Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Devos Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Interculturele Competenties / communicatie
Els Haüser
2
Mezelf voorstellen
4
Interculturele communicatie
“Niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar.” Individuen met verschillende deelidentiteiten Wie benadrukt welk stuk? Familie - taalgemeenschap Werk Vrienden Gedeelde en niet-gedeelde groepsidentiteiten
5
Niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar.”
Individuen met verschillende deelidentiteiten Intelligent Sportief Meisje Zorgzaam Rustig Moedertaal is Turks Arm gezin Antwerpen Oudste kind Hoofddoek Groot gezin Muzikaal Koppig Nederlandstalig
6
Diversiteit is een normaal gegeven, waar iedereen dagelijks mee te maken krijgt.
7
Je beschouwt de ander als een uniek persoon en stopt mensen niet in hokjes. Je bent bewust van het gebruik van stereotypen en vooroordelen.
8
Taal Spreek traag Geen tarzan taal Check of men het begrepen heeft
Geen metaforen of spreekwoorden zoals “hier moet ge uw tanden meer inzetten” Gebruik internationale woorden oa telefoneren ipv bellen …
9
Je houdt rekening met je eigen culturele identiteit en de machtsverhoudingen die daarmee samengaan. Je gedraagt je niet discriminerend.
10
Je zoekt het gemeenschappelijke binnen een bepaalde context.
Je gaat zonder vooroordelen op zoek naar de positieve redenen van het gedrag van iemand. Je zoekt het gemeenschappelijke binnen een bepaalde context.
11
Je houdt geen waarheidsgevechten.
Je gaat in dialoog over achterliggende motieven, behoeften of belangen. Je houdt geen waarheidsgevechten.
12
Er is geen methode er is alleen aandacht!!
13
Pinto F- en G- cultuur G-cultuur (grofmazig) – Westerse landen
Persoonsgericht Algemene gedragsregels, waarden en normen Individuele interpretatie van deze regels Individualisme of ik – cultuur Schuldcomplex F- cultuur (fijnmazig) – Oosterse landen Groepsgericht Gedetailleerde regels Regels voorgeschreven voor je karakter tav individu, waarden en normen via groep of familie Collectivistische of “wij” – cultuur Schaamtecomplex
14
PAS HIERMEE OP!!! Superdiversiteit Gelaagde identiteit
15
Interculturele communicatie
Interculturele vs intraculturele communicatie Er is altijd afstemming nodig: enkel verschil in mate. Bepaalde verschillen zijn fundamenteler, kosten meer tijd en energie om te overbruggen. Spanning: uitdaging vs frustratie Gedeeld referentiekader = comfortzone
16
Interculturele conflicten
2 invalshoeken: Culturaliseren: oorzaak en oplossing van conflict zoeken in fundamentele verschillen tussen (etnisch) cultureel afgebakende groepen. Herculturaliseren en deculturaliseren: invloed van de context op het gedrag van het individu of de groep onderzoeken, oorzaak en oplossing van conflict zoeken in algemene mechanismen (vb. communicatie, copingmechanismes, socio-economische verschillen)
17
Culturaliseren Binnen welke cultuur groeit iemand op?
Welke invloeden van andere culturen kunnen we herkennen? Welke culturele elementen spelen mee om een bepaald concreet gedrag te verklaren?
18
DECULTURALISEREN: Strijden Doordrukken Kwestie > relatie Aanpassen
Meegaan Kwestie < relatie Vermijden Ontlopen Kwestie en relatie niet belangrijk Samenwerken Oplossen zoeken naar gemeenschappelijk belang Kwestie en relatie gelijk Onderhandelen (dialoog) Compromis, verschillende belangen aanvaarden maar zoeken naar een aanvaardbare oplossing Kwestie en relatie gelijkwaardig
19
Handelingsverlegenheid
Blijf zoveel mogelijk jezelf!
20
Ervaringen - casussen ZNA Zorgbedrijf Gasthuiszusters
21
Bronnen www.pigmentzorg.be Interculturele communicatie – Edwin Hoffman
Samenleven met gezond verstand - Patrick Loobuyck Mijn held is een hulpverlener. Over zorg in een superdiverse wereld – Fanny Matheusen Gids in de interculturele ouderenzorg – Saloua Berdaï
22
VRAGEN? Els Haüser – 0479/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.