Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Gerarda van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Opstarten van de webshop juridische aspecten
Glen Wouters 6H
2
Juridische aspecten Overeenkomst op afstand: Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. O.a. De verkoop via een webshop valt hier onder.
3
Informatie vooraf meegedeeld aan consument:
Juridische aspecten Informatie vooraf meegedeeld aan consument: de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; de prijs van het product of de dienst; de leveringskosten, in voorkomend geval; de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; de wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs; waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
4
Juridische aspecten Informatie achteraf meegedeeld aan consument:
de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; de prijs van het product of de dienst; de leveringskosten, in voorkomend geval; de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering. evenals de identificatie van het product of van de dienst; het geografische adres van de vestiging van de verkoper waar de consument met zijn klachten terecht kan; de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen; de voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft; in voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals een verzakingsbeding
5
Juridische aspecten Verzakingsrecht:
De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van een motief, binnen veertien kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst. Verzakingtermijn: De termijn voor het uitoefenen van het verzakingsrecht start voor producten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.
6
Juridische aspecten Verzakingsbeding:
Indien dit beding niet vermeld wordt, wordt het product of de dienst geacht geleverd te zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag van de consument en is de consument niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan. Voorschot bij verzakingsrecht: Er kan van de consument geen voorschot of betaling worden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van zeven werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking.
7
Juridische aspecten Uitvoering bestelling door leverancier:
Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen moet de verkoper de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen dertig dagen te rekenen vanaf de dagvolgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden. Laattijdige levering gevolgen: Behoudens in geval van overmacht, wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden indien de overeenkomst door de verkoper niet binnen deze termijn wordt uitgevoerd onverminderd het eventueel bekomen van schadevergoeding. Ingevolge deze ontbinding kunnen van de consument geen enkele vergoeding en geen onkosten worden geëist. Bovendien moet de consument binnen de dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als betaling gestort heeft.
8
Juridische aspecten Wet elektronische handel:
Deze wet heeft enkel betrekking op diensten van de informatiemaatschappij. Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt.
9
Juridische aspecten Algemene informatieverplichtingen:
zijn naam of handelsnaam; het geografische adres waar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; desgevallend het handelsregister waar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer); wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit (voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning); wat gereglementeerde beroepen betreft : de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe; wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatienummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= BTW nummer); de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.
10
Juridische aspecten Regels bij verkoop via een webshop:
Specifieke informatieplicht Passende middelen om invoerfouten op te sporen en te corrigeren Mogelijkheid tot weergave en opslaan Ontvangstbewijs Als een bestelling geplaatst wordt moet de consument een bestelbevestiging aankrijgen.
11
Juridische aspecten Reclame:
Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.
12
Juridische aspecten Voorwaarden reclame:
Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame " (reclame zal duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn als inhoudelijk geen enkele twijfel bestaat over de aard ervan. Omgekeerd zal reclame moeilijk te herkennen zijn wanneer een artikel dat in opdracht van en gefinancierd door een handelaar, zonder vermelding hiervan, een product aanwijst); de natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren (dit hoeft niet rechtstreeks in de reclameboodschap en kan ook via een hyperlink); verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid; verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid (bv. via verwijzing, in een hyperlink, naar een webpagina met deze informatie, de spelregels, een deelnemingsformulier, enz…
13
Juridische aspecten Wanneer mogen we reclame versturen naar ontvangers? Als de ontvanger hier toestemming voor geeft, Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen. Recht van de consument bij reclame via mail: Bij het versturen van reclame per elektronische post zorgt de dienstverlener voor het volgende: hij verschaft duidelijke en begrijpelijke informatie over het recht zich te verzetten tegen het ontvangen, in de toekomst, van reclame; hij duidt een geschikt middel aan om dit recht langs elektronische weg efficiënt uit te oefenen en stelt dit middel ter beschikking.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.