De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Instellingen en leerlingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Instellingen en leerlingen"— Transcript van de presentatie:

1 Nieuws vanuit AGODI VIRBO – 26 maart 2019 Daphne Rombauts en Ellen Vercruyssen

2 Instellingen en leerlingen

3 Extra middelen voor het basisonderwijs

4 Werkingsmiddelen Extra werkingsmiddelen voor kleuters (€10 mio eenmalig aan te wenden tot en met , €10,4 mio recurrent sinds ) Extra werkingsmiddelen ter ondersteuning leerkrachten basisonderwijs (€10 mio sept ‘18, €10 mio maart ‘19 – enkel om personeel aan te werven, aan te wenden tot en met )

5 Omkadering Verhoging puntenenveloppe administratieve ondersteuning met €20 mio vanaf 1/1/2019 Pilootproject lerarenplatform om meer tijdelijke leerkrachten werkzekerheid en een substantiële opdracht te bieden: FTE voor gewoon/buitengewoon basisonderwijs Middelen voor aanvangsbegeleiding startende leerkrachten, beleidsondersteuning en professionalisering: €16 mio euro (7.766 lestijden)

6 Maatregelen basisonderwijs

7 Maatregelen basisonderwijs
Extra genadejaar (OD29) -> aandacht voor kleine schooltjes, cfr. loon en lesopdracht directeur Getuigschrift bereikte doelen in het basisonderwijs wordt geschrapt (OD 29) Scholengemeenschappen – verlenging (OD29) Groeipakket en schooltoelage: 5j. -> 250 halve dagen (cfr. toelatingsvoorwaarde)

8 Uitrol M-decreet - Ondersteuningsmodel

9 Nieuw omkaderingsmechanisme ondersteuning kleine types
Middelen obv telling leerlingen in gewoon onderwijs School gewoon onderwijs meldt via Discimus welke BuO-school begeleiding doet Middelen toegekend aan scholen buitengewoon onderwijs Leerlingen met een verslag (V) T2, 4, 6, 7 of een oud IV T2 (= ION): gelijke omkadering en werkingsmiddelen als in BuO Leerlingen met een gemotiveerd verslag GV T2, 4, 6, 7 of oud IV T4, 6, 7 (=GON): 2 BE, met correctie voor T6 en T7 Info IV/GV/V maximaal uit databanken Teldag 1/10, correctie (in +) obv 1/2 Omkadering kan stijgen, maar niet dalen

10 Onderwijs aan zieke kinderen

11 Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH)
Uitbreiding recht op TOAH naar alle kleuters Versoepeling organisatie TOAH Vereenvoudiging administratieve procedure Aanvraag door ouders aan school: Langdurig zieken: geen nieuwe aanvraag bij verlenging en herval < 3 maanden Chronisch zieken: 1 aanvraag en 1 medisch attest per school

12 Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH)
Aanvraag door school aan AGODI: Enkel melden (langdurig zieken: per periode – chronisch zieken: 1x per schooljaar) Aanvraag ouders en medisch attest niet meer opsturen, blijft op school ter beschikking van controle door verificateur

13 Uitbreiding aanbod buitengewoon onderwijs type 5
Uitbreiding ziekenhuisscholen: 34 nieuwe plaatsen in het basisonderwijs op 4 nieuwe locaties

14 Aantal initiatieven tot vermindering planlast

15 Planlastvermindering vanaf 01/09/2019
Minder aan- en afwezigheidscodes Van 23 naar 7 Enkel afwezigheden Wel alle tuchtmaatregelen (aparte functionaliteit) Registratie vreemde talen in het basisonderwijs Niet meer op individueel leerlingenniveau (Discimus) maar op schoolniveau Éénmalig met een digitaal formulier (BaO – Algemene Gegevens), daarna vooraf ingevuld formulier jaarlijks nazien

16 Planlastvermindering (gepland)
Automatische toekenning lestijden anderstalige nieuwkomers (AN) Op basis van databanken (registratie Discimus) ipv formulieren Zoveel mogelijk automatische controle Controle werkingsmiddelen Niet meer obv steekproef maar obv klacht –uitgez. gekleurde werkingsmiddelen Controleteam, ondersteuning Audit Vlaanderen

17 Planlastvermindering (gepland)
Inschrijvingsrecht en aanmelden (Basisscholen kunnen voor aanmelden gebruik maken van standaarddossier voor Commissie Leerlingenrechten (afwijken mogelijk) januari 2019) Automatische melding bij schoolverandering en dubbele inschrijving (gepland)

18 Andere engagementen

19 Engagementen Blijvende aandacht en investering voor basisonderwijs
Leerplicht: verlaging leeftijd van 6 naar 5 jaar naar 5 jaar Principieel goedgekeurd door Vlaamse en Franstalige Gemeenschap Kijken naar verdere uitrol, implicaties

20 Personeel

21 cao XI

22 cao XI Afgesloten op 23 maart 2018 Koopkracht
Beter loopbaanperspectief voor tijdelijke personeelsleden Maatregelen voor contractueel meesters-, vak- en dienstpersoneel, onderhoudspersoneel, contractuele bedienden en busbegeleiding

23 cao XI – tijdelijke personeelsleden
Doelstellingen Praktijkschok voor tijdelijke leraar verminderen Mogelijkheid voor schoolbesturen om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding aan te bieden en verder te ontwikkelen Kwaliteit van de aanvangsbegeleiding verhogen Beter loopbaanperspectief voor tijdelijke personeelsleden Inhoudelijke maatregelen Aanvangsbegeleiding voor tijdelijk personeelslid Sneller recht op TADD Lerarenplatform, clusteren van niet-ingevulde vervangingen, vaste benoeming op één moment met meer benoemingsmogelijkheden

24 Aanvangsbegeleiding tijdelijk personeelslid

25 Wat is aanvangsbegeleiding?
Coaching en ondersteuning van TABD-personeelslid Leren beheersen van kerntaken, zichzelf verder leren ontwikkelen als persoon en professional en leren vinden van zijn/haar weg in de instelling als werkplek en lerende organisatie Geen verdere inhoudelijke invulling door overheid Autonomie schoolbestuur

26 Aanvangsbegeleiding - personeelslid
Tijdelijk personeelslid dat voor bepaalde duur is aangesteld (TABD), heeft recht op kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Opgenomen in functiebeschrijving (of schriftelijke overeenkomst) Recht en plicht voor personeelslid, maar ook voor school/schoolbestuur Alle tijdelijke personeelsleden (TABD) in een wervingsambt Vanaf 1 september 2019

27 Aanvangsbegeleiding - schoolbestuur
Nascholingsplan wordt professionaliseringsplan Aanvangsbegeleiding als onderdeel daarvan Invulling aanvangsbegeleiding: afspraken op niveau schoolbestuur of scholengemeenschap (cfr. afspraken m.b.t. aanwerving, functiebeschrijving en evaluatie) Ondersteuning door de pedagogische begeleidingsdiensten Extra middelen om aanvangsbegeleiding te ontwikkelen en te ondersteunen

28 Aanvangsbegeleiding - middelen
Aanvullende lestijden (jaarlijks) Voor aanvangsbegeleiding, maar ook voor betere beleidsondersteuning en voor professionalisering personeelsleden (in het basisonderwijs)

29 Aanvangsbegeleiding - middelen
Gekleurd Aanwending in betrekkingen van wervingsambten van onderwijzend personeel Want: toegekend in lestijden Maar: omzetting mogelijk om aan te wenden in andere wervingsambten Punten voor aanwending in beleids- en ondersteunend personeel Uren voor aanwending in paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel

30 Aanvangsbegeleiding - afspraken
Principes in schriftelijke overeenkomst tussen eerste evaluator en personeelslid Duur en intensiteit bepaald in onderling overleg Resultaat in schriftelijke overeenkomst of functiebeschrijving Indien tussentijds nieuwe afspraken  aanpassing overeenkomst of functiebeschrijving Aanvangsbegeleiding als belangrijk criterium bij beoordeling tijdelijk personeelslid Beoordeling is nodig om recht op TADD te verkrijgen

31 TADD Vanaf 1 september 2019

32 TADD – nu en in de toekomst
Huidige voorwaarden Nieuwe voorwaarden Dagen dienstanciënniteit 720 dagen 580 dagen Dagen effectieve prestaties 600 dagen 400 dagen Niet gepresteerde dagen die effectief meetellen (bevallingsverlof, bedreiging door beroepsziekte, moederschapsbescherming) Max. 210 dagen Max. 140 dagen Aantal schooljaren 3 schooljaren 2 schooljaren Extra voorwaarden? Neen Ja, beoordeling vóór 30 juni van tweede schooljaar Beoordeling met werkpunten = verlenging met 200 effectieve dagen

33 TADD – nieuwe regels Vanaf 1 september 2019
Voor de kandidaatstelling TADD naar 1 september 2019: geen wijzigingen Alleen tijdelijke personeelsleden die aan de huidige voorwaarden voldoen, kunnen zich uiterlijk op 15 juni kandidaat stellen voor het recht op TADD Ook de overgangsmaatregelen gelden pas vanaf 1 september 2019

34 TADD – nieuwe regels Vanaf 1 september 2019 Twee voorwaarden
Aantal prestaties te leveren binnen een bepaalde termijn Beoordeling door eerste evaluator uiterlijk op 30 juni van het schooljaar waarin de vereiste prestaties worden bereikt Voor wie? Tijdelijk personeelslid dat voor het eerst in dienst komt Tijdelijk personeelslid dat op 30 juni 2019 minder dan 580 dagen dienstanciënniteit heeft

35 TADD – nieuwe regels Aantal vereiste prestaties op 30 juni
Minstens 580 dagen gespreid over minstens twee schooljaren Waarvan minstens 400 dagen effectieve prestaties Bevallingsverlof, bedreiging door beroepsziekte en moederschapsbescherming tellen mee voor maximum 140 dagen Berekeningswijze dienstanciënniteit zoals nu Onderscheid scholengemeenschap en scholen niet in scholengemeenschap

36 TADD – nieuwe regels Bij bereiken van vereiste prestaties een beoordeling Door eerste evaluator Uiterlijk op 30 juni na behalen van vereiste prestaties Mag geen beoordeling met werkpunten zijn die aanleiding vormt om recht op TADD uit te stellen Geen beoordeling op 30 juni = positieve beoordeling Steunt onder meer op afgelegde traject aanvangsbegeleiding

37 TADD – nieuwe regels Beoordeling met werkpunten
Kan tot uitstel TADD leiden Evaluator oordeelt dat personeelslid nog niet voldoet voor recht op TADD en nog een aantal werkpunten heeft Op basis van verslag evaluator met zijn/haar beslissing en de vastgestelde werkpunten Extra 200 dagen effectieve prestaties vereist Bevallingsverlof, bedreiging door beroepsziekte en moederschapsbescherming tellen mee voor maximum 70 effectieve dagen Tijdens deze bijkomende periode: aangepast traject aanvangsbegeleiding Nadien: recht op TADD, tenzij alsnog evaluatie “onvoldoende” vóór 30 juni

38 TADD – nieuwe regels Personeelslid niet akkoord met beoordeling met werkpunten? Verhaal bij schoolbestuur Zowel personeelslid als evaluator kunnen vragen om gehoord te worden Schoolbestuur moet dan beide partijen horen Schoolbestuur bevestigt of vernietigt beoordeling met werkpunten

39 TADD – overgangsmaatregelen
Waarom? Regelgeving gaat in op 1 september 2019 Idem voor de overgangsmaatregelen! Overgang van “oude” naar nieuwe voorwaarden kan personeelsleden benadelen Welke personeelsleden? “Oude” voorwaarden op 30 juni 2019 Minstens 720 dagen en drie schooljaren “Oude” voorwaarden op 30 juni 2020 Nieuwe voorwaarden op 30 juni 2019 Minstens 580 en maximum 719 dagen en twee schooljaren

40 TADD – overgangsmaatregelen
Groep 1: Personeelslid bereikt de huidige voorwaarden voor TADD op 30 juni 2019 Voorwaarden Minstens 720 dagen dienstanciënniteit (600 dagen effectief) gespreid over minstens drie schooljaren Kandidatuur uiterlijk op 15 juni 2019 Geen evaluatie “onvoldoende” op 30 juni 2019 Recht op TADD vanaf 1 september 2019 Indien geen kandidatuur op 15 juni 2019 of geen TADD- aanstelling in  recht op TADD blijft ook de volgende schooljaren behouden op basis van deze overgangsmaatregel bij indienen kandidatuur uiterlijk op 15 juni

41 TADD – overgangsmaatregelen
Groep 2: Personeelslid bereikt de huidige voorwaarden voor TADD op 30 juni 2020 Voorwaarden Op 30 juni 2019 nog geen 720 dagen dienstanciënniteit Tijdelijke aanstelling tijdens schooljaar Op 30 juni 2020 minstens 720 dienstanciënniteit (600 dagen effectief) gespreid over minstens drie schooljaren Kandidatuur op 15 juni 2020 Recht op TADD vanaf 1 september 2020 Indien geen kandidatuur op 15 juni 2020 of geen TADD- aanstelling in  recht op TADD blijft ook de volgende schooljaren behouden op basis van deze overgangsmaatregel bij indienen kandidatuur uiterlijk op 15 juni

42 TADD – overgangsmaatregelen
Groep 3: Personeelslid bereikt de nieuwe voorwaarden voor TADD op 30 juni 2019 Voorwaarden Op 30 juni 2019 al twee schooljaren prestaties en minstens 580 dagen dienstanciënniteit en maximum 719 dagen dienstanciënniteit Na 31 augustus 2019 tijdelijke aanstelling Recht op TADD vanaf 1 september daaropvolgend schooljaar indien Kandidatuur op 15 juni Beoordeling zonder werkpunten op 30 juni Beoordeling met werkpunten die recht op TADD uitstellen, betekent 200 extra dagen prestaties te verrichten

43 TADD – overgangsmaatregelen
Indien geen kandidatuur op 15 juni of geen TADD-aanstelling daaropvolgend schooljaar  recht op TADD blijft ook de volgende schooljaren behouden op basis van deze overgangsmaatregel bij indienen kandidatuur uiterlijk op 15 juni

44 TADD – overgangsmaatregelen
Groep 3 is feitelijke toepassing van de nieuwe regels die gelden vanaf 1 september 2019 Waarom dan overgangsmaatregel? Om te bevestigen dat vroegere prestaties bij overschakeling naar nieuwe regels van kracht blijven Opgebouwde dienstanciënniteit blijft dus meetellen voor wie al vóór 1 september 2019 als tijdelijk personeelslid aangesteld was Laat toe dat de eerste evaluator nog beoordeling kan geven

45 Versterken van de lerarenopleiding

46 Versterken van de lerarenopleiding
Educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs Basisidee = Iedereen kan leraar worden

47 Vernieuwingen binnen AGODI

48 Vernieuwingen binnen AGODI
Dataloep Publiek gedeelte X Beschikbaar: Inschrijvingen, leerlingenkenmerken, schoolse vordering, zittenblijven, mobiliteit en aantrekkingskracht X In ontwikkeling: Studiebewijzen en oriënteringsattesten Privaat gedeelte X Beschikbaar: Inschrijvingen, leerlingenkenmerken X In ontwikkeling: kleuterparticipatie, (problematische) afwezigheden cijfers-over-onderwijs

49 Vernieuwingen binnen AGODI
Mijn Onderwijs: Personeel Salarisbrief Fiscale Fiche Aanvraagformulier vakbondspremie Slimme aanstellingen Personeelsleden betrekken bij elektronisch doorsturen van hun opdracht, dienstonderbreking,… Eerste fase: verkenning van het draagvlak

50 Vernieuwingen binnen AGODI
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED) Authentieke gegevensbron voor toetsing bekwaamheidsbewijzen Studiebewijzen uitgereikt vanaf 01/09/2010 Studiebewijzen VWO vanaf 1 september 2015 Geen kopie meer insturen Vanaf 01/09/2018: onderwijzers en kleuteronderwijzers Vanaf 01/03/2019: alle ambten in alle onderwijsniveaus

51 Vernieuwingen binnen AGODI
Opleidingsaanbod AGODI – ACADEMIE Nieuwigheden aan het begin van het schooljaar ABC voor beginnende secretariaatsmedewerkers Thematische opleidingen Meer vraaggestuurd en op maat (bv. Centraal aanmelden, kleuterparticipatie, AN, datagebruik) schoolsecretariaten

52 AGODI - contactgegevens
Afdeling Basisonderwijs, Deeltijds kunstonderwijs en CLB – Scholen en leerlingen: T Afdeling Personeel Basisonderwijs en Centra Leerlingenbegeleiding: T Op = verificateur of dossierbeheerder zoeken

53 Bedankt voor uw aandacht!

54 Vragen?


Download ppt "Instellingen en leerlingen"

Verwante presentaties


Ads door Google