De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opdracht 10 (GIP 2014-2015) Yves Van Den Bosch 6 H.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opdracht 10 (GIP 2014-2015) Yves Van Den Bosch 6 H."— Transcript van de presentatie:

1 Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H

2 Overeenkomst op afstand
Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand.

3 Verkoop via webshop = verkoop op afstand
De koper en de verkoper bevinden zich ook niet in dezelfde ruimte zoals bij een overeenkomst op afstand.

4 Informatie “vooraf” meegedeeld aan de consument.
De identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst De prijs van het product of de dienst De leveringskosten, in voorkomend geval De wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst Het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht Geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs De wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten De kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend Waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

5 Informatie “achteraf” meegedeeld aan de consument.
Wat: bevestiging van de bestelling Hoe: schriftelijk/duurzame drager Inhoud: alles m.b.t. bevestiging, verzakingsrecht, opzegging Wanneer: voor uitvoering Sanctie: gaande van verlenging bedenktermijn tot geen betaling krijgen.

6 verzakingsrecht Hoewel artikel 47 van de Wet betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming bij de verkoop op afstand in een termijn van 14 kalenderdagen voorziet waarbinnen de consument de overeenkomst kan herroepen is dit herroepingsrecht niet van toepassing op de contracten gesloten via deze website.

7 Start van de verzakingstermijn
Voor producten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.

8 verzakingsbeding Het vroegere verzakingsbeding wordt nu een ‘herroepingsbeding’. Het principe blijft behouden maar het beding wordt enigszins anders geformuleerd.

9 gevolg van het niet vermelden van een verzakingsbeding
Dan kan de opdrachtgever de nietigheid van de volledige overeenkomst inroepen.

10 voorschot ? Er kan van de consument geen voorschot of betaling worden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van zeven werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking.

11 Uitvoering bestelling
Binnen de 30 dagen.

12 Levering te laat ? de overeenkomst wordt van rechtswege ontbonden indien de overeenkomst door de verkoper niet binnen deze termijn wordt uitgevoerd onverminderd het eventueel bekomen van schadevergoeding. Ingevolge deze ontbinding kunnen van de consument geen enkele vergoeding en geen onkosten worden geëist. Bovendien moet de consument binnen de dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als

13 “wet elektronische handel” van toepassing op webshop ?
Deze wet heeft enkel betrekking op diensten van de informatiemaatschappij Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt.

14 Infomatieplicht ingevolge de Wet elektronische handel
zijn naamof handelsnaam; het geografische adreswaar de dienstverlener is gevestigd (niet de plaats van de server); nadere gegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres; desgevallend het handelsregisterwaar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer (dit is ondertussen vervangen door het ondernemingsnummer);

15 wanneer een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit(voor de duidelijkheid: het starten en uitoefenen van een online dienst op zich is niet afhankelijk van een voorafgaande vergunning); wat gereglementeerde beroepen betreft : de beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven, de beroepstitel en de staat waar die is toegekend, een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe; wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatie nummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (= BTW nummer); de gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.

16 Regels bij het afsluiten van verkoopcontracten
Specifieke informatieplicht Passende middelen om invoerfouten op te sporen en te corrigeren Mogelijkheid tot weergave en opslaan ontvangstbewijs

17 Wat ontvangt de klant ? Een ontvangstbewijs

18 reclame elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.

19 Reclamevoorwaarden Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame " (reclame zal duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn als inhoudelijk geen enkele twijfel Bestaat over de aard ervan. Omgekeerd zal reclame moeilijk te herkennen zijn wanneer een artikel dat in opdracht van en gefinancierd door een handelaar, zonder vermelding hiervan, een product aanwijst); De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren (dit hoeft niet rechtstreeks in de reclameboodschap en kan ook via een hyperlink);

20 Verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid; Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid.

21 Reclame via mail ? Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen.

22 Recht consument i.v.m. reclame per mail
Hij verschaft duidelijke en begrijpelijke informatie over het recht zich te verzetten tegen het ontvangen, in de toekomst, van reclame Hij duidt een geschikt middel aan om dit recht langs elektronische weg efficiënt uit te oefenen en stelt dit middel ter beschikking.


Download ppt "Opdracht 10 (GIP 2014-2015) Yves Van Den Bosch 6 H."

Verwante presentaties


Ads door Google