De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten"— Transcript van de presentatie:

1 Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten
Werkplekleren Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten

2 Overzicht veelgebruikte afkortingen uitgangspunten
opgave beschikbare stageplaatsen verplaatsen studenten maatwerk intakegesprekken mutaties

3 AFkortingen BOIS = Bovenschools Opleiden In School DAG = DAG opleiding
DAV = Dag/Avond variant FE = Flexibele deeltijd opleiding ALPO= Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs Hubl = HU blended learning (digitale studentenleeromgeving)

4 Uitgangspunten Centrum WPL deelt studenten in op plekken op opleidingsscholen (afspraak Opleidingsraad en Bois) Studenten worden alleen op opleidingsscholen met gecertificeerde schoolopleider geplaatst Scholen bieden studenten uit alle leerjaren een plek (ook studenten met een hulpvraag) Jaar 1/m 3: streven dat studenten het hele jaar op dezelfde school blijven (uitgezonderd VO en 3e jaars met een semester S(B)O-stage). Halverwege wisselen studenten van bouw Jaar 4: studenten worden zoveel mogelijk evenredig verdeeld over (aankomende) ‘keurmerkscholen’ Altijd intakegesprek schoolopleider – student (zie latere dia)

5 Opgave plekken Tijdstippen opgave beschikbare plekken:
april/mei (herinnering juni) voor beide semesters (i.v.m. wisseling bouw) oktober/november (eventuele update beschikbaarheid semester 2) Aandachtspunten: zo mogelijk véél stagedagen opgeven (in ieder geval liefst ma, di, do) elke opgegeven plek (1-4 of 5-8) in semester 1 heeft plek in andere bouw in semester 2 (met zelfde dagen) zodra bekend, alsnog namen praktijkopleiders en specifieke groep doorgeven aan Centrum WPL ook plekken reserveren voor gewenste afstudeerders (met name in semester 2)

6 plaatsingsCriteria Wanneer een student niet in de voorgestelde groep geplaatst kan worden, wordt verwacht dat in ieder geval met de volgende criteria rekening wordt gehouden studenten komen het hele jaar op zelfde dag(en) - (afhankelijk van leerjaar, opleidingslocatie en onderwijsvariant) wisseling van bouw halverwege het studiejaar (of dit gebeurt hangt af van opleiding en fase) jaar 1 en 2: rekening houden met eerdere stages student, zo mogelijk één semester in elke categorie: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 (dus navragen eerdere stages bij student) jaar 3: rekening houden met gekozen leeftijdsspecialisatie student (semester 1 in niet-specialisatie, semester 2 in specialisatie) ALPO 4: heel jaar zelfde groep eventuele aanvullende eisen (b.v. in geval van praktijkcontract, beperkingen, etc.)

7 maatwerk Bij onvoldoende stage: Bij studievertraging:
altijd schriftelijk praktijkcontract plaatsing pas definitief na gesprek SO/PO/student! Bij studievertraging: Vaak: specifieke praktijkopdrachten en/of alleen onderzoek beperkter aantal dagen/dagdelen soms schoolbreed, soms in één of meer groepen Altijd: schriftelijk studieplan Moet hier nog bij dat het CvWPL altijd contact heeft met een school voordat student geplaatst wordt

8 Intakegesprekken praktische info/afspraken begeleiding/beoordeling
welke groep in beide semesters organisatorische zaken, schoolregels inhoudelijke informatie over school en groep begeleiding/beoordeling werkveld kan helaas niet inloggen op digitale studentenleeromgeving (HUbl/Blackboard), vraag een student om dit te laten zien voor school- en praktijkopleider staat alle informatie op Klik op studentbegeleiding en studentbeoordeling Kennismakingsgesprek stage Voor het slagen van het werkplekleren is een goede samenwerking met de praktijkopleider van belang. Het bespreken van wederzijdse verwachtingen, het bespreken van leerdoelen en activiteiten, het maken van een planning en het maken van (begeleidings-) afspraken dragen daar aan bij. Samen met de praktijkopleider maakt de student aan het begin van iedere praktijkperiode concrete afspraken over de samenwerking. Deze vloeien voort uit het kennismakingsgesprek en worden door de student schriftelijk vastgelegd. Ook wordt de plaatsingsovereenkomst ondertekend. Onderwerpen waar afspraken over kunnen worden gemaakt: Organisatorisch: - gegevens van de praktijkopleider, student - gegevens van de studieloopbaanbegeleider - begintijd/eindtijd van de praktijkdag - wijze van afmelden - wijze van communiceren; via de mail, telefonisch - wijze van bespreken knelpunten/irritaties - gebruik van materiaal van school voor de uit te voeren onderwijsactiviteiten - gebruik van kopieerapparaat - koffie/thee(kosten) Inhoudelijk: Vanuit de school: - toelichting op de visie en de werkwijze van de school door praktijkopleider/schoolopleider - verstrekken en geven van een toelichting op de schoolgids door praktijkopleider/schoolopleider - toelichting op de verschillende materialen in de groep, school - gedragsregels voor de kinderen in de school en de groep - belangrijke afspraken binnen de school en de groep - rol van de student tegenover de ouders/verzorgers - de rol van de student in de school en de groep tijdens de pauze en na schooltijd. - rondleiding Door de student: verwijzen naar het praktijkboek voor de school- en praktijkopleider en de website voor het werkveld: Verder het samen met de student (student kan inloggen) van HUbl. - toelichten van opleidingsprofiel: de focus, doelen en kerntaken en deeltaken van het studiejaar - bespreken van de leerdoelen van de student in relatie met het opleidingsprofiel (POP) - bespreken aandachtspunten vanuit de vorige praktijkbeoordeling (praktijkcontract of studieplan) - wijze van begeleiden vanuit de opleiding; organisatie en uitvoering praktijkbezoek fase 1 studenten + begeleidingsgesprek - wijze van beoordelen en de hierbij behorende formulieren Begeleiding: - begeleiden door de praktijkopleider; de momenten, het geven van feedback (schriftelijk, mondeling) en de formulieren die gebruikt worden - gebruik van de Koppelkaart - planning van de praktijkdagen, praktijkweken en invullen Scorion. - plannen van de uit te voeren beroepstaken, praktijkopdrachten, eigen onderwijsactiviteiten en onderzoekactiviteiten - bijwonen vergaderingen, besprekingen en werkgroepen - deelname vieringen, excursies, schoolreisjes en sportdagen - de lesvoorbereidingen

9 MUTATIES Vanuit opleiding Vanuit scholen
studiestakers op eigen initiatief onvoldoende stage te weinig studiepunten verhuizingen negatief bindend studieadvies formatie verder ingevuld of gewijzigd uitvallen leerkracht (ziekte, zwanger, etc.) baanwisselingen plekken toegewezen aan studenten van andere opleiding(en)  Geef wijzigingen aan WPL door 


Download ppt "Aandachtspunten bij opgeven plekken en verplaatsen studenten"

Verwante presentaties


Ads door Google