Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrigitta Rosa Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
2
Programma 10.30 – 10.45: Algemene inleiding 10.45 – 11.10: Tafel 1
3
Uitgangspunt Uit verschillende onderzoeken blijkt dat openheid en aandacht voor (thuis)talen positieve effecten teweegbrengt: Het welbevinden van de leerlingen verhoogt Welbevinden is een voorwaarde om tot leren te komen Het staat het leren van het Nederlands niet in de weg Het verbetert de houding tov het Nederlands Het bevordert de motivatie om Nederlands te leren
4
Talensensibilisering (TS)
Niet: rechtstreeks vreemde talen leren Wel: leren over talen POSITIEVE HOUDING CREËREN TAV TALEN EN CULTUREN Bij talensensibilisering komt het er in de eerste plaats op aan om verschillende talen de klas binnen te brengen en daarrond interactie met kinderen op te zetten. Uit: Handboek Taalbeleid basisonderwijs. (Van den Branden, 2010, p.191)
5
Doelstellingen ATTITUDES: Openheid en interesse voor talen en culturen
In context van multiculturele omgeving, globalisering In multiculturele klasgroepen KENNIS: Algemene inzichten over (aspecten van) taal/talen en culturen VAARDIGHEDEN: Meta- vaardigheden die het leren van talen en het communiceren bevorderen Taalvaardigheden versterken via de ‘omweg’ van andere talen
6
Didactische principes
Ontdekkend leren Aansluiten bij leefwereld en ervaring van lln Functioneel Interactief
7
Valkuilen Vertaal zo weinig mogelijk Gebruik geen stereotypering
Bewust zijn van eigen referentiekader Leerling is geen vertegenwoordiger van zijn/haar cultuur
8
Pakketten TS Foyer
9
TS voor BuSO Buitengewoon Talig
10
Ontstaan 2009: klasobservaties Cardijnschool + ontwikkeling lesfiche
2010: oprichting werkgroep : 20-tal leerkrachten Vorming TS 3 vergaderingen/jaar Uitwerken lesfiches + feedback Lesfiches uittesten Vragenlijst lkr + lln
11
Resultaat 18 integrale lesfiches 5 losse activiteiten
Totaal: meer dan 40u lesmateriaal Gratis downloadbaar op Handleiding voor de leerkracht Inhoudstafel Integrale lesfiches Losse activiteiten Code aanvragen
12
Integrale lesfiches Lesfiche Infoblad Werkblad Bronblad Illustratie
13
A tavola!
14
Regionaal Integratiecentrum Foyer
köszönöm Merci ευχαριστώ Diolch ջնորհակալռւլժյուն Obrigado Regionaal Integratiecentrum Foyer Werkhuizenstraat 25 1080 Brussel 02/ Teşekkür ederim Gracias شكرا Dankjewel متشکرم Dziękuję благодарам спасибо Grazie Thank you Dankie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.