De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie"— Transcript van de presentatie:

1 Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Programmasheet: zelf in te vullen Introductie Achtergrond Onze speerpunten, zinnige zorg en afspraken met aanbieders bij wachtlijsten Ervaringen

2 Speerpunten in beleid Balans in regio tussen zorgbehoefte en zorgaanbod Praktijkvariatie instellingen Substitutie & Ehealth Zinnige zorg en good practices Zorgplicht en wachtlijsten (afspraken maken met aanbieders, verdere digitalisering van GGZ)

3 Good Practices & Leertuinen
Om de zorg op de langere termijn betaalbaar te houden, zet VGZ in op zinnige zorg via good practices. Leertuinen leveren VGZ nieuwe innovaties en inzichten op waarbij financiële middelen direct ten goede komen aan zinnige zorg (Yulius, Vincent van Gogh, GGZ Oost Brabant en GGZ Noord Holland Noord) vernieuwende methode, techniek, handelswijze, procedure, samenwerking of technologische ontwikkeling zinnige zorg; betere zorg tegen lagere kosten, mede dankzij en altijd samen met zorgaanbieders de cliënt staat centraal de zorg is vastgesteld in de praktijk en op andere plekken toepasbaar de zorgaanbieder kan een ambassadeursrol vervullen richting andere zorgaanbieders

4

5

6

7

8

9 Afspraken maken over wachtlijsten
GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Afspraken maken over wachtlijsten Naast onze speerpunten maken we net als vorig jaar ook voor 2020 afspraken met aanbieders over wachtlijstreductie. Waar moeten de afspraken aan voldoen? een projectmatige aanpak (smart) door aanbieder met concrete acties voor het reduceren van wachtlijsten iedere zorgaanbieder een knelpuntenanalyse voor zijn organisatie uitvoert aansturing en monitoring gewenst (vanuit het bestuur en management) op wachtlijsten maakt gebruik van de Vektis GGZ wachttijdeninformatie en legt een baseline vast welke monitoring van de afspraken mogelijk maakt op basis van de hoofddiagnosegroepen met ‘hoogste wachtlijsten bij aanbieder’ en (knelpunt)regio’s aandacht voor wachtlijstbegeleiding, overbruggingszorg en de inzet van ervaringsdeskundigen deelname aan regionale taskforce(s) Proces Eerste versie projectplan mei 2019 Inkoopgesprek en evaluatie projectplan 2019 door inkoper juni - augustus 2019 Projectplan definitief en afspraken gemaakt november 2019 Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

10 Belangrijke regio’s voor VGZ en regionale taskforces
GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. We richten ons op de volgende regio’s: Noord Holland Zuid en Midden Holland (taskforce Midden Holland) Zuid West (excl. Zeeland) –Rotterdam (taskforce R’dam) & Haaglanden (taskforce Haaglanden) Noord en Midden Limburg -Zuid Limburg (taskforce Zuid Limburg) Zuid West Brabant (taskforce Zuid West Brabant) Waardenland (taskforce Waardenland) (Drechtsteden en Gorinchem) Zuid Oost Brabant (taskforce Zuid Oost Brabant) Brabant Noord en Brabant Midden (taskforce Midden Brabant) Arnhem –Nijmegen (taskforce Arnhem Nijmegen) Noord Holland Noord Focus hierbij is analyse van de problematiek rondom wachtlijsten in de regio, implementatie van oplossingsrichtingen en verspreiding van good practices die bij andere regio's of op landelijk niveau kunnen worden ingezet Belangrijke regio’s voor VGZ en regionale taskforces Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

11 Afspraken maken over wachtlijsten
GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Afspraken maken over wachtlijsten Ervaringen contractering 2019 Vraag om afspraken op dit onderdeel zeer divers ontvangen (de één actief de ander…….) Grotendeels geen gerichte structurele aanpak op wachtlijsten vanuit de organisatie - management Afstand verkoopteam en zorgverleners op vestiging(en) Volwassenheidsniveau verschilt in aanpak Inzicht in wachtlijsten per merk (diagnose), locatie en team ontbreekt (monitoring) Gezamenlijkheid van belang Van risicomijdend naar actief en ondernemend (vertrouwen) SMART afspraken maken in combinatie met monitoring blijft lastig Vaak vragen oplossingen niet altijd financiële middelen Verdere ontwikkeling naar 2020 nodig met meer samenhang naar regionaalperspectief Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

12 Jullie ervaringen? …………………………………………………………………………………
GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Jullie ervaringen? ………………………………………………………………………………… Dit is een standaard tekst sheet zonder foto


Download ppt "Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie"

Verwante presentaties


Ads door Google