Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMyriam van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopgesprek Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
2
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?
Reclame en sociale media Wat ga ik nu leren? Het assortiment Opbouw assortiment Assortimentsbeslissing Informatie over en op producten Het assortiment en de winkelformule Assortiment samenstellen Merken Merken in je winkel Winkelpresentatie Winkelinterieur
3
H1 Verkoopgesprekken H2 Rechten en plichten H3 Verkoopafhandeling H4 Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6 Reclame en sociale media H7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
4
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
5
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Assortimentsopbouw
6
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Assortimentsopbouw Assortiment: totale pakket aan goederen van een winkel. Een assortiment bestaat uit assortimentsgroepen: categorie artikelen binnen een assortiment. Een assortimentsgroep bestaat uit artikelgroepen: groep artikelen die samen dezelfde specifieke consumentenbehoefte bevredigt. Een artikelgroep bestaat weer uit artikelsoorten: een groep van dezelfde artikelen, mogelijk in andere uitvoeringen. Een artikelvariëteit is de specifieke uitvoering van een artikel.
7
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Assortimentsopbouw
8
Verschillende assortimenten
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Verschillende assortimenten
9
De assortimentsbeslissing hangt samen met:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie De assortimentsbeslissing hangt samen met: De dimensies van het assortiment Consistentie Productverwantschap Functie van het assortiment Merken binnen het assortiment Maar ook: Branchegerichte productkennis
10
De dimensies van het assortiment
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie De dimensies van het assortiment
11
Ondiep of diep assortiment
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Ondiep of diep assortiment
12
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verwantschap
13
Assortiment en branchegerichte productkennis
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Assortiment en branchegerichte productkennis Kennis van productetiketten Kennis van wettelijke en milieumaatregelen Productbeleving Rol van vergelijkend warenonderzoek
14
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Kennis van etiketten De verkoopspecialist moet kennis hebben van etiketten op producten. Daarbij maak je een onderscheid tussen: Etiketten op food-producten Etiketten op non-food-producten Op beide soorten producten heb je: Gebruiksetiketten Samenstellingsetiketten
15
Rol van vergelijkend warenonderzoek
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Rol van vergelijkend warenonderzoek onafhankelijk onderzoek waarbij een groot aantal merken en typen van een bepaald product met elkaar worden vergeleken op prijs en kwaliteit. Het vergelijkend warenonderzoek wordt uitgevoerd door: Consumentenorganisaties (Consumentenbond) Consumenten op consumentensites (Kieskeurig.nl)
16
Belang voor de consument:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Belang voor de consument: objectieve informatie verkrijgen over de kwaliteit van een product en wat de richtprijs zou moeten zijn. Belang voor de winkelier: rekening houden met de kennis van de consument. Goed gewaardeerde producten en merken opnemen in het assortiment.
17
Het assortiment samenstellen Functies van de artikelen:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Het assortiment samenstellen Functies van de artikelen: Verhoging omzet of brutowinstmarge Sluiten goed aan op de winkelformule en concurrentiepositie Wanneer de winkelformule verandert, moet je ook het assortiment veranderen.
18
Een winkel kan op de volgende manieren het assortiment samenstellen:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Een winkel kan op de volgende manieren het assortiment samenstellen: Eén product van verschillende merken Complementaire artikelen Follow-upartikelen ‘Me too’-artikelen De productgroepen moeten in ieder geval een verwantschap hebben. Zo weet de consument wat ze kunnen vinden in je winkel. Consumptieverwantschap Productieverwantschap Koopverwantschap
19
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Wat voor assortiment je voert, kan bijdragen aan het imago en de winst van je winkel. Imagoverhogend assortiment Winstverhogend assortiment Je kunt voor je assortimentssamenstelling ook informatie gebruiken uit je klantgegevens.
20
Welke merken neem je op in je assortiment?
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Welke merken neem je op in je assortiment?
21
Belang merken voor consumenten:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Belang merken voor consumenten: Herkenbaar Kwaliteit Psychologische waarde
22
Consumenten kunnen een merkenvoorkeur ontwikkelen.
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Consumenten kunnen een merkenvoorkeur ontwikkelen. Soms kopen consumenten alleen producten van één merk: merkentrouw.
23
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
24
Visual merchandising: winkelpresentatie
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelpresentatie Visual merchandising: winkelpresentatie Winkelbeleving wordt in het digitale tijdperk steeds belangrijker. Twee belangrijkste onderdelen van winkelpresentatie zijn: Winkelsfeer Winkelfunctie
25
Winkelexterieur Pui Entree Etalage Omgeving
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelexterieur Pui Entree Etalage Omgeving
26
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Winkelinterieur
27
Family grouping: verwantschap
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelindeling Verkoopoppervlakte Kassa-oppervlakte Service-oppervlakte Operationele oppervlakte Family grouping: verwantschap
28
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Routing Je hebt in een winkel sterke en zwakke gebieden. In de sterkste gebieden zet je de producten met de hoogste winstmarge.
29
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Routing Omtrekwinkelen: de buitenste gangpaden zijn de sterke gebieden in de winkel. Je plaatst verschillende productcategorieën op verschillende plaatsen in de winkel: Impulsartikelen Magneetartikelen Moetartikelen
30
Productpresentatie Schapenplan:
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Productpresentatie Schapenplan:
31
Tijdelijk: displays Kassadisplay Kopdisplay Eilanddisplay
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Tijdelijk: displays Kassadisplay Kopdisplay Eilanddisplay
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.