De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod"— Transcript van de presentatie:

1 Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod

2 Het RML, waar komen we vandaan?
Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Voorbereide omgeving Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie

3 T Het RML, waar komen we vandaan?

4 Helder hoe M eruit ziet:
2011 2019 2015/2016 2016/2017 Wat is een goede M-les? Kijkje in de keuken van.. Observeren van een les Vijf rollen van de docent - professional pedagoog didacticus regisseur lid van de organisatie M-didactiek van de sectie Pas op de plaats Helder hoe M eruit ziet: M-didactiek →M-uur/kwt Betekenisvolle rapportage Jaarritme, dagritme Vakoverstijgende projecten Montessori Academie

5 Stip op de horizon Sterk in Rotterdam Excellent Montessorionderwijs
Steeds in ontwikkeling

6 Flexibilisering van het onderwijsaanbod
Doelstellingen Flexibilisering van het onderwijsaanbod beter aansluiten op de individuele leerbehoeften leerlinggestuurd leren verbetering van de resultaten cijfermatig versterking van de brede ontwikkeling welbevinden

7 Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5)
Drie fasen Fase 1: experiment in één jaarlaag (vwo 5) Fase 2: bovenbouw: keuzemogelijkheden creëren voor leerlingen - keuze binnen de les - keuze binnen het rooster - keuze in niveaus (vakken op ander niveau) Fase 3: onderbouw: heroriëntatie op het aanbod / samenhang opbouw in keuzemogelijkheden

8 Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht
Pilot in vwo 5 Onderwijs op drie niveau’s: 1. docentgestuurd – verplicht - Instructiemomenten - Verplichte begeleidingsuren - Carousseluren en keuze-uren

9 2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges
Pilot in vwo 5 2. differentiëren – werkgroepen - gemengd: - Werkcolleges - Zelfstandig of in groepen werken in mediatheek of studieruimte - Deelname aan Montessori Academie activiteiten

10 3. begeleiden – leerling gestuurd:
Pilot in vwo 5 3. begeleiden – leerling gestuurd: - Individueel mentoraat (op afspraak) - Tempodifferentiatie voor leerlingen (versneld vakken afsluiten, vak op hoger niveau volgen) - Vrijstellingen op maat; intensievere begeleiding waar nodig

11 Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister
Eerste bevindingen Praktische hobbels: Aanwezigheidsregistratie, OWT en verwerking keuzeuren in Magister Betavakken en klassieke talen draaien niet mee in pilot (knelpunten rooster) Onderwijskundige programma’s in veel gevallen nog onvoldoende voorbereid op nieuwe werkwijze Roostering Lokalen ongeschikt voor variabele groepsgrootte Leerlingen ….. Eerste zichtbare voordelen: Leerlingen gebruiken de ruimte die zij krijgen (van mooi rooster tot extra uren volgen voor vak waar zij moeite mee hebben) Mediatheek wordt goed gebruikt Collega’s zijn enthousiast gestart Samenwerking tussen docenten versterkt

12 Positionering kunstvakken
Kunsten en kansen Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken

13 Eigen leerroute kiezen in combinatie met KA en MA-activiteiten
Begeleiding door coach met vakinhoudelijk specialisme Positionering kunstvakken visie op kunst in montessorionderwijs belang voor de leerling; kleine vakken

14


Download ppt "Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod"

Verwante presentaties


Ads door Google