De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019

Verwante presentaties


Presentatie over: "ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019"— Transcript van de presentatie:

1 ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019

2 3 BASISDOELEN Zich bewust worden van en zich levensbeschouwelijk uitgedaagd weten door de pluraliteit van zinaanbod (levensbeschouwingen) in onze hedendaagse leefwereld en samenleving. Het zinaanbod van het christelijk geloof kennen en plaatsen in de context van levensbeschouwelijke pluraliteit Vanuit het inzicht van het plurale levensbeschouwelijke karakter van het menselijke spreken, denken en handelen, en in dialoog met het zinaanbod van het christelijk geloof in deze context zich rekenschap geven van het eigen levensbeschouwelijk profiel.

3

4

5

6 herziene TAXONOMIE VAN BLOOM
4 kenniscategorieën feitelijke kennis conceptuele kennis procedurele kennis metacognitieve kennis 6 cognitieve processen herinneren begrijpen toepassen analyseren evalueren creëren

7 OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM
Aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom plaats je volgende leerplandoelen bij één van de cognitieve processen: voorbeelden geven van belangrijke gebeurtenissen die impact hebben op het leven van mensen (Tijd 1ste gr A TD2) in Bijbelverhalen herkennen hoe Jezus omgaat met anderen (Samenleven 1ste gr B TD6) Jezus’ levensverhaal beknopt navertellen (Verhalen 1ste gr B TD6) het gekozen worden en het kiezen verkennen in getuigenissen (Gekozen worden en kiezen 2de gr arbeidsmarkt TD5) verhelderen waar christenen inspiratie halen voor duurzame relaties (Liefde en vriendschap 3de gr arbeidsmarkt TD5) zelfbeeld en imago relateren (Persoonsvorming 2de gr doorstroom TD2) hun kijk op hoopvol samenleven uitdrukken (Samenleven 1ste gr A TD8) OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM

8

9 Kernpunten: Uitgangspunten van de Visietekst: Respect en erkenning voor de pluraliteit in de samenleving Centraal plaatsen van de levensbeschouwelijke groei van jongeren Nadruk op de heldere confessionele verankering van het vak tegen (schijn)neutraliteit Klemtoon op levensbeschouwelijke en religieuze geletterdheid Versterken van de ILC’s van alle leerlingen Actualisatie van ingrediënten en terreindoelen

10

11 Levens-beschouwelijke groei
Gids Levens-beschouwelijke groei leerling

12 3. Zijn de leerlingen wel zinzoekers?
Uitgangspunt van dit vak is een diep vertrouwen in jonge mensen als hermeneutische wezens, in staat tot al dan niet religieuze bedachtzaamheid. Leraar helpt hen deze hermeneutische ruimte in zichzelf en anderen ontdekken. De klas als ‘ontwikkelruimte’ om bij hun eigen kracht te komen en de kracht in anderen te ontwaren. Lln. weten dat het vak hen zal helpen om zelf zin te zoeken en te ontdekken. In die ruimte kàn de Stem van elders binnenvallen die mensen draagt en verbindt.

13 The Voice 1950 Barnett Newman (Verenigde Staten)

14

15 Levens-beschouwelijke groei
leerling ILC

16 01 02 03 ILC Expliciet werken aan ILC Vanuit de terreindoelen bekeken
Vanuit de ingrediënten uit de 3 perspectieven 03

17

18

19

20

21 DIDACTISCHE AANZETTEN
VERSCHILLENDE VERTREKPUNTEN LESPROJECT Vanuit: terreindoel ingrediënt impuls

22 Didactische aanzetten

23 ingrediënten Bepaalde ingrediënten zijn evidenter (perspectief van doel) Koppelen met ingrediënten uit andere perspectieven maakt de ingrediënten zelf rijker (hermeneutische knooppunten) Focus verschuift snel. Controle door toelichting van ingrediënt Een terreindoel richt zich op een perspectief: de eerste op pluraliteit, de tweede groep op christelijke traditie en de derde groep terreindoelen richt zich op identiteit leerling. Indien je een terreindoel neemt uit de eerste groep zal een ingrediënt uit het eerste perspectief daar evidenter zijn. De toelichting van een ingrediënt verduidelijkt het ingrediënt niet alleen, maar verduidelijkt ook vaak waarom en hoe dit ingrediënt in dit terrein past.

24 Verbinding terreindoel-ingrediënten
Koppeling nieuw ingrediënt kan je les naar een ander terreindoel laten verschuiven Je kan andere ingrediënten inzetten om hetzelfde doel te bereiken Integrale benadering maakt lesprojecten meer hermeneutisch- communicatief en dus rijker Samenhang werkwoord terreindoel en werkvorm

25 TIMING en TOOLS Start schooljaar 2019-2020 Schooljaren 2019-2021 Tools
Katholiek Onderwijs Vlaanderen: leerplantool Officieel onderwijs: leerplantool Thomaswebsite Uitgave geactualiseerd leerplan Licap

26 Realisatie Transversale doelen
Katholiek Onderwijs Vlaanderen: in overleg met andere vakken in de tool aan te duiden bij een doorlichting wordt de realisatie van de transversale doelen in het vak r.-k. godsdienst bekeken nooit alleen in het vak r.-k. godsdienst


Download ppt "ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019"

Verwante presentaties


Ads door Google