Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFemke Smits Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
De visie van het Kinderrechtencomité op hoe het belang van het kind onderzocht en vastgesteld moet worden; een uitwerking voor zaken betreffende kindermishandeling en verwaarlozing Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
2
Samenvatting Kinderrechtenverdrag viert 25ste verjaardag
Artikel 3 lid 1: belangen van het kind eerste overweging bij alle besluiten waarmee het kind te maken kan hebben Verwaarloosd- mishandeld => Kan veiligheid van kind ‘thuis’ beschermen worden? Of in alternatieve vorm van opvang plaatsen om de veiligheid te beschermen?
3
Inleiding EU heeft kinderrechten op de agenda gezet => benadering van kinderrechten vanuit interdisciplinair gedragswetenschappelijke-juridisch perspectief (binnen (ortho)pedagogische praktijk) (Ortho)pedagogen=> betekenis verlenen aan ontwikkeling, gedrag en leefomgeving van de kinderen via kinderrechtenverdrag Volgens GC: in iedere procedure van elk kind moet een assessment van diens belangen plaatsvinden Hoe? Ingaan op betekenis van artikel 3 lid 1 Introductie van het model Belang van het Kind en voorwaarden voor ontwikkeling GC nr,14 wordt gedetailleerd uitgewerkt voor kindermishandeling en verwaarlozingszaken
4
De betekenis van artikel 3 lid 1 Kinderrechtenverdrag voor de pedagogische praktijk
Normatief juridisch kader => Staten moeten het welzijn van het kind beschermen en de ontwikkeling waarborgen Belangen van het Kind=> bepaald door diens mogelijkheden om zich te kunnen ontwikkelen (ook in (Ortho)pedagogische praktijk staan de belangen voorop!) Belangen van het kind zijn gericht op diens ontwikkeling tot volwassenheid Kind: participeren in de besluiten die belangrijk zijn voor hem/haar +gelijk behandeld worden Opvoeding kind eindigt als kind zich heeft ontwikkeld tot volwassenheid plaats in de samenleving verworven heeft
5
Het model Belang van het Kind en voorwaarden voor ontwikkeling (Kalverboer &Zijlstra)
BIC-model Bouwt verder op ontwikkelingsvoorwaarden van Heiner en Bartels Gebaseerd op overzichtsstudie naar beschermende en risicofactoren in leefomgeving van Kind 14 opvoedingscondities => kwaliteit van kindertijd en ontwikkeling waarborgen Voldoende kwaliteit: continuïteit en stabiliteit Onvoldoende kwaliteit: kind schaden in zijn ontwikkeling en beleving van de kindertijd
6
De BIC-methodiek voor de beoordeling van het belang van het kind
Twee vragenlijsten 2011: NGO kinderrechtenorganisaties hebben BIC-methodiek voorgedragen aan VN-kinderrechtencomité Bepaald welke artikelen geschonden worden uit het Kinderrechtenverdrag als de kwaliteit onvoldoende is
7
Het VN Kinderrechtencomité over artikel 3 van het Kinderrechtenverdrag
2011: NGO kinderrechtenorganisaties hebben BIC-methodiek voorgedragen aan VN-kinderrechtencomité In iedere besluitvormingsprocedure moet worden bepaald wat de relevante elementen zijn van het belang van het kind-assessment Betekenis en onderling gewicht Besluit nemen: rekening houden met de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind: continuïteit en stabiliteit van huidige en toekomstige situatie Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om tegen een besluit in beroep te gaan + belangenvertegenwoordiger inschakelen
8
Een voorbeeld van hoe een assessment rond kindermishandeling en verwaarlozing eruit moet zien als de richtlijnen van GC nr.14 worden gevolgd Vragen: Veiligheid van kind voldoende beschermd? Moet kind uit huis worden geplaatst voor zijn veiligheid? Schaden ouders het kind door handelen? Wat zijn de signalen? Gevolgen?
9
I. De elementen in de assessment en hun betekenis
1) De individuele kenmerken en eigenschappen van het kind Fysieke ingesteldheid van kind controleren 2) Handhaven van gezinsrelaties en van overige relaties Belang van kind-assessment en vaststelling Recht op persoonlijke en directe relaties Scheiding ouders 3) Zorg, bescherming en veiligheid van het kind Betrekking op welzijn van kind 4) Situatie van kwetsbaarheid Handicap en misbruik bij slachtoffers 5) Het recht op gezondheidzorg Medisch onderzoek
10
Het recht van het kind op onderwijs
II. De visie van het kind Kwaliteit van bestaan: Wat vind het kind zelf van opvoedingssituatie? III. De weging van de elementen bij vermoedens van kindermishandeling of verwaarlozing Oplossingen worden gezocht IV. Het advies voor de vaststelling van het belang van het kind Oplossing die het recht op leven en ontwikkeling v.h. kind het best beschermd
11
Afsluitend GC nr. 14 kan worden uitgewerkt voor assessment als er sprake is van vermoedens van kindermishandeling of misbruik
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.