de gebruikers van de zorg, dus patiënten en naasten.
7
Prikkelverwerking hoe nemen we waar?
Figuur van Hanneke Lamberink en Marret Fortuin Principe van over- en ondergevoeligheid voor bepaalde prikkels in bepaalde situaties, oa. onder invloed van stress
8
Over/onder prikkeling
Prikkelverwerking hoe ontstaat gedrag? Bij ASS/VB geen vanzelfsprekend te voorspellen proces! Over/onder prikkeling Sensaties (zintuigen) Hersenen (verwerking) Verbanden (betekenis) Waarneming (perceptie) Selectie Integratie Interpretatie Ervaringen verleden Sensoren in de zintuigen Gedrag
9
Prikkelverwerking uitgestelde reactie
‘Ik moet geregeld voor controles naar het ziekenhuis. Aanraken of ingrepen kan ik op dat moment zelf goed verdragen. Eenmaal thuis kan ik niet anders dan de details van het onderzoek helemaal door te denken en te voelen. Voor de omgeving lijkt alles op het moment van onderzoek ‘normaal’. Ik kan echter achteraf behoorlijk ontregeld zijn, wat anderen niet zien. Hoe kunnen we de omgeving leren uitgestelde reacties te zien?’ Marianne Geboers
10
Prikkelverwerking 10 grootste problemen
Hoofdpijn/migraine. Woede aanvallen. (Over)vermoeidheid. Niet of traag reageren. Emotioneel zijn (‘zomaar’ huilen bijv.) Angstig of paniekerig voelen. Druk in het hoofd zijn. Moeite met concentreren. Prikkelbaar. Moeite met slapen.
11
Het project hoe pakken we het aan
Het project hoe pakken we het aan? Adapted Intervention Mapping en Participatief Actie Onderzoek 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift
12
Participatie in onderzoek ervaringen Ellis
14
Prikkelverwerking voelen
…
15
Prikkelverwerking ruiken
…
16
Prikkelverwerking proeven
…
17
Prikkelverwerking kijken
…
18
Prikkelverwerking horen
…
19
Prikkelverwerking propriosensoren
waar ben ik in de ruimte …
20
Prikkelverwerking vestibulaire receptoren
evenwicht …
21
Prikkelverwerking interosensoren
…
22
Prikkelverwerking nocisensoren
23
Prikkelverwerking doen
24
Resultaten Eerste jaar: posters en rapport Te downloaden op onze website (kennisplein gehandicaptensector) De reis: ons eigen ‘projectverhaal’ Reisgenoten: samen bruggen bouwen! Vraag 1 “hoe je het niet wilt’ Waarom project belangrijk vanuit ervaringen Waarom project belangrijk vanuit wetenschap Vraag 2: ‘Hoe je het wel wilt’ - Waarvoor, wat is een goed leven? Zie ook rapport ‘Goed Leven’! Vraag 3: ‘Wat is je aanpak?’: #hoedan? - ontwikkeling product
25
Poster waarom volgens de praktijk
Hoe werkt het bij mij (persoon met ASS)? Wat zie ik als ouder? Wat zie ik als leerkracht? Wat zie ik als begeleider?
26
Hoe werkt het bij mij? In schema
Karin Berman
27
Poster wetenschappelijke kennis verzameld
Wat is ASS? Wat is VB? Ontwikkelingsleeftijd/IQ Zintuiglijke waarneming; wat gaat er mis? Gevolgen voor functioneren. Overzicht van deze kennis staat in vrij beschikbaar rapport op: onderzoek/gewoonbijzonder/ netwerk-goed-leven.
28
Resultaten Tweede jaar: doelen vast stellen
Met de data uit bijeenkomsten en rapport discussie over doelen. Analyse uitgewerkt naar een grote tabel (10 pag). Iedereen laten scoren wat de 5 belangrijkste doelen waren. Verwerkt tot schema met doelen. 2 november bijeenkomst: vast stellen en definiëren doelen.
29
Resultaten Tweede jaar: doelen vast stellen
30
Waar staan we nu Doelen - product….?
32
Volgende stap Derde jaar: ontwikkelen Belangrijke thema’s; denk mee!
Hoe brengen we die werkelijkheden bij elkaar in een product dat alle betrokkenen gaat helpen en waarin ze elkaar verstaan? Hoe zorgen we ervoor dat in dit product verwerkt wordt dat die werkelijkheden ook nog eens steeds veranderen?
33
Bedankt! Jeanet Landsman Jitske Draijer j.a.landsman@umcg.nl
Jitske Draijer Mail: Website: YouTube: Facebook: Twitter: sgl_autisme
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.