Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Zorgzaam confronteren
In situaties van ouderenmis(be)handeling Van Hauwaert Evelien Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO)
2
Opdracht vloco Preventie
Deskundigheidsbevordering en expertise-ontwikkeling Ondersteuning van hulpverleners Ondersteuning wetenschappelijk onderzoek Beleidsvoorbereidend werk
3
INHOUD 1. Belang van goede voorbereiding
Wanneer in gesprek gaan? Wat wil ik bereiken? Wie doet dit? 2. In gesprek gaan: aandachtspunten
4
1. Belang van goede voorbereiding
5
Wanneer in gesprek gaan?
Signalen? Van derden of zelf gezien? Vermoeden? Bezorgdheden of risicofactoren (preventief)?
6
WAT wil ik bereiken? Doel = mandaat krijgen om het te bespreken en/of er iets mee te doen 1e plaats: vertrouwensband opbouwen
7
Wie doet dit? Uitgangsvraag: Niet: wie moet gesprek voeren?
Wel: wie kan het hele proces opvolgen? → belang van een protocol Vervolg: afhankelijk van organisatie, is dit iets voor ons of moeten we dit doorverwijzen?
8
Wie doet dit? Hoe ga ik naar het gesprek?
Houding t.a.v. cliënt Open blik? In team bekijken Nadenken over veiligheid (SO als HV)
9
2. In gesprek gaan: aandachtspunten
10
Wat kan er meespelen? (avow, 2010)
Schaamte Loyaliteit Angst Wantrouwen naar hulpverlening Wantrouwen: vaak enkel vertrouwen in de huisarts
11
houding Flexibiliteit als HV: aanpassen aan fase waarin cliënt zit
Ontkenning: neutrale insteek Erkenning: vertrekken vanuit bezorgdheid = TEMPO van de cliënt volgen = soms als HV een stap achteruit zetten = cliënt tijd geven
12
houding Duidelijkheid scheppen (wie, waarom… + opvolging)
Context in rekening brengen Oog hebben voor band met de pleger Niet beschuldigen of veroordelen: respectvol naar de pleger Oudere heeft regie in handen, wel mogelijke pistes aanreiken
13
Gesprekstechnieken
14
gesprekstechnieken
15
gesprekstechnieken
16
gesprekstechnieken
18
078/15 15 70 Contactgegevens VLOCO Ooststraat 27 9620 Zottegem
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.