Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Inleiding campusvoorrang
2
Inhoud De Leerexpert Probleemstelling Casusgerichte voorbeelden Vraag
Voorstel Resultaatsgericht!
3
Probleemstelling … voorstelling partners
De Leerexpert Probleemstelling … voorstelling partners
4
Probleemstelling … opportuniteit
De Leerexpert Probleemstelling … opportuniteit Scholen type 2 en type 4 Doelgroep: leerlingen met zwaar mentale, motorische en meervoudige beperkingen. Traject gericht op einddoelstelling = opname in een (zorg)centrum (of een beschermde werkplaats). Scholen onder één dak bieden ‘trajectonderwijs’ aan Eén duidelijke schoolloopbaan voor de leerlingen: ‘van kleuter tot schoolverlater’ (opmaak van een volledig zorgdossier) Aanpassing van de leer – en leefomgeving aan de specifieke noden. Van de leerlingen. Van de medewerkers. Van de ouders. Van de externen.
5
Probleemstelling … inschrijvingsdecreet
De Leerexpert Probleemstelling … inschrijvingsdecreet Inschrijvingsdecreet werkt destructief De regelgeving vanuit Welzijn (vb. de koppeling met een Multi Functioneel Centrum) is soms niet te verzoenen met de regelgeving inschrijvingsrecht. Trajectonderwijs aanbieden is decretaal niet altijd mogelijk. Probleem is gekend Er zijn hierover al heel wat debatten gevoerd en nota’s geschreven. Zelfs de Commissie voor Leerlingen Rechten geeft aan dat er grote problemen zijn.
6
Probleemstelling … plaats tekort
De Leerexpert Probleemstelling … plaats tekort Plaatsen tekort Er is binnen bepaalde types in het Buitengewoon Onderwijs een nijpend plaats tekort. Dat wordt nog vergroot omdat voor leerlingen in het B.O. dikwijls de maximaal mogelijke verlenging wordt aangevraagd omdat er binnen Welzijn onvoldoende plaatsen zijn. Daardoor kan er nauwelijks doorgestroomd worden en komen er te weinig nieuwe plaatsen vrij.
7
Casusgericht … voorbeeld 1
De Leerexpert Casusgericht … voorbeeld 1 Samenwerking met VAPH Ouders maken uitgebreid dossier aan, krijgen goedkeuring voor inschrijving in het VAPH (het VAPH ticket). Zoektocht naar school gekoppeld aan VAPH. Vinden voor hun kind een school. Samen met de VAPH partner wordt er aan de toekomst van het kind gebouwd (gerichte therapie, ondersteuning, zorgaanbod, toekomstperspectief, traject met de ouders,…..) Halverwege het traject moet het kind naar het BuSO …. geen plaats! Nieuwe zoektocht kan beginnen, naast alle andere problemen.
8
Casusgericht … voorbeeld 2
De Leerexpert Casusgericht … voorbeeld 2 ‘Zorg continuüm’ Nieuwe visie (zowel VAPH als Integrale Jeugdhulp) vertrekt vanuit de individuele zorgvraag van het kind. School specifieke opdracht = zoveel mogelijke ondersteuning bieden bij het uitbouwen van zo zinvol mogelijk leven (na de school). Scholen type 2 en type 4 bouwen een netwerk op rond het kind i.s.m. diverse partners. Dit netwerk is dikwijls school gebonden (regio gestructureerd). Geen overgang BuLO – BuSO mogelijk, geen continuïteit.
9
de campusvoorrang! Vraag … gedeeltelijke oplossing
De Leerexpert Vraag … gedeeltelijke oplossing ‘Campusvoorrang’ Binnen de regelgeving beschikken we over één instrument dat voor sommige scholen de gestelde problemen gedeeltelijk kan verminderen: de campusvoorrang!
10
Voorstel … uitgangspunt
De Leerexpert Voorstel … uitgangspunt Kinderen met grote zorgnoden Overleg met de scholen B.O. BUSO leert ons dat er daar een consensus bestaat: campusvoorrang mag enkel gelden voor de scholen met leerlingen met een zwaar zorgtraject. Stelling: we hebben het hier over bv. type 2 en type 4 (toekomstige oriëntering naar OV1 of OV2). Voor deze leerlingen mag de continuïteit van de zorg niet onderbroken worden.
11
Voorstel … proefperiode
De Leerexpert Voorstel … proefperiode Jaarlijks herbekijken We stellen voor om deze afspraak voor één jaar te maken. Het nieuwe regeerakkoord kan er toe leiden dat het Buitengewoon Onderwijs uit het huidige inschrijvingsrecht gehaald wordt. Afwachten dus
12
Voorstel … randopmerking
De Leerexpert Voorstel … randopmerking Gedeeltelijke oplossing Het goedkeuren van de campusvoorrang voor de bedoelde scholen lost absoluut niet alle problemen op. Er zijn ook type 2 scholen die niet op één campus liggen en waarvoor we dus binnen het decreet geen oplossing kunnen aanbieden. Dat is zeer jammer. Hiervoor is echter overleg nodig met alle partners (bv OV 1 overlegcommissie). Hieromtrent namen de scholen OV 1 type 2 vorig schooljaar een netoverschrijdend initiatief dat op termijn mogelijk ook voor dit probleem een oplossing biedt.
13
Voorstel … vraag vanwege LOP secundair
De Leerexpert Voorstel … vraag vanwege LOP secundair Gedragen beslissing Het LOP secundair is zich ervan bewust dat deze beslissing niet geldig is zonder dat het LOP basis dit ook goedkeurt met de specifieke meerderheid die hiervoor in het decreet voorzien is.
14
Voorstel … betrokkenen per campus
De Leerexpert Voorstel … betrokkenen per campus
15
Bedankt voor jullie aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.