De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Nederlandse Amovatie Associatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Nederlandse Amovatie Associatie"— Transcript van de presentatie:

1 De Nederlandse Amovatie Associatie
Welkom. De Nederlandse Amovatie Associatie Presentatie: “Wat doet dNAA”

2 Je wilt asbest in je bouwwerk inventariseren en laten saneren.
Je moet van het dorp Oene naar het dorp Olst; aan de andere kant van de rivier de IJssel. Je wilt asbest in je bouwwerk inventariseren en laten saneren. Best bestaande techniek

3 De kortste weg met een auto is volgens Google Maps
45,2km en duurt 39 minuten. Asbest saneren dient te gebeuren zo veilig mogelijk voor mens en (leef-)milieu. Wet en regelgeving o.a.: Wet Milieubeheer Bouwbesluit Asbestverwijderingsbesluit Productenbesluit-asbest Arbowet Arbobesluit Arboregeling

4 We kunnen onze route afleggen in een comfortabele
Bentley Continental GT W12 Een methode om het asbest te inventariseren en te saneren staat in Bijlage XIIIa van de Arbeidsomstandighedenregeling.

5 Maar we kunnen onze route ook afleggen met een
Fiat Panda Classic Natural power. Maar zijn er dan geen andere methoden beschikbaar? Moet het altijd volgens Bijlage XIIIa? Ja; er zijn andere methoden beschikbaar. Neen; het moet niet altijd via Bijlage XIIIa. In Nederland kennen we het “gelijkwaardigheidsbeginsel”: Het gelijkwaardigheidsbeginsel houdt in dat van een geschiktheids- of prestatie-eis mag worden afgeweken, mits in alternatieve maatregelen wordt voorzien die leiden tot een niveau dat vergelijkbaar is aan het kwaliteitsniveau dat met de eis wordt beoogd. Gelijkwaardigheidsbeginsel voor asbest binnen Arbo: art. 4,2 lid 4 Arbeidsomstandighedenbesluit. Gelijkwaardigheidsbeginsel voor asbest binnen (leef-)Milieu: art. 1.3 lid 1 Bouwbesluit Immers zijn beide auto’s in Nederland met dezelfde minimale geldende veiligheidseisen goedgekeurd. Ook al zijn ze in het buitenland gemaakt. Volgens het gelijkwaardigheidsbeginsel mogen meerdere methoden worden toegepast zolang zij aantoonbaar hetzelfde doel bereiken.

6 Als beide auto’s tegelijk vertrekken komen ze tegelijk aan.
Meerdere methoden zijn beschikbaar. Of combinaties daarvan. o.a.: • De Stoffenmanager • Ecotoc‐TRA; • EMGK Expo‐Tool; • Andere modellen van ECHA die vermeldt zijn in richtlijn R14; • NEN 689: “Leidraad voor de beoordeling van de blootstelling bij inademing van chemische stoffen voor de vergelijking met de grenswaarden en de meetstrategie” en helpt bij een uniforme interpretatie van de eisen uit de schema’s; • NEN‐EN 482 “Werkplekatmosfeer ‐ Algemene eisen voor de uitvoering van de procedures voor het meten van chemische stoffen”; • Het SC(i)‐548 protocol; • Een combinatie van: • NEN‐NL 2939:2007 (ontwerp) "Werkplekatmosfeer ‐ Bepaling van de concentratie aan respirabele asbestvezels in de lucht bij het werken met of in de directe omgeving van asbest of asbesthoudende producten, met behulp van microscopische technieken"; • NEN‐ISO 14966:2003/C1:2007 " Buitenlucht ‐ Bepaling van de numerieke concentratie van anorganische vezelachtige deeltjes ‐ Scanning elektronenmicroscoop methode"; • NEN ISO 16000‐27 “Bepaling van de neergestreken stofvezels op oppervlakken met SEM”; • NEN‐NL 2990:2012 "Lucht ‐ Eindcontrole na asbestverwijdering"; • NEN‐NL 2991:2005 "Lucht ‐ Risicobeoordeling in en rondom gebouwen of constructies waarin asbesthoudende materialen zijn verwerkt"; • NEN 2991:2005+C1:2012 nl (ontwerp) "Lucht ‐ Risicobeoordeling in en rondom gebouwen of constructies waarin asbesthoudende materialen zijn verwerkt" Immers kennen we in Nederland op alle wegen vastgestelde snelheidslimieten. Maar je mag ook een eigen methode ontwikkelen als je maar kunt aantonen dat deze methode gelijkwaardig is.

7 Duidelijk is dat de Bentley stukken duurder in aanschaf en in verbruik is dan de Fiat Panda.
dNAA onderzoekt, al dan niet voor opdrachtgevers, samen met haar partners of de huidige werkmethodes niet anders kunnen. Indien na onderzoek andere net zo veilige werkmethodes beschikbaar blijken, worden deze door dNAA beschreven in Protocollen: Een BENTLEY CONTINENTAL GT W12: - Kost nieuwprijs: € - En heeft een verbruik van: 1 op 6,1 FIAT PANDA CLASSIC NATURAL POWER - Kost nieuwprijs: € - En heeft een verbruik is: 1 op 20,0 Met een Panda kun je net zo veilig, net zo snel maar met veel minder kosten van Oene naar Olst rijden. Zie de dNAA-presentatie “dNAA-protocollen” voor meer uitleg over de protocollen.

8 We kunnen onze route afleggen in een Bentley of in een Fiat Panda.
Maar dNAA gaat verder….. Je haalt met een Panda net zo veilig, net zo snel maar met veel minder kosten je doel.

9 Maar kunnen we niet nog efficiënter, veiliger, sneller en goedkoper van Oene naar Olst reizen?
dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Onderzoek in Google Maps laat zien dat zij standaard Veerdiensten vermijden.

10 Als we nu eens onderzoeken of we ook via een veerpont kunnen gaan?
dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Dan is het nog 7,4 km en duurt de rit maar 33 minuten; dus goedkoper.

11 Als we nu eens onderzoeken of we ook met een fiets kunnen gaan?
dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Zijn er geen andere innovatieve methoden? Moet er altijd een monster worden genomen? Zijn er geen andere monsternamemethodes beschikbaar? Waarom analyseren met dure SEM i.p.v. de goedkopere PLM? Wat zijn nu de significante parameters bij saneren? Hoe kunnen we deze parameters beïnvloeden? Wat als we een Wetting Agent toevoegen? Of de ‘rollertechniek’ toepassen? Of zijn er geen robots die kunnen saneren? Hoe doen ze het in het buitenland? Enz. Het is nog korter, sneller, goedkoper en veiliger omdat je over fietspaden gaat.

12 Als we nu eens onderzoeken of we ook met een fiets kunnen gaan?
dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. De heden beschikbare dNAA-protocollen zijn 33% en sommige zelfs wel tot 70% goedkoper en uitvoering in minimaal de helft van de tijd ten opzichte van conventionele methoden. Alleen kunnen deze methoden voorlopig niet worden toegepast omdat regelgeving opgesteld door de asbest-markt zelf, dit verbiedt ter bescherming van haar eigen inkomsten (zelfregulering van de markt). Het is nog korter, sneller, goedkoper en veiliger omdat je over fietspaden gaat. Zie de dNAA-presentatie “SMA-rt Risico-Klasse v.s. dNAA Blootstellingsklasse”.

13 De Nederlandse Amovatie Associatie
Dank voor uw aandacht. Vragen? Hullenbergweg 278 1101 BV AMSTERDAM Web: Mw. ing. M.M. Ladage B.Sc. ADK De Nederlandse Amovatie Associatie Lees ook de presentaties: Wat is een dNAA protocol? SMA-rt Risico-Klasse v.s. dNAA Blootstellingsklasse Lees ook onze leaflets op:


Download ppt "De Nederlandse Amovatie Associatie"

Verwante presentaties


Ads door Google