De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTRODUCTIE academiejaar

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTRODUCTIE academiejaar"— Transcript van de presentatie:

1 INTRODUCTIE academiejaar 2018-2019
School En Samenleving INTRODUCTIE academiejaar

2 Het opleidingsprogramma OLO
5 grote lijnen gespreid over 6 semesters Professionalisering en profilering Taal-Expressie-Communicatie Inhoudelijke Expertise Leraarschap Stage

3 Het opleidingsprogramma OLO
semester 1 semester 2 semester 3 semester 4 semester 5 semester 6 KBO1 KBO2 KBO3 SES Diversiteit SOB KBO4 SAG

4 Wat weet en begrijp ik na dit OLOD?
De structuur van het Vlaamse onderwijsbeleid en ons onderwijssysteem De beleidscyclus De rechtspositie van het kind, ouders & de leraar Democratisering & gelijke onderwijskansen in ons onderwijs De manier waarop de Vlaamse overheid aan kwaliteitszorg doet Internationalisering binnen onderwijs

5 Wat weet en begrijp ik na dit OLOD?
Actuele debatten in het Vlaamse onderwijs Segregatie in het onderwijs Publicatie van doorlichtingsverslagen Nederlandstalig onderwijs in Brussel Het hoofddoekendebat binnen het Vlaamse onderwijs Vervrouwelijking van het onderwijs Getuigschrift lager onderwijs Reflecties over goed onderwijs met bijzondere aandacht voor (pedagogische) argumenten

6 Wat kan ik na dit OLOD? In concrete situaties de rechten en plichten van leerlingen, ouders en leraren beoordelen Zich juist informeren over nieuwe beleidsmaatregelen Het formuleren van argumenten die in actuele onderwijsdebatten aan de orde zijn

7 Welke houding heb ik na dit OLOD?
Nieuwsgierigheid Wat leeft er in de samenleving en de onderwijswereld? Kritische zin Wat betekenen maatschappelijke ontwikkelingen voor de harmonische ontwikkeling van kinderen? Burgerzin Hoe bouw ik mee als leraar aan een rechtvaardige samenleving?

8 En waarom moeten wij dit kunnen?
FG 6 - De leraar als partner van de ouders of verzorgers 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.

9 En waarom moeten wij dit kunnen?
FG9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.

10 En waarom moeten wij dit kunnen?
FG 10 - De leraar als cultuurparticipant Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen : - het sociaal-politieke domein; - het sociaal-economische domein; - het levensbeschouwelijke domein; - het cultureel-esthetische domein; - het cultureel-wetenschappelijke domein.

11 Activiteitenplan 6 hoorcolleges
opdrachten als voorbereiding, verwerking of uitbreiding van hoorcolleges bevatten essentiële leerinhouden! zelf op te volgen

12 Planning Sessie 1: De basispijlers van het Vlaamse onderwijsbeleid (hoofdstuk 1) Vrijheid van onderwijs (hoofdstuk 2.1) Structuren (Hoofdstuk ) Sessie 2: Leerplicht en geen schoolplicht (hoofdstuk 2.2) De beleidscyclus (powerpoint) Rechten & plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs (weebly) Sessie 3: Statuut van de leraar (powerpoint) Sessie 4: Diversiteit en inclusie (hoofdstuk 2.5) Sessie 5: Kwaliteitszorg en -bewaking (hoofdstuk 2.4) Internationalisering (powerpoint + hoofdstuk 2.7) Sessie 6: Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs (Weebly) Reflecties over goed onderwijs (weebly)

13 Praktisch Boek: ‘Onderwijsbeleid in Vlaanderen’ (Acco)
Canvas + website: Vragen: Altijd welkom voor suggesties, vragen, bedenkingen. Forum: Stel aan elkaar vragen. Help elkaar.

14 Beoordeling mondeling examen
drie vragen: kennis - inzicht - toepassing twee vragen correct om te kunnen slagen

15 Veel succes!


Download ppt "INTRODUCTIE academiejaar"

Verwante presentaties


Ads door Google