De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal"— Transcript van de presentatie:

1 Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Thema pesten 15 april 2014 Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal GGD west-Brabant Ans van der Borst

2 Jongeren moeten tegen een plagerijtje kunnen Waar of niet waar?
Stelling Jongeren moeten tegen een plagerijtje kunnen Waar of niet waar? Waar Wie is vroeger wel eens geplaagd? Op school, thuis, door vriendjes. Hoe voelde dat? Wie heeft zelf wel eens geplaagd? Wie plaagde je? Hoe was dat? Wie is vroeger wel eens gepest? Wat heeft dat voor jou betekent? Wie heeft vroeger zelf gepest? Hoe kijk je daarop terug?

3 Plagen of pesten?? Plagen: Moet kunnen en hoort bij het opgroeien.
Op speelse manier met conflicten leren omgaan en elkaars grenzen verkennen. Gelijkwaardig! Niet altijd leuk maar nooit echt bedreigend. Pesten: Agressief, gemeen en bedreigend. Herhaaldelijk, gedurende een langere tijd Fysiek, psychologisch en verbaal. Machtsongelijkheid! ). Iemand wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk wordt blootgesteld aan negatieve acties van één of meer personen, waarbij er sprake is van ongelijke balans in sterkte (een asymmetrische machtsverhoudingNiet altijd duidelijke aanleiding Frustratie van een gebeuren wordt op slachtoffer/zondebok geuit. Bv. je hebt een slechte dag op je werk gehad, als je thuis bent ben je geirriteerd op je vrouw. Je bent aan het klussen, het lukt niet en je geeft een schop tegen de deur

4 Roddelen is een vorm van pesten Waar of niet waar?
Stelling Roddelen is een vorm van pesten Waar of niet waar? waar

5 Pesten: feiten en cijfers
16-27% van de schoolgaande jeugd wordt gepest. Piek jaar Vmbo-leerlingen pesten vaker dan vwo-leerlingen. Meer jongens dan meisjes worden gepest of zijn pester. In het basisonderwijs wordt meer gepest als in het voortgezet onderwijs. Direct (fysiek) pesten komt meer voor bij jongens, Indirect pesten zoals roddelen, buitensluiten en het manipuleren van vriendschappen komt vaker voor bij meisjes. Sociale hierarchie wordt met name bepaald in puberleeftijd, daarom piek jaar Pesten bij kinderen onder de 4 jaar komt niet/zelden voor. Wel agressief gedrag. Agressief gedrag bij kinderen jonger dan 4 jaar geeft

6 Pesten: feiten en cijfers
Risicofactoren: kinderen met overgewicht, motorisch onhandig zijn, stotteren hebben een grotere kans om gepest te worden. Dat geldt ook voor kinderen die angstige, depressieve of teruggetrokken kinderen, kinderen met ADHD o en sociaal kwetsbare kinderen. (bron: TNO) Van de pesters vertoont 1 op de 4 later meer of minder ernstig crimineel gedrag. Maart 2013: staatssecretaris Dekker en de kinderombudsman doen een wetsvoorstel om scholen te verplichten eenn plan van aanpak te hebben. Pestprotocol is niet voldoende. Dit alles nav de zelfmoorden van Tim Ribberink en Fleur Bloemen

7 Pesten: feiten en cijfers
98% van de jarigen zit op het internet: communicatie, informatie, ontspanning, profiel/imago, gamen Één op de drie jarigen heeft een smartphone Één op de vijf wordt gepest via of sms Één op de vijf kinderen die chat heeft last van pesten en schelden tijdens het chatten Één op de tien kinderen krijgt te maken met seksuele toespelingen tijdens het chatten

8 Filmpje

9 Pesten is altijd een groepsgebeuren

10 Hoe pesten werkt Pesten heeft alles te maken met de sociale verhoudingen en hiërarchie binnen een groep Aan begin van schooljaar/voetbalseizoen moeten deze verhoudingen worden opgezocht en ieders plekje duidelijk worden. De periode tot aan de herfstvakantie worden ook wel de “gouden weken” genoemd. .

11 Pesten is een groepsgebeuren. In de groep zijn de volgende rollen:
Stelling Pesten is een groepsgebeuren. In de groep zijn de volgende rollen: Pester Slachtoffer Omstanders Waar of niet waar? Niet waar

12 Rollen bij het pesten Pester Slachtoffer Omstanders Trainer/coach
Ouders Vereniging Pesten is een gezamenlijke verantwoordelijkheid! Pesten stopt alleen als iedereen zich inzet om het te bestrijden!

13 Pesten en de omstanders
Meelopers Niet direct betrokken bij het pesten Kijken toe en doen soms mee Zijn bang zelf slachtoffer te worden Voelen zich niet verantwoordelijk of schuldig Medebepalend voor het in stand houden van het pesten Verdedigers/helpers Komen op voor anderen en sociaal gevoelig Hebben grote invloed in de klas en zijn vaak populair Voelen zich verantwoordelijk Buitenstaanders Pesten niet, maar doen ook niets Merken niets of doen alsof ze niet in de gaten hebben Durven niets uit angst om zelf gepest te worden

14 Kinderen met rood haar worden
Stelling Kinderen met rood haar worden vaker gepest

15 Hoe pesten werkt Pesten begint vaak als een spelletje.
De gepeste jongere voelt zich ongemakkelijk. Het lukt hem/haar niet iets terug te zeggen of te doen. Reageert angstig/bang, trekt zich terug, gaat huilen of reageert op irritante, onhandige, negatieve manier. De pester merkt dat hij/zij succes heeft. Spant anderen voor het karretje om mee te doen.

16 Signalen en gevolgen van pesten
Bij slachtoffer: Problemen zoals depressie, angst, en teruggetrokkenheid Psychosomatische klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, bedplassen, rugpijn, bedplassen, slechte eetlust, en slaapproblemen Suïcidegedachten en suïcidepogingen (middelbare school) Lager zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld Minder plezier in school, vaker afwezig zijn en minder goede schoolprestaties

17 Signalen en gevolgen van pesten
Bij pester: psychosomatische klachten zoals: hoofdpijn buikpijn bedplassen, rugpijn slechte eetlust slaapproblemen suïcidegedachten en suïcidepogingen. ontwikkeling van een antisociale persoonlijkheidsstoornis

18 Cyberpesten Drempel lager 24 uur per dag Ook in jouw veilige omgeving
Anoniem (makkelijker om door te gaan, je kent de pester niet) ‘Harder’, je ziet geen reactie Bereikt (snel) grote groep

19 Cyberpesten Confronterende beelden/foto’s Sexting Bezemen
Bangalijstjes Grooming Haatprofielen Misbruik persoonsgegevens

20

21 Wat te doen als opvoeder?
Luisteren Bespreekbaar maken Rol bspreken: Wat kun jij doen? Positief: complimenten, zelfvertrouwen Regels hoe ga je om met elkaar, Goede voorbeeld! Cyberpesten: Bespreekbaar, computer in huiskamer

22 Wat te doen als voetbalvereniging?
Duidelijke gedragsregels en afspraken Gedrags/pestprotocol Is er een handelingsplan bij pestincidenten? Communicatie clubblad, website en nieuwe leden Positief coachen Verwijzen naar website:

23 Actueel Zaterdag19 april dag tegen pesten
Donderdag 17 april Opening platform cyberpesten 22-26 september Week tegen het pesten

24 Informatie? www.pestweb.nl www.meldknop.nl www.mijnkindonline.nl
William Simons


Download ppt "Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal"

Verwante presentaties


Ads door Google