Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrigitta Brander Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Jouw ideale school 2032 LBV – KO - MAA
2
De Ideale leerkracht
3
Ideale leerkracht?
5
De lerende leerkracht ?!?
6
Ideale school
7
Ontwikkelingen
8
Dynamisch – toekomst georienteerd
2018: Kind zit in groep 8 2031: Kind werkt in de maatschappij De leerkracht van nu bereidt voor, voor de samenleving van morgen. Education is future-oreinted
9
En jij?
10
Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving
13
Heren….het is een Fantastische tijd!!!!
14
Normen en waarden beïnvloeden ons
15
Moet hij zeggen met zijn gloeilampharses.Dan heb je wel lef hoor.
Nou ja ze gaat er toch zelf staan, met zo’n kop ging ik er niet staan. Het zijn allemaal stelletje horken die vrouwen… haha maar goed, vind het wel leuk om te zien! ;) Is toch ook een lelijk wijf, die heeft geen spiegel nodig…
16
Zwarte Pieten discussie
18
Wat zingen we nog?? Zwarte piet ging uit fietsen?.....
Moriaantje zo zwart als roet?…. Er zat een klein zigeuner meisje?...... En mijn tante uit?.....
19
Subculturen - globalisering
Verduidelijking van onze huidige samenleving die postmodern is door oa. de volgende begrippen: Subculturen globalisering
20
Individualisering - collectiviteit
21
secularisatie Religieus shoppen
22
Visie op mens en maatschappij is van invloed op onderwijs (lesgeven / team)
Lesgeven: bv klassikaal tegenover samenwerkend leren; keuze leermiddelen (zegt iets over jezelf) Holistische mensvisie – Keuze voor vakken. persoonlijke identiteit (string of streng) conclusie: veel op het oog onsamenhangende verschijningsvormen / opvattingen komen voor: typisch voor de samenleving van nu (zapwereld )
23
Taalgebruik bij schoolvoorstelling wordt leerkrachten te gortig
Leerkrachten en ouders hebben dinsdag een groep van 125 kinderen uit het Rabotheater in Hengelo gehaald. Het taalgebruik en het toneelspel in een schoolvoorstelling van theatergroep Artemis was volgens de begeleiders te aanstootgevend voor leerlingen van groep 3.... ‘De acteurs gebruikten woorden als godverdomme en motherfucker. Nou weet ik dat kinderen op die leeftijd zelf ook niet op hun mond zijn gevallen. Maar een uitspraak als “als ik een meisje zie, groeit er van alles, ook in mijn broek” terwijl de acteur op zijn kruis wijst, gaat toch echt te ver.’ S
24
Samenhang tussen levensbeschouwelijke, maatschappelijke en culturele (kunst) opvattingen.
De drie perspectieven (adhv ietsisme, KOEFNOEN)7.min.
29
De conceptuele “Transhuman Generation Art” van Geert Vanhoovels heeft betrekking op levensbeschouwelijke aspecten gelinkt aan het transhumanisme. Onderwerpen die in zijn werk aan bod komen, zijn de overgang van mens naar machine, de invloeden van wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op de maatschappij en mensen- en dierenrechten. De onderdelen die gebruikt worden om de assemblages samen te stellen zijn recyclage- of tweedehandsmaterialen.
30
Samenhang tussen bovenstaande aspecten en jouw kernkwaliteiten
Voorbeelden van kwaliteiten: Respectvol Zelfverzekerd Verantwoordelijk Zorgzaam Doorzetter Initiatiefrijk Vriendelijk Nuchter Makkelijke prater Belangstellend Rustig Zelfstandig Betrouwbaar Doelgericht Behulpzaam Zorgvuldig Consequent Inspirerend Flexibel Nieuwsgierig Wijs Tactvol IJverig Praktisch Eerlijk Ordelijk Empathisch Waarom kies ik deze les en niet die andere. Geef voorbeeld van een middelbare school les waarin je dacht jeetje dat is inspirerend en bijvoorbeeld jeetje wat is dat een ……………..? Vanuit daar koppeling eigen beroepsidentiteit (keuze voor de pabo) Later: Waarom ga ik werken op deze school en niet op deze?
31
Waar we het nu over gehad hebben zegt
iets over: de manier waarop jij je in de (Kosmopolitische) samenleving beweegt over jouw kernkwaliteiten Dus: de manier waarop je straks voor de klas wilt staan, en jouw onderwijs ideaal.
32
Uitgangspunt: werken aan competenties
Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke, maatschappelijk en cultureel-kunstzinnige opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart) handelen in beroepssituaties (hand) Binnen iedere competentie onderscheid in drie dimensies : - handelen in beroepssituaties (handen) - conceptuele reflectie op dit handelen (hoofd) - reflectie op beroepsidentiteit (nadenken over de invloed die de eigen persoonlijkheid (persoonskenmerken, levensbeschouwelijke en maatschappelijke opvattingen) op het functioneren als leerkracht (hart)
33
Jouw ideale school
34
Opdracht: Jouw Ideale school
De betekenis van jouw eigen ‘verhaal’ voor jouw ideale school voor de toekomst. Jouw ideale school vormgegeven in een web- omgeving. Hoofdpagina met subpagina’s. Inspirerende voorbeelden. Verschillende identiteiten Vormgeving binnen en buiten. Wat betekent jouw persoonlijke verhaal en maatschappelijke ontwikkelingen voor jouw ontwerp?
35
Voorbeeld
36
Webomgeving
37
Jouw Ideale school Durf te dromen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.