Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
3
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
Voer onderaan de dia de naam van de spreker(s) in.
4
Doelen SBB Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken in SBB samen op sectoraal, regionaal en landelijk niveau met als doel: studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan. bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben. doelen SBB Dit zijn de doelen waar SBB naar streeft: communiceer ze letterlijk. onderwijs en bedrijfsleven De vertegenwoordigers van het georganiseerd bedrijfsleven nemen actief deel in de nieuw gevormde sectorkamers binnen SBB daar vindt het gesprek plaats en worden afspraken gemaakt tussen onderwijs en bedrijfsleven, onder meer op gebied van de kwalificatiestructuur van het mbo onderwijs. Dat betekent dat de producten en diensten van SBB gevalideerd zijn door het onderwijs én het bedrijfsleven en de basis vormen voor de dialoog. bestuur SBB In het bestuur van SBB zijn beroepsonderwijs en bedrijfsleven in gelijke mate vertegenwoordigd. Het algemeen bestuur van SBB bestaat uit 12 leden: zes vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en zes vertegenwoordigers van het onderwijs. werkgeversorganisaties: MKB-Nederland, VNO-NCW, LTO werknemersorganisaties: CNV vakcentrale, FNV Vakcentrale en FNV Jong bekostigd onderwijs: MBO Raad, ROC Amsterdam, Deltion College en Citaverde College niet bekostigd onderwijs: NRTO onderwijzend personeel: AOb
5
Hoe doet SBB dat? Onze expertise:
erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.
6
Hoe integreren we technologische ontwikkelingen in het onderwijs
Mogelijkheden zijn: Keuzedelen Cross-over dossiers Certificeerbare eenheden Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.
7
Kwalificatiestructuur: Basis, profiel en keuzedeel
*Smeden Onder andere: Basislasser *Constructiewerker Plaatwerker Pijpenbewerker Scheepsmetaalbewerker Metaalbewerken
8
Keuzedelen en hun karakteristieken
9
Voorbeelden van keuzedelen
Keuzedeel smeden als onderdeel van metaalbewerker niveau 2. Keuzedeel Installatietechniek voor Elektrotechniek
10
Voorbeelden van keuzedelen
Lesstof is ontwikkeld Toetsing is ontwikkeld Is een meerwaarde voor de student en het bedrijf
11
Voorbeeld: SMART Industrie
Andere mogelijkheden Cross-over dossiers Voorbeeld: SMART Industrie
12
QRM More resilient… More efficient… Smarter…
CIVON: leuke interessante (bedrijfsprojecten). Smeerolie tussen onderwijs en bedrijfsleven Bedrijven van het eerste uur
13
Positionering Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Metaal
Middenkader Technicus Engineering Middenkader Smart Industry ICT beheerder Applicatie- Mediaontwikkelaar Werktuigbouw Mechatronica ICT Industrieel design Smart Industry Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Metaal Elektro- en besturingstechniek ICT
14
Toelichting projecten leerjaar 1
1. Flipperk ast 2. Smart car 3. Programmer en
15
Toelichting bedrijfsproject
Pieter Geverinck Tom Schreurs Stijn Saris Remco Hoftijzer Het vraagstuk van 24/7 TailorSteel was, bedenk en ontwerp een systeem dat de gelaserde producten automatisch kan afpakken van het laserbed. Projectmanagement: 1.Initiatiefase 2.Definitiefase 3.Ontwerpfase 4.Voorbereidingsfase 5.Realisatiefase 6.Nazorgfase Pakket van wensen en eisen
16
Certificeerbare eenheden www.s-bb.nl/certificaten
Andere mogelijkheden Certificeerbare eenheden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.