Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018
Evaluatie in het SO: een goede match tussen regelgeving/rechtspraak en onderwijskundig beleid Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018
2
Insteek van de ter beschikking gestelde documenten
Checklist samenstelling dossier BC evaluatiebeslissing Schema beroepsprocedure tegen B- of C-attest FAQ beroepsprocedure/ BC bij eindbeslissingen
3
Gelet op de grote autonomie van de delibererende klassenraad is er weinig regelgeving en moet rekening gehouden worden met de rechtsleer en rechtspraak ter zake. evaluatie
4
Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing
Mag delibererende KR leerling niet geslaagd verklaren op basis van één tekort? Artikel 57 BVR 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs (Organisatiebesluit). Raad van State: één tekort kan reden zijn – specifieke redenen: in de aard van het vak zelf; wegens zijn aandeel in de totale studie; omwille van zijn belang voor de gekozen richting; omwille van de specifieke kunde die het bedoelde vak wil en moet uittesten
5
Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing
Mag de delibererende KR de attitude mee in rekening brengen bij het nemen van de eindbeoordeling? Ja, mits rekening te houden met de rechtspraak van de RvS. Eindbeoordeling: die elementen die tot het afgebakende studiedomein behoren. Rechtspraak RvS: aspecten van persoonlijkheidsvorming en attitude: op voorwaarden: In schoolreglement vermeld wordt. Die aspecten moeten in de loop van het schooljaar aan bod zijn gekomen op rapporten. Motivering: attitude niet betrokken om te bestraffen; bekwaamheid te beoordelen.
6
Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing
Mogen bijzondere voorwaarden bepaald worden om geslaagd te worden verklaard? Neen. Voorwaarden mogen de opdracht van de delibererende KR niet beperken. Geen automatismen in het schoolreglement (bv. 60%). Delibererende klassenraad is verplicht om te oordelen of een leerling geslaagd is of niet door afweging van alle concrete gegevens van het dossier van de leerling (ook medische gegevens).
7
Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing
Mag de KR deliberatiecriteria gebruiken? Dit wordt niet verboden. Deliberatiecriteria om 1ste schifting te maken. Nadien wel concrete beoordeling van alle relevante gegevens in het leerlingendossier. RvS: richtinggevende deliberatiecriteria om te streven naar een minimale continuïteit in de beoordeling van leerlingen is mogelijk. Deliberatiecriteria niet gebruiken om bij voorbaat negatieve resultaat van de individuele deliberatie vast te leggen. Automatisch C- attest bij bereiken van een vooraf bepaald aantal jaartekorten kan niet.
8
Vraag hoe de RvS staat tegen bepaalde vastgelegde criteria aangaande de attestering
Hoe staat de Raad van State tegenover het beslissen met o.a. 49,9 en 48,9 op jaarbasis (4 tekorten in totaal)? RvS zal ieder dossier individueel beoordelen. Dus heeft de RvS hierover geen algemeen standpunt/advies. Motivering!!! RvS: schoolreglement mag geen bepaalde minimum resultaten bepalen. Opdracht delibererende KR mag niet ingeperkt worden. Autonomie van de KR!!!!
9
Belangrijke overwegingen aangaande evaluaties, eindbeslissingen en attesteringen door RvS
Geen rechtsregel: leerling geslaagd moet zijn voor elk individueel vak. Specifieke redenen nodig om leerling C-attest te geven die slechts voor 1 vak tekort heeft. Is dus wel mogelijk. Elke leerling moet individueel beoordeeld worden, rekening houdende met alle elementen van het dossier. Eindbeslissing motiveren, aan de hand van alle elementen in het dossier en rekening houdend met het prospectief wat de slaagkansen in het volgende jaar betreft. Attitudes en studiehouding kunnen in rekening gebracht worden. Studiehouding mag geen doorslaggevend element zijn in de beslissing.
10
Belangrijke overwegingen aangaande evaluaties, eindbeslissingen en attesteringen door RvS
Gebrekkige studiehouding kan conclusie van de KR bijkomend ondersteunen. als aanvullend of versterkend motief Attitudes moeten kaderen in het onderzoek van de KR of in hoofde van de leerling in voldoende mate de doelstellingen van het leerplan werden bereikt. Een verschillend gewicht in lesuren kan het profiel van de gekozen studierichting bepalen en kan eventueel een tekort voor het meest gegeven vak een C-attest verantwoorden. Motivering!!! De KR moet aantonen waarom dit ene tekort niet wordt gecompenseerd door de andere behaalde cijfers en de leerling dus niet voldaan heeft aan het geheel van de vorming.
11
Analyse arresten RvS m. b. t
Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC heeft hervormingsbevoegdheid. BC motiveert als delibererende orgaan in hoger beroep hoe zij het ziet en wat haar ertoe brengt om de uiteindelijke toegekende evaluatiebeslissing te nemen. BC moet het beroepschrift zorgvuldig onderzoeken. BC moet in de motivering blijk geven de bezwaren daadwerkelijk in overweging genomen te hebben in de nieuwe beoordeling. Waarom hebben de argumenten niet of wel overtuigd? BC beslist in laatste aanleg en heeft devolutieve werking. De beslissing van de delibererende KR verdwijnt uit het rechtsverkeer en beslissing BC komt in de plaats. Korte uiteenzetting over de beroepscommissie. Vaak heeft de delibererende klassenraad vragen bij een beslissing van de beroepscommissie. De autonomie van de delibererende klassenraad beperkt zich tot de eerste aanleg.
12
Analyse arresten RvS m. b. t
Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC moet rekening houden met alle elementen van het dossier en met de slaagkansen van de leerling in het volgend jaar. Leerling heeft leerplandoelstelling in voldoende mate bereikt en wordt geacht zijn studies te kunnen voorzetten, toch een B-attest geven - vereist een vooruitziend en de toekomst verkennend onderzoek. Gebrek aan slaagkansen in een volgend leerjaar in verband brengen met de beschikbare objectieve gegevens van het dossier. Punten geven representatief beeld van de kennis, de competenties en vaarvaardigheden. B-attest kan niet verantwoord worden louter op basis van de studiehouding.
13
Analyse arresten RvS m. b. t
Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC heeft eigen, ruime bijkomende onderzoeksbevoegdheden BC moet rekening houden met specifieke en gewichtige grieven van de beroepsindiener dient in de beroepsbeslissing uitdrukkelijk te worden weergegeven. Ook rekening houden met alle bekende feitelijke gegevens, bv. leerling is geslaagd voor examen met de examencommissie. Indien geen rekening mee gehouden wordt moet BC uitleggen waarom die nieuwe gegevens niet relevant zijn.
14
contactpersonen Juridisch luik: Regelgeving, rechtsleer en rechtspraak Petra De Vis: Telefoon Pedagogisch luik: Luc Vernaillen Telefoon
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.