Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
QUICK INSTALLATION GUIDE
HET EERSTE GESPREK QUICK INSTALLATION GUIDE HERMAN DE HOOGH ©
2
BASISHOUDING = HARDWARE (besturingssysteem)
BASISHOUDING EN INTERVENTIES BASISHOUDING = HARDWARE (besturingssysteem) INTERVENTIES = SOFTWARE (programma’s)
3
BASISHOUDING Cliënt is expert wat betreft de eigen ervaringen, gedachten en gevoelens Hulpverlener is expert in OT- gespreksvoering Cliënt beschikt per definitie over competenties en krachten Cliënt bepaalt het tempo, hulpverlener volgt Hulpverlener is respectvol nieuwsgierig en bescheiden
4
INTERVENTIES SOCIALIZEN PROBLEEMBESCHRIJVING DOELFORMULERING
♦ PROBLEEMBESCHRIJVING DOELFORMULERING BEGINVRAAG (VERVOLGGESPREKKEN) INSCHALEN DENKPAUZE BOODSCHAP
5
SOCIALIZEN Functies: Op het gemak stellen, het ijs breken
Onvermoede krachten en competenties opsporen
6
PROBLEEMBESCHRIJVING
Door cliënt in eigen woorden Wel erkenning geven, niet analyseren Pas na erkenning van probleem verder met oplossingsgerichte interventies
7
DOELFORMULERING Wat wil je bereiken door hier te komen?
Waar kan ik je mee helpen? Voor gevorderden: stellen van de Wondervraag
8
BEGINVRAAG (vervolggesprekken)
WAT IS ER BETER ? Functies: Zet direct een oplossingsgerichte context neer Kan zorgen voor een spontane positieve zelfobservatie-opdracht tussen de sessies in Hulpverlener weet altijd hoe te beginnen, is energiebesparend
9
0 - 10 OP EEN SCHAAL MET EEN POSITIEVE VARIABELE
INSCHALEN OP EEN SCHAAL MET EEN POSITIEVE VARIABELE Functies: Als ‘voertuig’ voor de gespreksvoering Dynamisch, speels, in plaats van statisch (geen rapportcijfers)
10
VOORBEELDVRAAG Als cliënt zegt: ‘5’ WÈL: WAT MAAKT DAT HET AL 5 IS ?
NIET: WAAROM IS HET NOG GEEN 6 ?
11
DENKPAUZE Wanneer: tegen het eind van het gesprek
Mandaat vragen aan cliënt Cliënt naar de wachtkamer Duur denkpauze: 5 à 10 minuten Cliënt ophalen voor korte, tweede gespreksronde
12
BOODSCHAP Doen tijdens denkpauze
Wat heeft cliënt mij vandaag duidelijk willen maken? Complimenten Heeft cliënt doelen om zelf aan te werken? Interactie: klant-typisch, klaagtypisch, bezoekertypisch? Huiswerksuggestie Doen na denkpauze → nagaan of dit klopt → kijken of deze ‘passen’ → samen met cliënt op maat maken
13
ACTIEVE DENKPAUZE VOOR CLIËNT
Expliciet de cliënt vragen tijdens de denkpauze na te denken over wat vandaag het meest nuttig was in het gesprek voor hem/haar en daar zo meteen over terug komen vertellen
14
EXTRA Voor gevorderden: de Wondervraag
‘WAT MAAKT DAT’ (in plaats van ‘waarom’) ‘EN’ (in plaats van ’maar’) Als je niet meer weet hoe verder te gaan in het gesprek: EN VERDER ? EEN SCHAALVRAAG STELLEN DVD-BEELD AL COMPLEET ? Voor gevorderden: de Wondervraag
15
DE KRACHT VAN OPLOSSINGEN PETER DE JONG & INSOO KIM BERG
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.