Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Andries Reinhart 3 maart 2019 a.reinhart@amsterdam.nl
Het prettige gesprek in Bos & Lommer Re-integratie
3
Intake Organisatie Jongeren t/m 27 jaar Koers naar werk
Werk & Reintegratie Activering Jongeren t/m 27 jaar
4
Bestuurlijke ambitie om Amsterdammers die kunnen werken te ondersteunen.
Aanname: Door activeringsgraad (vrijwilligerswerk) te verhogen wordt de intrinsieke sociale maatschappelijke acceptatie vergroot bij klanten van Activering. Risico op sociaal isolement/afglijden naar beperktere zelfredzaamheid worden verminderd. Opdracht: Benader actief klanten die iets terug willen geven en graag een bijdrage aan de maatschappij willen leveren én…
5
Bestuurlijke ambitie om ‘kwetsbare’ Amsterdammers te ondersteunen.
Aanname: Door verschillende oorzaken en andere sociale-economische redenen zijn er ook klanten die afglijden naar beperktere zelfredzaamheid. Opdracht: Benader actief klanten die lang niet gesproken zijn waarvan geen klantbeeld bekend is die buiten beeld geraakt zijn bij hun klantmanager én…
6
Doelstelling Opdracht (2019):
Breng hun zelfredzaamheid objectief in beeld met behulp van de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM). Draag de klant zo nodig direct over aan partners in de wijk voor een ondersteuningsaanbod naar behoefte. Doe aanbevelingen t.a.v. het verbeteren van de dienstverlening. Aanvulling: Draag de klant zo mogelijk direct over aan partners in het gebied voor een ondersteuningsaanbod maatschappelijke participatie. Zorg hiertoe voor goede afspraken en korte lijnen met deze partners!
7
Andere benadering, andere toon
De basis was, is en blijft: Op basis van vrijwilligheid, vertrouwen en wederzijds respect. Vriendelijk, geïnteresseerd, dienstverlenend. Op locaties met een open en uitnodigend karakter. Positief én effectief (door directe overdracht). Het prettigste gesprek bij WPI ooit…
8
Wat vonden we? Dit was ons vermoeden: Sociaal isolement.
Ontbreken zinvolle dagbesteding. Psychische problematiek. Geringe taalvaardigheid. Licht verstandelijk beperkt. Financiële en administratie problematiek. Dit troffen we aan: Ja Zeker Minder Blijft lastig Vooral Mensen die het goed weten te redden!
9
Wat vonden we? Domein ZRM Score 2 Score 3 Score 4/5 52 26 20 10 25 63
(totaal 11 domeinen) Score 2 Niet Zelfredzaam Score 3 Beperkt Zelfredzaam Score 4/5 Voldoende/goed Zelfredzaam Maatschappelijke participatie 52 26 20 ADL-vaardigheden 10 25 63 Sociaal netwerk 23 33 42 Fysieke gezondheid 8 18 72 Geestelijke gezondheid 13 22
10
Wat deden we er mee? Maatschappelijke Dienstverlening Bos & Lommer
Begeleiding naar passende activiteit; ‘Werken aan Werk’ 12 Begeleiding naar passende activiteit; ‘Gouden Mannen’ 25 Begeleiding GGZ 3 Begeleiding overig maatschappelijke dienst ver 27 Voldoende zelfredzaam/actief/zorg geregeld 42 Geen activeringswens 18 W&R 21 Koers naar werk 8 Direct naar werk
11
Wat ervoeren we? Het geruststellend gesprek:
Het gaat (naar omstandigheden) goed, zorg is geregeld, er is een netwerk, of men wil het niet anders. Het gesprek met toegevoegde waarde: Klant accepteert advies en/of wordt in contact gebracht met ondersteuning. Het gesprek dat blijft knagen… Ondersteuning is wenselijk, maar nog moeilijk te realiseren.
12
Maar… en jullie tips aanbevelingen en suggesties!
En nu? Méér nadruk op “Maatschappelijke Participatie”. Uitbouw samenwerking met Wijkzorgnetwerk en Welzijn. Efficiënter werken o.a. door administratieve ondersteuning. (Planner) Oriëntatie op mogelijkheden t.a.v. nazorg. ….. …… Maar… en jullie tips aanbevelingen en suggesties!
13
Met dank voor u aandacht!
Andries Reinhart Het prettigste gesprek bij WPI ooit!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.