De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SUBSIDIEMODELLEN. SUBSIDIEMODELLEN JD Landelijke jeugdwerkorganisaties (of dienst welzijn, vrije tijd, ….)

Verwante presentaties


Presentatie over: "SUBSIDIEMODELLEN. SUBSIDIEMODELLEN JD Landelijke jeugdwerkorganisaties (of dienst welzijn, vrije tijd, ….)"— Transcript van de presentatie:

1

2 SUBSIDIEMODELLEN

3 JD Landelijke jeugdwerkorganisaties
(of dienst welzijn, vrije tijd, ….)

4 Doel van vandaag: Het voorstellen van een manier om jeugdhuiswerk te ondersteunen op financieel vlak. Op basis van onderzoek, ervaringen en good practices. Formaat neemt stelling in, en is benieuwd naar jullie mening

5 Geschiedenis (1) In 1993 kwam met er met het decreet lokaal jeugdbeleid middelen naar de gemeenten om aan jeugdwerk te doen. Mate van ondersteuning is vaak historisch gegroeid en verschilt van gemeente tot gemeente: - de historische jeugdhuiscontext (infrastructuur, - de visie van schepenen en jeugdambtenaren - de macht/kracht/visie van bestuurders van jeugdhuizen en jeugdraden. - beschikbare middelen

6 Geschiedenis (2) 24 jaar na het decreet lokaal jeugdbeleid en 4 gemeentelijke legislaturen later zitten we met 430 jeugdhuizen in 300 gemeenten met 300 verschillende reglementen, convenanten, ondersteuningsvormen. => daar zit redelijk wat verschil op We hebben die van de aanwezige gemeenten ook bekeken en er is er niet 1 hetzelfde, met zelfs grote verschillen.

7 Vanwaar dit subsidiemodel?
Vanuit een evolutie in de sector van wat een jeugdhuis is. Vanuit de vrees dat het inkomstenmodel belangrijker wordt dan het pedagogisch project. Vanuit het onderzoek naar ondersteuning van jeugdhuizen

8 Evolutie jeugdhuizen In etniciteit van jongeren => ander inkomstenmodel In thema waarrond ontmoet, geactiveerd en geleerd wordt. (van toog en muziek naar ……) Kilalo Vila Calous Ergenekon Nerdlab JanSan De Stroate

9 Inkomstenmodel vs pedagogisch project
De stijging van de vaste kosten van een jeugdhuiswerking zorgt ervoor dat meer en meer gekeken wordt naar de financiële kant van de zaak. In sommige jeugdhuizen wordt het uitbaten van een toog als de kernwerking gezien. Veel drank verkopen wordt dan een doel. Dit kan niet de bedoeling zijn. Vrijwilligers worden gezocht worden vanuit de nood van het JH (toog openhouden) en treden minder toe vanuit hun interesses en talenten. Soms worden jeugdhuizen ook door lokale overheid gezien als een organisatie die minder middelen nodig heeft “omdat ze geld halen uit drankverkoop”

10 Vanuit het onderzoek Vaste kosten worden hoger en leggen financiële druk op de werking. Hoge bewijslast voor relatief kleine subsidiebedragen (ledenlijsten, activiteitenlijsten, openingsuren, …) Jeugdhuizen die huren op privémarkt staan onder druk. Financiële overwegingen zijn heel belangrijk bij het organiseren van een activiteit. Activiteiten worden vaak “voor het geld” georganiseerd.

11 Een nieuw subsidievoorstel van Formaat
Gratis infrastructuur Vaste kostensubsidie Werkingssubsidie Forfaitair bedrag Inspanningssubsidie Deficit-subsidie Personeelsubsidies Investeringssubsidies Opstartsubsidies

12 Infrastructuur Gebouw van de gemeente, gratis ter beschikking van JH
Gebouw van particulier, maar 100% huursubsidie Gebouw van parochie, dekenij, wilde weldoener, … gratis ter beschikking Gebouw van particulier, maar wel een huursubsidie (geen 100%) Gebouw van de gemeente, maar JH huur betalen aan de gemeente Gebouw van een particulier, geen subsidie van een gemeente

13 Goed bezig! Infrastructuur
Gebouw van de gemeente, gratis ter beschikking van JH Gebouw van particulier, maar 100% huursubsidie Goed bezig!

14 Probleem Infrastructuur Minder goed bezig
Waarom? Te duur voor gemeente? JH wordt gezien als een organisatie die “door de aard van zijn werking” zelf geld genereert. Historisch gegroeid Probleem Gebouw van particulier, maar wel een huursubsidie (geen 100%) Gebouw van de gemeente, maar JH betaalt huur aan de gemeente Gebouw van een particulier, geen subsidie van een gemeente Minder goed bezig

15 soms goed voor jeugdhuizen, soms een vergiftigd geschenk.
Infrastructuur Gebouw van parochie, dekenij, wilde weldoener, … gratis ter beschikking Goed voor gemeenten soms goed voor jeugdhuizen, soms een vergiftigd geschenk.

16 Infrastructuur Gebouw van de gemeente, gratis ter beschikking van JH
Gebouw van particulier, maar 100% huursubsidie Gebouw van parochie, dekenij, wilde weldoener, … gratis ter beschikking Gebouw van particulier, maar wel een huursubsidie (geen 100%) Gebouw van de gemeente, maar JH huur betalen aan de gemeente Gebouw van een particulier, geen subsidie van een gemeente

17 Infrastructuur Gebouw van de gemeente, gratis ter beschikking van JH
Gebouw van particulier, maar 100% huursubsidie Gebouw van parochie, dekenij, wilde weldoener, … gratis ter beschikking Gebouw van particulier, maar wel een huursubsidie (geen 100%) Gebouw van de gemeente, maar JH huur betalen aan de gemeente Gebouw van een particulier, geen subsidie van een gemeente

18 Gratis infrastructuur
Stel gratis infrastructuur beschikking voor jeugdhuizen. Zorg voor geschikte, polyvalente infrastructuur. Ga bij huren van een pand SAMEN (jeugddienst en gemeente) op zoek.

19 Hoeveel kost het om een jeugdhuiswerking een jaar draaiende te houden?
Vaste kostensubsidie Hoeveel kost het om een jeugdhuiswerking een jaar draaiende te houden?

20 Vaste kostensubsidie Voorbeeld Wolters

21 Vaste kostensubsidie Publicatie staatsblad FAVV Sabam Bijlijke vergoeding Verzekering BA Brandverzekering Verzekering rechtsbijstand Energie Jeugdhuis legt jaarlijks aan gemeente jaarrekening, vzw-wijziging, attest verzekeringen, FAVV-vergunning, …. Voor In ruil subsidieert de gemeente de vaste kosten. Voordelen: Jeugdhuis is in orde met de wetgeving, Jeugdhuis is in orde met administratie, Er komen geen lijken uit de kast na enkele jaren.

22 Vaste kostensubsidie Elektriciteit, gas, water? We raden aan om dit te subsidiëren. Echter niet volledig, maar op basis van een energiescan of gemiddelde verbruik van vorige jaren (waardoor jeugdhuizen geen verspiller worden). Gemeentes worden zo aangemoedigd om te investeren in de energiezuinigheid van jeugdlokalen

23 Gratis infrastructuur
Voorstel Gratis infrastructuur Vaste kostensubsidie Via deze twee subsidies creëren we Gelijke startkansen tussen verschillende jeugdhuizen (oud en nieuw; traditioneel of experimenteel) Het verdwijnen van de nood om eerst inkomsten te vergaren om aan de basisnoden te voorzien.

24 Inhoudelijke subsidies Werkingssubsidies …. What’s in a name
Inhoudelijke subsidies Werkingssubsidies …. What’s in a name? De middelen om je werking mee uit te bouwen?

25 Enkele voorbeelden: (uit Analyse Stef)

26 Werkingssubsidie Deficit-subsidie Forfaitair bedrag
Inspanningssubsidie Deficit-subsidie

27 Forfaitair bedrag Het jeugdhuis krijgt een vast bedrag per jaar. Er wordt gevraagd om aan enkele basiscriteria te voldoen. Het jeugdhuis is vrij om te doen met de centen wat het wil. Voordelen: Je geeft vertrouwen aan de jongeren weinig administratieve last Waar: Gemeenten met 1 jeugdhuis Gemeenten met jeugdhuizen met gelijkaardige jeugdhuizen

28 Forfaitair bedrag Voorbeeld: 3 jeugdhuizen 6000 euro werkingsmiddelen Elk jeugdhuis krijgt 2000 euro werkinsmiddelen

29 Inspanningssubsidie Het jeugdhuis zit jaarlijks samen met de jeugddienst om samen uitdagingen vast te stellen. Het jeugdhuis stelt een plan op om die uitdagingen aan te pakken. Indien ze hier aantoonbare inspanningen voor leveren worden hun inspanningen beloond. Voordelen: jeugdhuis blijft constant “in beweging” kan mee-evolueren met noden van jongeren dwingt jongeren om na te denken over de werking gemeente houdt vinger aan de pols. Waar: Gemeenten die mee het jeugdhuiswerk van dichtbij willen opvolgen, niet enkel willen controleren maar ook ondersteunen. Gemeenten waar het bestuur van jeugdhuizen redelijk onervaren  is.

30 Inspanningssubsidie Voorbeeld: 3 jeugdhuizen 6000 euro werkingsmiddelen Elk jeugdhuis stelt in gesprek met de jeugddienst enkele inhoudelijke uitdagen voorop. De jeugddienst bekijkt op het eind van het jaar welke inspanningen er geleverd werden (niet de resultaten). Mogelijke verdeling: JH A: 2500 euro JH B: 3000 euro JH C: 500 euro

31 Inspanningssubsidie Wat zijn mogelijke uitdagingen? - het verbeteren van de relatie met de buurt - het sterker inspelen op -18 jarigen - het imago van het jeugdhuis aanpakken - het aanbod diversifiëren - het inhoudelijk versterken van de raad van bestuur - een drugsbeleid uitwerken, communiceren en hanteren - een vrijwilligersbeleid uitwerken - contact met de ouders van leden versterken - ….

32 Deficit-subsidie Het jeugdhuis kan kiezen om bepaalde projecten, activiteiten te plannen, waarbij ze geen winst ambiëren. Bij die activiteiten wordt het verschil (deficit) gesubsidieerd Voordelen: Jeugdhuizen zijn vernieuwend, hedendaags en mee met de tijd. Jeugdhuizen zonder inkomstenmodel (toog) krijgen extra kansen. Waar: Gemeenten die een grote diversiteit aan werkingen hebben. Zowel op vlak van doelpubliek als inkomstenmodel.

33 Deficit-subsidie 3 jeugdhuizen 6000 euro werkingsmiddelen 4X per jaar mogen ze de begroting van hun projecten, activiteiten indienen. Alle verschil wordt gesubsidieerd met een maximum van 6000 euro in totaal.

34 Werkingssubsidie Forfaitair bedrag Inspanningssubsidie Deficit-subsidie Een combinatie van deze drie subsidievormen is ook een mogelijkheid. Ga op zoek naar de vorm die best past voor de jeugdhuizen in jouw gemeente.

35 Werkingssubsidie Forfaitair bedrag Inspanningssubsidie Deficit-subsidie Voorbeeld Ichtegem: 3 jeugdhuizen 1500 forfaitaire subsidie per jeugdhuis 1500 inspanningssubsidies te verdelen

36 Personeelsubsidies In bepaalde gevallen kan er geopteerd worden om vanuit de gemeente 1 of meerdere jeugdwerkers te subsidiëren in jeugdhuizen. Deze jeugdwerkers kunnen als taak hebben de algemene werking van het jeugdhuis te coördineren of voor specifieke taken of doelgroepen worden ingezet. Een jeugdhuis met tewerkstelling kan ook via het decreet Bovenlokale Projecten extra middelen krijgen vanuit de Vlaamse Overheid.

37 Formaat adviseert om met personeel te werken:
Personeelsubsidies Formaat adviseert om met personeel te werken: In verstedelijkt gebied (vanaf inwoners) Om met bepaalde doelgroepen te werken: jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties, tieners, kinderen ... Om bepaalde functies op te nemen die voor vrijwilligers niet haalbaar zijn: outreachend werken, werken rond arbeid, welzijn, ondernemingszin, … Om in te zetten op een kwaliteitsvolle vrijwilligerswerking

38 We raden aan om op vlak van personeelssubsidie te werken ofwel via
Personeelsubsidies We raden aan om op vlak van personeelssubsidie te werken ofwel via een convenant tussen jeugdhuis en gemeente waar alle afspraken en alle subsidies worden gecombineerd. of een personeelssubsidie (waar rekening gehouden wordt met alle personeelskosten) die ook meegaat met anciënniteit en de index.

39 Opstartsubsidies Zoals uit het verhaal van JH Wolters blijkt moet er gezorgd worden voor goede opstartsubsidies die de eerste financiële drempels naar de oprichting van een basiswerking mogelijk maakt.

40 Investeringen Behoud of creeër de mogelijkheid om te investeren in infrastructuur en materiaal. Jeugdhuiswerk heeft door de aard van zijn werking en zijn doelgroep robuust, duurzaam, hoogwaardig, technologisch, … materiaal nodig.

41 Gratis infrastructuur
Vaste kostensubsidie Werkingssubsidie Forfaitair bedrag Inspanningssubsidie Deficit-subsidie Personeelsubsidies Investeringssubsidies Opstartsubsidies

42 ? Vragen, opmerkingen, bemerkingen
Gratis infrastructuur Vaste kostensubsidie Werkingssubsidie Forfaitair bedrag Inspanningssubsidie Deficit-subsidie Personeelsubsidies Investeringssubsidies Opstartsubsidies

43


Download ppt "SUBSIDIEMODELLEN. SUBSIDIEMODELLEN JD Landelijke jeugdwerkorganisaties (of dienst welzijn, vrije tijd, ….)"

Verwante presentaties


Ads door Google