De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Parkeermodule komt er aan!

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Parkeermodule komt er aan!"— Transcript van de presentatie:

1 De Parkeermodule komt er aan!
Parkeren en data 1 december 2016 Marco Martens En:

2 Themareeks De Slimme Stad - Parkeren en data Peter Hut
Invoeren betaald parkeren en de relatie met Parkeerdata case Katendrecht Themareeks De Slimme Stad - Parkeren en data Peter Hut

3 Wat is de parkeermodule?
Een instrument om vooraf verkeerskundige en andere effecten van parkeerbeleid te bepalen: wat is het effect op verkeersknelpunten, wat op de parkeerdruk Een instrument om inzicht te krijgen in parkeerdata De parkeermodule is onderdeel van de mobiliteitsscan De aangepaste versie is voorjaar 2017 beschikbaar

4 Achtergronden en overwegingen
De parkeermodule heeft lange aanloopgeschiedenis. Er zijn inmiddels problemen opgelost m.b.t.: de relatie tussen rijdende en stilstaande auto’s (turnover) omgaan met ingrijpende gedragseffecten (betaald parkeren voor woon-werkverkeer!) de grote verschillen tussen de mogelijke parkeermaatregelen (fiscaliseren, capaciteit, campagnes, ….) de beschikbaarheid van data en het toegankelijk maken van kennis over kengetallen (sporadisch beschikbaar) Voor de gebruiker mag het niet te ingewikkeld worden!

5 Waarom een parkeermodule?
Parkeerbeleid wordt mede onderbouwd door gevoelsmatige inschattingen en emoties. Cijfers en feiten ontbreken voor inhoudelijke discussies. De effecten van parkeerbeleid op verkeer, bereikbaarheid en leefbaarheid kunnen ingrijpend zijn (afgezet tegen andere verkeersmaatregelen). Kwantificering van beleidseffecten is vooral relevant bij het overwegen van structurele wijzigingen in parkeerbeleid op strategisch niveau. De parkeermodule kan een grotere uitwisseling en opbouw van parkeerkennis bevorderen.

6 Situaties waar parkeermodule nuttig is
In Gemeente X wordt op de campus in een drukke woonwijk een nieuw appartementencomplex zonder parkeerplaatsen gebouwd voor 500 starters; men vreest overlast. In Gemeente Y wordt in een kantorengebied nabij het centrum een deel van de parkeercapaciteit omgebouwd tot boulevard. Tegelijkertijd wordt er betaald parkeren in gevoerd. Terugdringen van het autogebruik is een reden maar ook hier vreest men overlast. In Gemeente Z wil men in verschillende delen van de stad op straat een gedifferentieerd parkeertarief invoeren. Men wil de effecten weten op het bezoek. De parkeermodule tovert de antwoorden niet tevoorschijn maar biedt wel grip op de omvang van het antwoord

7 Invoering Betaald parkeren Katendrecht
Algemene aanleiding en procedure: Klachten over ervaren parkeerdruk Procedure invoeren betaald parkeren Parkeertellingen Draagvlakonderzoek Advies gebiedscommissie Besluitvorming college Implementatie betaald parkeren

8 De mobiliteitsscan

9 De parkeermodule in de mobiliteitsscan

10 Ontstaansgeschiedenis parkeermodule
De parkeermodule kent een lang ontwikkeltraject: Gebruikerssessies met gemeentes Expertpanels Versie 1 is begin dit jaar opgeleverd maar nog niet vrijgegeven Er ligt nu een verbetervoorstel met aandacht voor de relatie met open parkeerdata

11 De basisopzet van de parkeermodule
Startpunt voor de parkeermodule vormt een drie keer drie matrix De vakjes in deze matrix binnen parkeerbeleid juridisch bepaald. Een bewoners heeft bepaalde rechten; de eigenaar van het privé terrein beslist zelf wie hij toelaat. Openbare weg Privé terrein Openbare garages of terreinen Bewoners Vergunningparkeren Werkenden Capaciteitsbeleid Abonnementen Bezoek Betaald parkeren Tariefststelling

12 Hoe werkt de parkeermodule: de sequentie

13 3) Bepalen van de uitgangssituatie
Na selectie van gebied Bepalen van de uitgangssituatie parkeren: DEZE EN DE VOLGENDE SHEETS ZIJN OM REDELIJK SNEL DOORHEEN TE GAAN. HET LEIDT TOT DE OPSTELLING IN SHEET 12 MET DE HAMVRAAG. OM DUIDELIJK TE MAKEN DAT PARKEERDATA VAN DE GEBRUIKER BELANGRIJK ZIJN, DAT HET VERDER VRIJ SIMPEL IS OF UIT DE SCAN KOMT EN DAT ER KENNIS ONTBREEKT BIJ DE HAMVRAAG.

14 4) Vaststellen van aantal getroffenen
Bepalen van de omvang (“herprofileren op straat”) Wat is het aantal betrokken parkeerders

15 5) Relatie leggen met de rijdende auto’s
Wat is uitgangssituatie in gebied voor rijdende verkeer? Wat is het aantal betrokken rijdende auto’s

16 6) De HAMVRAAG: wat gaan betrokkenen doen?
Wat is de directe gedragsreactie? Effecten op verkeer en parkeren (resultaat = stap 7)

17 Conclusie van deze sequentie
De parkeermodule is (helaas nog) geen black box (en kan dat ook nog niet zijn) Waar kennis en data ontbreken leiden we de gebruiker in ieder geval via de logische stappen De parkeermodule biedt een opzet om gaandeweg kennis en data toe te voegen. Andere conclusies?

18 De zwakke schakel (?): beschikbaarheid data
De parkeermodule maakt gebruik van verkeersdata aanwezig binnen de mobiliteitsscan. Parkeerdata zijn binnen de mobiliteitsscan niet aanwezig. Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor parkeerdata. Ze beschikken niet altijd over alle data (privé terrein!). Veel van de beschikbare parkeerdata zijn ook niet gestandaardiseerd (vaste formats en definities).

19 Opzet parkeertellingen
Aandachtspunten - zet metingen zo op dat herhaling en vergelijking bij monitoring mogelijk is - voorkom dat meetmethoden en conclusies per (sub)buurt verschillen - standaardisatie van meetmethoden bespaart geld en begeleidende uren De vaste formats en definities voor parkeertelingen hebben een breder belang en zouden binnen de Parkeermodule een plek moeten krijgen. Telmethode Nu nog handmatig tellen van voertuigen en capaciteit op openbare plaatsen. Er lopen pilots met scanauto’s om dit over te nemen. Doel is een gestandaardiseerde telmethode a.d.h.v. scanautodata.

20 Scanauto: Handhaven & Tellen

21 Formats en definities bij parkeertellingen
Definities van “Capaciteit” Bij invoeren van betaald parkeren gaan we uit van de totale capaciteit, dus incl. alle bijzondere plaatsen waaronder ook bij oplaadpunten. Maar excl. plaatsen op eigen terrein. Na invoeren van betaald parkeren is behoefte aan meer differentiatie: - wat is “capaciteit” in een ongemarkeerde omgeving (bijv. afstand hoek) - hoeveel plaatsen willen we toeschrijven aan kortparkeerders/ bezoekers - wat doen we met alle bijzondere plaatsen (“Wet Mulder”)

22 Parkeerdruk Bezettingsgraad/ parkeerdruk
In relatie tot invoeren betaald parkeren: - parkeerdruk overdag hoger dan 60% en sprake van gebiedsontwikkeling - parkeerdruk hoger dan 85%, een zog. ‘kritische’ parkeerdruk Echter: - wat doen we met de fout geparkeerde auto’s - welke meetmomenten zien we als representatief voor bepalen parkeerdruk - wat doe je met de specifieke parkeerdruk op de ‘Mulder plaatsen’

23 Implementatie betaald parkeren: data privéterrein
Parkeervergunningen en eigen terrein Bij de invoering van betaald parkeren wordt geen parkeervergunning verleent aan diegene die woont of werkt in een pand of complex met bijbehorende parkeervoorziening. Dit kan ook opgaan bij zog. ‘tuinwoningen’. Juridisch aspect in deze is: “Waar is (volgens de koopakte) de parkeerruimte voor bedoeld” Hoe komen we aan data over parkeren op eigen terrein: Rotterdam kent nl. een substantieel aantal parkeerplaatsen in garages en op terreinen die niet van de gemeente zijn. Deze behoren bij woningen en voorzieningen. Factsheets van dit parkeerareaal zijn er echter niet

24 Parkeermodule als motor voor parkeerdata / 1
De parkeermodule zal voor een gemeente als viewer kunnen dienen voor centraal opgeslagen parkeerdata: Capaciteitscijfers (openbare weg, later ook privé terrein) Bezettingscijfers (totaal, idealiter ook per categorie: bezoek, bewoners, werkende) Historische parkeerdata Betalingsgraad Input: op gestandaardiseerde wijze uitgevoerde parkeermetingen.

25 Parkeermodule als motor voor parkeerdata /2

26 Mogelijkheden centrale opslag parkeerdata
Statische parkeerdata zijn al volop aanwezig (NPR / Servicehuis) Dynamische parkeerdata komen via Open Parkeerdata beschikbaar voor weggebruikers (vooral openbare garages en beleidsmatig minder relevant) Ideaal: via de coöperatie van het Servicehuis Parkeren? In alle gevallen zal de gemeente zelf deze data eenvoudig moeten kunnen inladen en beheren.

27 “De roze wolk”

28 Tot slot: het vervolg Gereed maken parkeermodule 2.0: voorjaar 2017
Traject uitzetten met gebruikers ter introductie Gereed maken open - parkeer - beleids - data: ???? Afspraken maken over beheer van de open parkeerbeleidsdata Afspraken maken over de formats van open parkeerbeleidsdata Afspraken maken over de definities rond parkeerdata (bezettingsgraad, betalingsgraad, ….) Viewer ontwikkelen en invoermodules Inbreng toekomstige gebruikers …

29 Tot slot: onze discussiepunten
Welke formats en definities (o.a. capaciteit en parkeerdruk) kunnen we rond parkeertellingen gebruiken? Hoe komen we tot landelijke afspraken die opgenomen kunnen worden in de Parkeermodule? Hoe komen we op een slimme en juridisch sluitende wijze aan parkeerdata voor parkeren op eigen terrein? Dit vergroot het algemene inzicht (via de Parkeermodule) in het parkeren aldaar. (Gesteld dat er belangstelling is:) Hoe krijgen we de parkeermodule zo goed mogelijk bij de gemeenten geïntroduceerd? Hoe regelen we beheer & toegankelijkheid van parkeerbeleidsdata?


Download ppt "De Parkeermodule komt er aan!"

Verwante presentaties


Ads door Google