Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Pelgrim-zijn in een digitale wereld
Ambtsdragerbijeenkomsten in samenwerking met Mediawijzer
2
Leren van cultuurwetenschappen
Culturen sterven langzaam De kern verandert niet zomaar Invloed andere culturen Invloed technische ontwikkelingen op cultuur Niet te grote zorgen maken
3
Kanttekeningen Leven in een technologische cultuur Ons hart is boos
Twee werelden Mediatechniek speelt sterk in behoeften Kenmerk van onze cultuur: hedonisme materialisme verheerlijking lichaamscultus
4
Situatie in de gereformeerde gezindte
Van veilig naar open gezinsklimaat Veel (niet-christelijke) informatiebronnen Mobiel bellen doen we bijna allemaal DVD- en videogebruik breed geaccepteerd Entertainment sijpelt onze gezinnen binnen
6
Conclusies Botsing tussen twee culturen Die botsing raakt ons bestaan
we seculariseren of we leven in twee werelden of we wapenen ons Versterkend effect van TV Internet neemt de functie van TV over Pelgrim-zijn in een digitale wereld is zware opgave
7
Stelling 1 Het was en is een wijze beslissing als een gezin de TV buiten de deur houdt
8
Roeping van de kerk Proclameren:
wat ons ontbreekt, schenkt Hij overvloedig het bloed reinigt ook de mediazonden Vriend van de Bruidegom zijn Stellig en bewogen Er is niets nieuws onder zon Niet de media; de Schrift heeft het laatste woord Kortom: grote steun bij de pelgrimage
9
Concreet I Nadruk leggen op het hart
Hedendaagse cultuur aan de kaak stellen De botsing tussen de culturen moeten we blijven voelen Antenne hebben voor gezins- en jongerencultuur Met jongeren identificeren... zonder onze eigen identiteit prijs te geven
10
Concreet II Media kennen Communicatiekanalen en -middelen kennen
Welke invloed heeft de (media)cultuur op uw ambtelijke dienst? TV censurabel; internet met tv ook? de invloed van de hap-snap-cultuur hebben uw catechisanten het idee dat u ze begrijpt?
11
Stelling 2 Als we vaak verbaasd staan over wat onze catechisanten allemaal doen en denken, dan identificeren we ons te weinig met hun leefwereld.
12
De taak van Kliksafe Opgericht om dienstbaar te zijn
Kliksafe heeft een duidelijke missie Eigen taakveld
13
Kliksafe en gereformeerde gezindte
72% heeft een internetfilter Klein deel kiest voor Kliksafe We kunnen moeilijk tegen beperkingen Kinderen weten meer dan ouders Verschillen tussen de filters niet duidelijk
14
Stelling 3 Het Reformatorisch Dagblad moet nooit beginnen aan het verslaan van topsportwedstrijden.
15
Uitgangspunten Filteren op basis van Bijbelse geboden
Aansluiten bij de criteria in christelijke gezinnen en scholen Kinderen hebben ander filter nodig Inspelen op specifieke behoeften Bedrijven/scholen bepalen zelf mate van filtering
16
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport; niet over Ajax en Feijenoord (topsport)
18
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken; niet via SBS6
20
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken Wel toegang tot niet tot commerciële omroepen
22
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken Wel toegang tot Eigen whitelist van YouTube-video’s; veel YouTube-video’s zijn onacceptabel
24
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken Wel toegang tot Eigen whitelist van YouTube-video’s open; onderdelen foto’s en video’s worden geblokkeerd
28
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken Wel toegang tot Eigen whitelist van YouTube-video’s gedeeltelijk open Toegang tot en onderdelen Sport en Achterklap worden geblokkeerd
30
Het Kliksafe-filter is echt anders
Wel info over sport Wel video’s bekijken Wel toegang tot Eigen whitelist van YouTube-video’s gedeeltelijk open Toegang tot en Wel muziek van Widor of Bach; geen onverantwoorde muziekclips
32
Kritische vragen aan Kliksafe
Waarom niet nauwer samenwerken met FilterNet en Solcon? Zijn filters wel afdoende? Is het Kliksafe-filter toch niet wat aan de ‘krappe’ kant?
33
Stelling 4 Ouders zijn verantwoordelijk voor hun internetgebruik. Niet alleen scholen en bedrijven bepalen de mate van internetfiltering; ook ouders dienen die mogelijkheid te hebben.
34
Afronding Elk tijdperk kent zijn bedreigingen
Mensen nodig die (jongeren)cultuur kennen Cultuuroptimisme en cultuurpessimisme Internet biedt ook kansen Harten kunnen we niet veranderen Goede filters zijn hulpmiddelen Niet alleen kinderen hebben filter nodig Zo de Heere het huis niet bouwt…
35
Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.