De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1"— Transcript van de presentatie:

1 Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Intro Gezondheid Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1 Noorderpoort Medische Kennis

2 Leerdoelen Aan het eind van de les:
kan je uitleggen dat gezondheid ook je eigen verantwoordelijkheid is. Weet je dat de sociale media jouw kijk op gezondheid en ziekte kan beïnvloeden Kan je voorbeelden van objectieve en subjectieve beleving van gezondheid benoemen. Weet je dat gedrag en leefstijl invloed kan hebben op Gezondheid Kan je de begrippen cellen, weefsels en organen beschrijven.

3 Gezondheid & gezond gedrag
Wat is dat eigenlijk? Schrijf eens een definitie op van gezondheid Ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen gezondheid?

4 Gezondheid & ziekte

5 WHO: (World Health Organisation)
Gezondheid is niet alleen de afwezigheid van ziekte, maar een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn Wat is jullie mening over deze definitie?

6 Oude Defenitie voldoet niet meer!
Huidige Definitie van Gezondheid: Gezondheid is dynamisch: stelt veerkracht en zelfregie centraal

7 Gezondheid: ingewikkeld begrip
Gezondheid(sbeleving) is afhankelijk van: Cultuur (afrika, Islam / Wat is normaal? Kaalheid, homoseksualiteit, zwangere vrouwen van middelbare leeftijd Opvoeding (waarden en normen) Tijd waarin je leeft (opa en oma) Persoonlijke ervaringen Wat heb je ervoor over (hoe gezond wil je leven?) Ziekte is niet objectief te beantwoorden

8 Ziekte = verstoring van de Homeostase
Het zelfregulerend proces waarbij biologische systemen hun stabiliteit bewaren door zich aan te passen aan de omstandigheden

9 Gezondheidsbevorderende factoren
Betere hygiene Betere voedingstoestand Betere bereikbaarheid voorzieningen Ontwikkeling wetenschap / verbreiding kennis

10 Gezondheids bedreigende factoren
Verkeerde voedingsgewoonten Stress Groei industrie – milieuvervuiling Kernenergie Gebrek aan lichaamsbeweging Onveilige sex

11 Objectief / subjectief
gebaseerd op feiten suiker in de urine gebroken vingerkootje Subjectief: niet gebaseerd op feiten maar op gevoel.

12 Objectief en subjectief
Iemand die in de put zit; Objectief gezond, subjectief ziek Iemand die astma heeft ‘ík ben gezond’ Objectief ziek, maar subjectief gezond

13 Cel: kleinste onderdeel van een organisme bevat alle genetische informatie.
Weefsel: groep samenhangende cellen met dezelfde vorm en functie (dekweefsel, steunweefsel) Orgaan: groep samenwerkende weefsels (b.v. hart). Orgaanstelsel: groep organen die samen werken

14

15

16 Doktersassistent Een doktersassistent moet
competent zijn op het gebied van: Communicatieve vaardigheden Medisch-technische vaardigheden kennis hebben van en inzicht hebben in acute en chronische aandoeningen inclusief kennis van de bijbehorende medicijnen

17 Geneesmiddelenkennis voor doktersassistenten
Meest gebruikte geneesmiddelen Altijd vanuit het beroep van DA Gebruik Farmacotherapeutisch Kompas Gebruik FK op internet:

18 SOEP Subjectief: welke klachten heeft de patient ?
Objectief: wat is er bij onderzoek gevonden? Evaluatie: klacht / ziektebeeld Plan: Wat gaat er gebeuren; advies, therapie


Download ppt "Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1"

Verwante presentaties


Ads door Google