De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele

Verwante presentaties


Presentatie over: "Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele"— Transcript van de presentatie:

1 Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele
zorgschakels Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele 12 december 2018 OLIVER Inleiding: Isabelle: Coördinator Ethiek en Dementie Oliver: Coördinator Innovatie en Ontwikkeling 2 nieuwe functies ontstaan tijdens de organisatiekanteling 2016 – 2018

2 GVO WZC Sint Anna (Bulskamp) WZC Sint Vincentius Meulebeke
WZC Sint Jozef Moorsele WZC Sint Elisabeth Oostende WZC O.L.V. van Lourdes Wakken WZC Amphora Wingene WZC Maria ter Ruste Zwevezele Kortrijk WZC Zorg en Welzijn Zedelgem OLIVER Het woonzorgcentrum Maria ter Ruste maakt deel uit van de woonzorggroep GVO. De woonzorgcentra die deel uit maken van deze koepelorganisatie delen informatie met elkaar, wisselen advies uit en organiseren samen projecten. Door de krachten tussen de verschillende voorzieningen samen te bundelen, slaagt men er in om een betrouwbare en innovatieve speler te zijn binnen de ouderenzorg in Vlaanderen. De koepelorganisatie GVO biedt ondersteuning en expertise aan de verschillende woonzorgcentra op het gebied van beleidsvoering, zorgpraktijk, dagdagelijkse werking en samenwerkingsverbanden. Wij maken deel uit van de WoonZorgGroep GVO GVO staat voor Gast Vrij Omgeven GVO bestaat uit 9 WZC GVO heeft eentraditie van gastvrijheid en zorg-ethisch handlene waarin waardigheid en kwaliteit van leven centraal staan. GVO geeft de verschillende WZC ondersteuning op vlak van: Personeelsadministratie Zorgethiek en zingeving Financieel beleid Bouwprojecten Preventie en welzijn Operationele ondersteuning WZC MARIA TER RUSTE Totaal 85 erkende bedden met daarbovenop 4 erkende kortverblijven nieuwe assistentiewoningen

3 AV RVB AD ZC TC TC TC Ref. D&E DIRECTIECOMITE OLIVER
Structuur voor de kanteling vanaf 2016 Vrij hiërarchisch Binnen organisatie 3 nieveaus (Directie, ZC, TC) Eiffeltoren/Piramide structuur TC TC TC

4

5 Oliver 2016 – 2018: van Piramide naar Matrix structuur  organisatiekanteling binnen elk huis van de groep naar een platte structuur Grootste veranderingen: 2 nieuwe functies (CED en CIO)  krijgen een horizontaal coachende rol TC’s worden CWZ en worden direct gestuurd en gecoacht door directie en niet meer door zorgcoördinator Oprichting van een Co-team waarin belangrijke beslissingen genomen worden.

6 Deelname aan alle interne overlegmomenten :
Overdracht (dagelijks) Coördinatorenoverleg ( wekelijks) Multidisciplinair overleg (maandelijks) Maaltijdzorg (per trimester) Palliatief overleg (per trimester) Deelname aan externe overlegmomenten op groepsniveau : Overleg coördinatoren innovatie en ontwikkeling Prezo leerplatform met externe begeleiding Overleg coördinatoren ethiek en dementie Deelname leerplatform Project gastvrijheid Autonomie, Betrokkenheid en Competentie Coördinator innovatie en ontwikkeling (CIO) - Coördinator ethiek en dementie (CED) Oliver Co - verleg wordt wekelijks gepland met alle coördinatoren Naast interne overlegmomenten een aantal externe overlegmomenten die vooral op groepsniveau vanuit GVO georganiseerd worden

7 Uitdaging KWALITEITSBELEID EN ZORGETHIEK SAMEN BRENGEN
MEDEWERKERS HIER BEWUST LEREN MEE OMGAAN Uitdaging ISABELLE

8 ZORGSCHAKELS Meer betrokkenheid van medewerkers in het zorgbeleid
Invoeren van het PREZO kwaliteitssysteem Zorgethische groei bevorderen/Zorgethisch coachen welke tegenstrijdigheden zitten erin, welke raakvlakken en hoe gaan we hiermee om ZORGSCHAKELS ISABELLE

9 Alle medewerkers werden verdeeld in 6 groepen (multidisciplinair) van 12 tot 14 medewerkers excl leidinggevenden Elke groep wordt 4x/jaar ingepland op 1 van de 12 themadagen een groep in de voormiddag en een groep in de namiddag Duur : 3h per groep De zorgschakels gaan door in een vergaderruimte buiten het woonzorgcentrum, aanwezigheid verplicht voor alle medewerkers en leidinggevenden (uren worden vooraf ingepland in het uurrooster) Praktische aanpak ISABELLE

10 Inleiding door directie, afhankelijk van wat er op dat moment belangrijk is.
Thema PREZO, item keuze door CIO volgens wat TO DO of op vraag van medewerkers Theoretische inbreng – uitdiepen van kijkramen Inzet op zorgethische verandering Afsluiten met persoonlijke indrukken CIO is facilitator en procesbewaker structuur ISABELLE

11 Evaluatie na anderhalf jaar
Multidiscipliaire groepen Voordelen : Meer begrip voor elkaars werksituatie Vullen elkaar aan Positieve invloed op elkaars handelen Nadelen : Sommige prezo onderwerpen enkel naar zorg gericht, inbreng vanuit andere disciplines niet altijd even makkelijk 24 samenkomsten in 12 dagen, vraagt grote tijdsinvestering  middelen voor dergelijke begeleiding zijn een must Groepssamenstelling blijft aangehouden Vertrouwen binnen de groepen neemt toe Vergaderruimte buiten WZC Goed om ook letterlijk afstand te nemen van de zorg Evaluatie na anderhalf jaar OLIVER Evaluatie zorgschakels na anderhalf jaar: Multidisciplinaire groepen waarbij er in elke groep een coördinator aanwezig is 24 samenkomsten in 12 dagen: vraagt zowel organisatorisch als financieel een grote inspanning

12 Evaluatie na anderhalf jaar
Inleiding : Verhoogt de betrokkenheid Zorgt voor meer transparantie Medewerkers kunnen op zeer korte termijn op de hoogte gebracht worden van belangrijke zaken PREZO Bewuste keuze om te starten met prezo Reflectie over eigen handelen Bevorderen van zorgethische groei Opnieuw reflecteren vanuit een zorgethisch perspectief Wat betekent onze zorg nu voor de bewoner Evaluatie na anderhalf jaar Oliver Betrokken door toelichten door directie. Soms wat moeilijk door tijd tussen de zorgschakels Starten met Prezo is bewuste keuze: medewerkers kunnen in kleinere groepen op een zeer kritische manier kijken naar eigen handelen en handelen van anderen. Dit doet hen nadenken en zet discussies in gang.

13 Situering CIO en CED als zorgethisch coach
Organisatiekanteling heeft ervoor gezorgd dat er ruimte is voor zorgethiek Acceptatie van rol als ‘kritische vriend’ door leidinggevende en medewerkers Vooral inzet op groepsreflectie Toekomst uitbreiden van individuele casussen Situering CIO en CED als zorgethisch coach Isabelle

14 Deelname CIO – CED lerende gemeenschap
Bron van blijvende inspiratie Belang van uitwisselen van ideeën en ervaringen van andere voorzieningen Bevestiging Klankbord Nodig om zelf verder te groeien in de functie van zorgethisch coach Deelname CIO – CED lerende gemeenschap Isabelle

15 De vraag om “’s avonds in ‘t eigen hart te kijken (A
De vraag om “’s avonds in ‘t eigen hart te kijken (A. Nahon) is niet : heb ik vandaag de zorg gegeven die de bewoners nodig hebben maar wel : heb ik vandaag zorg gegeven zo dat voor de bewoners datgene gebeurd is dat voor hun kwaliteit van leven het belangrijkste was? Wie daarvoor zijn best gedaan heeft mag over zichzelf tevreden zijn. Wie nadenkt hoe het morgen nog beter zou kunnen, zonder zich schuldig te voelen, zal een steeds betere zorgverlener worden. Bedankt Isabelle


Download ppt "Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele"

Verwante presentaties


Ads door Google