Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Desmet Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
2/22/2019 Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’ Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’) Onderzoek en onderwijs
2
‘Maken en meemaken’ Van kunst als object naar kunst als proces
2/22/2019 ‘Maken en meemaken’ Van kunst als object naar kunst als proces Productie; receptie (en reflectie) Meemaken er iets van (mee) maken meemaken hoe iets gemaakt wordt; deelnemen aan het maakproces. Context: het ‘einde van de kunst’ (van de canon…)
3
Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’)
2/22/2019 Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’) Kunst is een vorm van cultuur, met een specifieke functie en eigenschappen Kunst is reflectie op cultuur (op het leven) Kunst heeft een functie, geen waarde
4
Onderzoek en onderwijs
2/22/2019 Onderzoek en onderwijs Er is in het onderwijs te weinig kennis over kunst, en over cultuur Kennis naast opvoeding, naast leren Kennis opdoen over een proces, door er aan deel te nemen (participerend onderzoek) Uitdaging: onderzoek doen naar functie(s) van kunst, in de samenleving
5
2/22/2019 Workshop
6
2/22/2019 Workshop Casus In het museum start in mei (na David Bowie…) een tentoonstelling over ‘De Nieuwe Wilden’ (Neue Wilde) – Duits Neo-Expressionisme in de jaren ‘80.
7
2/22/2019 Workshop Verkennen B. Verbreden C. Verdiepen D. Verbinden
8
2/22/2019 Workshop Verkennen Koppelen aan kunstautobiografie: wat zegt deze naam, stroming je? Ben je ermee bekend? Wat weet je al van neo-expressionisme? Van kunst uit de jaren ‘80? Van de cultuur in de jaren’80? Ken je het museum? Zou je er belangstelling voor hebben? Waarom wel/niet? Op grond daarvan kun je bepalen of, en voor wie dit onderwerp verbredend zou kunnen zijn.
9
2/22/2019 Workshop B. Verbreden Bezoek aan museum als onderdeel van kennismaking met: De Nieuwe Wilden in context Museumbeleid (hoe ontstaat een tentoonstelling?) Wat zijn relevante dimensies? Bijvoorbeeld: schoonheid en lelijkheid; amusement en engagement; traditie en innovatie (neo-expressonisme’; lokaal en mondiaal, herkenning en vervreemding
10
Workshop C. Verdiepen Individueel of in groep onderzoek doen naar:
2/22/2019 Workshop C. Verdiepen Individueel of in groep onderzoek doen naar: De Nieuwe Wilden in context (neo-expressionisme) Museumbeleid (hoe ontstaat een tentoonstelling?) Bijvoorbeeld: een rondleiding organiseren voor de klas; Literatuuronderzoek; empirisch onderzoek naar de ervaring van neo-expressionisme door het publiek (interviews, enquêtes, recensies bestuderen)
11
Workshop D. Verbinden Terugblik, reflectie op activiteiten –
2/22/2019 Workshop D. Verbinden Terugblik, reflectie op activiteiten – Vergelijken met uitkomsten van A; Verbinden van uitkomsten van B en C met andere projecten; Evaluatie van project en van eigen invulling Weergave hiervan in documentatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.