Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha Dekker Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hoofdstuk 19 Een blindgeborene en de goede herder
marmeren beeld, Rome, ca. 300
2
Concentrische opbouw van het verhaal over een blindgeborene
scène 1 A 9:1-7 Teken: genezing van een blindgeborene scène 2 B 9:8-12 Reactie: vragen van buren en bekenden scène 3 C 9: Eerste ondervraging van de man door de Farizeeën scène 4 D 9: Ondervraging van zijn ouders door ‘de Joden’ scène 5 C’ 9: Tweede ondervraging van de man door de autoriteiten scène 6 B’ 9: De ex-blinde belijdt dat Jezus de Mensenzoon is scène 7 A’ 9: Oordeel van Jezus over de Farizeeën
3
Genezing van een blindgeborene, icoon met als titel: Anablepsis (= gaan zien)
4
Genezing van een blinde, Duccio di Buoninsegna, ca
Genezing van een blinde, Duccio di Buoninsegna, ca , altaarretabel in de Dom van Siena
5
Genezing van een blinde, Gijs Frieling, 1999
6
De vijver van Siloam
7
‘Ik ben de goede herder’ Opbouw van Johannes 9,41-10,21
Ronde 1 9:41-10:5 Jezus spreekt in versluierende taal over een herder en zijn schapen Reactie 10:6 Zijn toehoorders begrijpen niet wat hij hun te zeggen heeft Ronde 2 10:7-18 Stap voor stap legt Jezus uit wie of wat hij bedoelt Reactie 10: Er ontstaat verdeeldheid (in het Grieks: schisma = scheuring) onder ‘de Joden’: velen reageren negatief, anderen positief
8
Twee teksten die elkaar weerspiegelen
In beide teksten een driehoeksverhouding; het zijn spiegelverhalen: blindgeborene schapen Jezus goede herder Farizeeën dieven, bandieten
9
Birkat-Haminim, te lezen van rechts naar links (in regel 2: transcriptie; in regel 3: interlineaire Engelse vertaling)
10
Kan iemand tegelijk een leerling zijn van Mozes én van Jezus
Kan iemand tegelijk een leerling zijn van Mozes én van Jezus? (Johannes 9,28)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.