Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Maas Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid?
SMART-Safety © Hoe succesvol communiceren over & sensibiliseren voor de veiligheid?
2
Wie we zijn … in één slide
3
Presentatie Fullmark Ervaring Expertise Inwerken op de mens
Voortdurende innovatie Meertalig Rendabel
4
Observaties & Vaststellingen
5
Observaties & Vaststellingen
Ongevallen en incidenten inzake veiligheid zijn duur … Berekende u al eens de totale kost? ?
6
Observaties & Vaststellingen
7
Om het gedrag te beïnvloeden
voldoen “informeren” en “verplichten” niet meer…
8
De “SMART-Safety © methode
9
MÉHODE “SMART SAFETY” SMART-Safety© is BEHAVIOUR BASED
10
SMART-Safety© is
11
SMART-Safety© is
12
KRACHTLIJN Consultancy
13
De “SMART-Safety Diagnose”
> de SMART-Safety maturiteitsschaal
14
De “SMART-Safety Diagnose”
> Om veiligheid betekenis te geven
15
De “SMART-Safety Diagnose”
16
KRACHTLIJN Coaching
17
Management Coaching “Safety Coaching”
Een klik teweegbrengen, betekenis geven, met als doel een reëel engagement op het gebied van veiligheid. Doelstellingen: Luisteren naar de verwachtingen maar ook naar de belemmeringen van elke deelnemer op het gebied van veiligheid . In coaching-modus doen nadenken en redeneren... zodat iedereen zelf tot de conclusie komt dat veiligheid een “must” is en iedereen zelf beslist om zijn betrokkenheid bij de veiligheid te versterken Tal van zeer nuttige managementtechnieken leren gebruiken aan de hand van rollenspellen. Een voorbeeldrol bereiken en gedeelde waakzaamheid stimuleren . De tools van de SMART-Safety-methode presenteren die in de onderneming zullen worden gebruikt. Safety Roadbook Exclusieve pedagogische ondersteuning.
18
Sessie voor het “Directiecomité”
Management Coaching Sessie voor het “Directiecomité” De Directie betrekken bij het opstellen van een realistisch draaiboek en de steun van elk directielid verkrijgen Doelstellingen: De directie vanaf het begin bij het project betrekken . Elk directielid herinneren aan zijn taken en verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid. Een actieplan opstellen met het oog op de ontwikkeling van een sterke veiligheidscultuur en nagaan of de verwachtingen met betrekking tot de veiligheidsresultaten duidelijk zijn en gedeeld worden. Het Directiecomité de middelen aanreiken om het actieplan met succes en op een coherente en overtuigende manier over te brengen aan alle medewerkers. Topbook Exclusieve pedagogische ondersteuning
19
om alle werknemers te betrekken
Praktische WORKSHOPS om alle werknemers te betrekken Alle werknemers op een praktische en ludieke manier betrekken bij onze aanpak voor MEER VEILIGHEID! Doelstellingen: Onze workshops zijn anders dan alle andere opleidingen over veiligheid! Wij garanderen dat elke deelnemer overtuigd en gemotiveerd naar huis terugkeert. Ons geheim: geen hoogleraar, geen slideshows noch eindeloze theorieën maar enkel en alleen maar praktische workshops. Tijdens deze workshops krijgt elke deelnemer de kans om een actieve rol te spelen tijdens de opleiding. Dit is de beste manier om te komen tot een bewustwording van risicogedrag en tot een meetbare verbetering van het gedrag. Onze speciale sectie “Safety Day” geeft een overzicht van onze workshops.
20
KRACHTLIJN Communicatieplan
21
Collectieve betrokkenheid
Door beelden en woorden met elkaar te verbinden met de nodige relevantie en impact, slagen we er elk jaar opnieuw in om een gebruiksklare en gedragsgerichte gestructureerde visuele campagne op te zetten. • Visuals (12 thema’s voor 12 campagnemaanden ). • Een introductiebrief en teaser voor een vliegende start . • Handige en aantrekkelijke posters/borden. • Een complete gebruikersgids + TUTORIAL om de campagne te introduceren, te beheren en te evalueren. • De mogelijkheid tot adaptatie / vertaling met het oog op een internationale verspreiding.
22
Bewustmaking in teamverband
23
Bewustmaking in teamverband
24
Bewustmaking in teamverband
25
Individuele bewustmaking
Praktische tips die meteen kunnen worden toegepast en een quiz (wedstrijd over veiligheid) die het engagement en de individuele impact nog versterkt. Voor een campagne met nog meer impact zijn de 12 maandthema’s beschikbaar in de vorm van individuele kaarten . Deze kaarten geven tal van praktische tips (zowel voor thuis als op het werk) die elke medewerker meteen kan toepassen. De bedoeling van deze kaarten is om elke medewerker persoonlijk te betrekken.
26
De leercyclus & de duurzame verandering van gedrag
27
Nieuw TUTORIAL en Gebruikersgids
28
SMART-Safety © Een volledig programma om uw veiligheidscultuur te versterken en het aantal ongevallen te verminderen
30
Onze klanten getuigen over de impact van onze methode.
31
DOMINIQUE RIMMELE Immunotech
EDOUARD GOUX Sncf CAROLE GUILLET Schneider electric MARCEL VAN DUFFELEN ThyssenKrupp “… de resultaten van onze samenwerking met Fullmark kwamen overeen met onze verwachtingen: een daling van 50% van de arbeidsongevallen! ” “We zijn zeer tevreden over de participatieve opleidingen die Fullmark afleverde aan onze ploegleiders…” “… Zowel het gedrag als de sensibilisering zijn sterk veranderd, in positieve zin, met als resultaat een daling van het aantal ongevallen van maar liefst 75% …” PIERRE FOUCHARD Cérélia DOMINIQUE RIMMELE Immunotech “Na een werkperiode van 9 maanden hebben we in onze accidentologie een daling genoteerd van 44% op groepsniveau. Deze goede prestaties zijn deels te danken aan de uitvoering, binnen onze fabrieken, van een communicatiecampagne voor meer veiligheid in samenwerking met Fullmark en met animatie van gesprekken via begeleiding in de directe omgeving. Petje af voor de uitstekende prestatie van de opleider die erin geslaagd is om de hiërarchische lijn te mobiliseren” “De deelnemers en ikzelf hebben enorm genoten van deze opleiding vooral omdat de nadruk ligt op communicatietechnieken over de veiligheid en omwille van de 100% participatieve methode.” RICHARD EECKHOUT Arcelor Mittal (ufaciers) CLAUDE VOISEUX Keolis “Vóór de Fullmark-campagne stond de teller op 18 arbeidsongevallen met werkonderbreking. We zijn er dit jaar in geslaagd om dit aantal terug te brengen naar 0; bovendien is de feedback van de veiligheidskwartiertjes uitstekend!” “Nadat we een aantal pieken hadden bereikt, is het aantal arbeidsongevallen in enkele maanden tijd gedaald met 60% dankzij de deugdelijke collectieve en individuele sensibiliseringsmethode van Fullmark. Deze aanpak zal nu worden uitgebreid en toegepast op het hele bedrijf.”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.