Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De Kostprijs Why Bother?
2
Waarom is de kostprijs belangrijk?
Vaststellen van de verkoopprijs. Kostenefficiency Geeft inzicht in de kostenstructuur van de organisatie. Grondslag voor de waardering van de voorraden. Basis voor bedrijfs-economische analyses: wat is de impact van de inkopen op de kostprijs? Hoeveel kapitaal aan te trekken?
3
Kostprijs: Wat is het ook alweer?
De kostprijs bestaat uit alle kosten die je moet maken voor het maken of leveren van je product of dienst. Als je in jouw bedrijf meerdere producten of diensten gaat aanbieden, moet je dus per product of dienst besluiten welke berekening je hierop wilt loslaten. Een goede kostprijsberekening verkleint de kans op het verkeerd inschatten van de vaste en variabele onkosten. De echte vraagprijs/verkoopprijs voor je product of dienst is natuurlijk hoger dan je totale kosten (anders maak je geen winst)
4
Kostprijs: Variabele Kosten
Zuivel, suiker, etc Variabele (Directe) Kosten: Deze zijn rechtstreeks aan het product (of dienst) gekoppeld. (ze variëren met de productie) Uit welke materialen (en/of ingrediënten) bestaat het product? > materialen, grondstoffen, manuren etc. Wat zijn de hoeveelheden per product? Cacao Stokje (en de verpakking)
5
Kostprijs: Vaste Kosten
Vaste (Indirecte) Kosten: Kosten die optreden ongeacht de productie. Dus niet direct gerelateerd aan het product. Geen onderdeel van het product zélf > fabriekshal (huur/ afschrijving) > machines (afschrijving) Maar ook > administratiekosten > reclamekosten
6
Activity Based Costing (ABC) Methode
De ABC-methode (voluit Activity Based Costing) is iets omvangrijker. In dat geval bereken je de vaste lasten terug op de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Daarna bepaal je per afdeling voor hoeveel procent 'gebruik wordt gemaakt' van een product of dienst: evenredig daaraan verdeel je vervolgens de vaste lasten. Als je weet wat je zakelijke kosten zijn, ga je deze per product of dienst de kostprijs bepalen. Onderstaand een stappenplan: Tel alle variabele kosten bij elkaar op die je per periode maakt. Bereken de vaste lasten die je voor het product maakt over dezelfde periode (dit kan dus zowel via een integrale kostenberekening als de ABC-methode). Tel deze kosten bij elkaar op en je houdt de inkoopwaarde over. Bereken vervolgens hoeveel producten je over het kwartaal gaat inkopen. Deel de inkoopwaarde (3) door het aantal producten/diensten (4). Nu weet je wat idealiter de kostprijs van jouw product of dienst moet zijn.
7
Kostprijs: Berekening 1/2
stuks Zuivel EUR Cacao EUR Stokje EUR Verpakking Totaal Variabele Kosten EUR Afschrijvingen EUR Salarissen Reclamekosten EUR Totaal Vaste Kosten EUR TOTALE KOSTEN EUR Per product EUR 3
8
Kostprijs: Berekening 2/2
stuks stuks Zuivel EUR EUR Cacao EUR EUR Stokje EUR Verpakking Totaal Variabele Kosten EUR EUR Afschrijvingen EUR Salarissen Reclamekosten EUR Totaal Vaste Kosten TOTALE KOSTEN EUR EUR Per product EUR 3 EUR 2 !!
9
Conclusies uit het simpele voorbeeld
Het aantal verkopen heeft wel degelijk invloed op de kostprijs: De kostprijs is lager bij de verkoop van stuks. Als de gangbare verkoopprijs van een magnum EUR 3,50 is, dan heb je bij een verkoop van stuks een winst van EUR 0,50 per stuk. Als de gangbare verkoopprijs EUR 2,75 per stuk is, betekent dit dat je maatregelen dient te nemen. Bijvoorbeeld: > marketing voeren om de verkopen te stimuleren; > grondstoffen in grotere hoeveelheden inkopen (schaalvoordelen); > inleveren op kwaliteit op de grondstoffen ter verlaging vd kosten. > etc.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.