De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Retailagenda 2018 - 2020 Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Retailagenda 2018 - 2020 Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda."— Transcript van de presentatie:

1 De Retailagenda Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda

2 Doel en stakeholders Retailagenda
De Retailagenda is gestart op 17 maart 2015, in eerste instantie voor 2 jaar. Een initiatief van het ministerie van Economische Zaken & Klimaat en betrokken partners: o.a. G40, VNG, IPO, INretail, Detailhandel Nederland, vastgoedpartijen en tal van andere organisatie en stakeholders. Aanleiding: de grote structurele veranderingen in de retail. Gestart met 21 afspraken met als gezamenlijk doel: het toekomstbestendig en aantrekkelijk maken van winkelgebieden.

3 Sturende partners Retailagenda 2018-2020

4 Investeren in mensen en kansrijke winkelgebieden
Uitgangspunten Overcapaciteit m2 winkelmeters terugdringen Niemand kan het alleen, samenwerken is een must Beleid op orde Op lokaal niveau moet actie worden ondernomen Investeren in mensen en kansrijke winkelgebieden Regionale afstemming Van elkaar leren

5 Samenwerking Retailagenda
Op verschillende niveaus is er samenwerking: 152 gemeenten 12 provinciale RetailDeals 6 regio’s

6 Ondersteunende partners Retailagenda 2018-2020
PMG Middelgrote gemeenten Vereniging Centrummanagers DNWS IVBN Vastgoedbelang NRW Platform Binnenstadsmanagement Deltaplan/Platform Duurzaam winkelvastgoed LNV/regio-enveloppen Retail Innovatie Platform Shopping Tomorrow ClickNL Min BZK, SZW RVO Kadaster Kamer van Koophandel Banken SDF KHN VNO NCW FNV

7 De 5 thema’s van de Retailagenda 2018 - 2020
De focus op vijf onderwerpen: Regionale afstemming Lokale transformatie Samen investeren Human Capital Agenda Kenniscreatie en Innovatie

8 Waarom zijn middelgrote gemeenten belangrijk voor RA?
In middelgrote gemeenten 2x meer leegstaand winkelvastgoed De uitdagingen van middelgrote gemeenten: Invulling leegstand Transformaties Verdwijnen van ketens City marketing en beleving Regionale samenwerking Lokaal ondernemerschap kansrijk Kleine economische afdeling binnen de gemeente Soms lage organisatiegraad van de ondernemers

9 Getekende RetailDeals
Bergen op Zoom De Ronde Venen Den Helder Doetinchem Kampen Leidschendam – Voorburg Lochem Nijkerk Oldambt Pijnacker - Nootdorp Rijssen – Holten Roermond Veenendaal Velsen Venray Winterswijk Zeist

10 Acties Retailagenda Retail Innovatie Agenda Monitoren RetailDeals
Gemeenten als proeftuin – “living labs” Experimenten in gemeenten = maatwerk Pilot gastvrije binnenstad Aanbod Intervisies Organiseren (thema)bijeenkomsten, congressen Ontwikkelen instrumenten: publicaties, rode-/ groene-/ blauwe boekje, stedelijke kavelruil Vaststellen uniforme kengetallen en definities Samenwerking met partners DNWS, Platform 31 (verlichte regels winkelgebieden, blurring ea.)

11


Download ppt "De Retailagenda 2018 - 2020 Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda."

Verwante presentaties


Ads door Google