De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GMH I een maatschappij met een hart

Verwante presentaties


Presentatie over: "GMH I een maatschappij met een hart"— Transcript van de presentatie:

1 GMH I een maatschappij met een hart
VIVAS-congres: maak van je wijk een thuis Zaterdag 17 november 2018 Luminus Arena KRC Genk Workshop “een propere buurt” GMH I een maatschappij met een hart

2 Voorstelling GMH Beveren
Middelgrote organisatie Gelegen tussen Antwerpen en Sint-Niklaas (Oost-Vlaanderen) Patrimonium: 2053 woongelegenheden waarvan 929 appartementen en 1114 woningen Werkingsgebied: - Groot-Beveren: Beveren, Melsele, Haasdonk, Kallo, Vrasene, Verrebroek en Kieldrecht - Groot-Kruibeke: Kruibeke, Bazel en Rupelmonde - Sint-Niklaas/Belsele - Temse

3 Voorstelling team 18 werknemers Onthaal/verhuurdienst Sociale dienst
1 conciërge Technische dienst Financiële dienst Projecten en beheer ICT Cleaning Directie

4 Sociale dienst Taken: sociale gesprekken tevredenheidsbezoeken
preventieve woonbegeleiding leefbaarheidsbewaking toezichterswerking netwerking (CAW, bemoeizorg, Proeftuinen, OCMW, politie, ...)

5 Sociale dienst Leefbaarheidsbewaking face to face gesprekken
telefonische contacten briefwisseling leefbaarheidscontracten minnelijke schikkingen Vredegerecht aangaande overlast: - samenleven - orde en netheid (in eigen complex en omgeving) - huisdieren - veiligheid

6 Sociale dienst Werken met toezichters sinds het jaar 2000
36 toezichters en 1 conciërge zittende huurder die GMH vrijwillig ondersteunt verzekert en onkostenvergoeding taken bewonersparticipatie: stuurgroep + algemene vergaderingen jaarlijkse activiteiten: nieuwjaarsreceptie, uitstap, vormingen

7 Sociale dienst Werken met toezichters Taken toezichter:
controle toestand en het functioneren van alle voorzieningen in gemeenschappelijke lokalen (liften, verlichting, sloten, deuren, …) melden kleine en grote noodzakelijke herstellingen in gemeenschappelijke voorzieningen controle ordelijke staat gemeenschappelijke lokalen toezien op de naleving van afspraken in huurovereenkomst/intern reglement

8 Sociale dienst Werken met toezichters Taken toezichter:
nazicht onderhoud groenzone buitenomgeving (zwerfvuil + sluikstort) vervangen lampen in gemeenschappelijke voorzieningen (verkregen via GMH) begeleiden contacten aannemers GMH ontvangst/kennismaking nieuwe huurders en toelichten gangbare afspraken betrokkenheid binnen wijkwerking

9 Sociale dienst Wat doen toezichters niet?
bemiddelen bij individuele technische klachten huurders bemiddelen in burenconflicten individueel ten dienste staan van de huurders (vb klusjes)

10 Propere buurt Lied: De wereld is een toverbal Tekst: Lex Van Tuyl Sr. Muziek: Lex Van Tuyl Sr. De wereld is een toverbal geen mens weet hoe hij worden zal, maar één ding dat weet iedereen: je kunt het niet alleen. Refrein: Dus zullen we er samen iets van moeten maken de wereld is een mooi maar bewerklijk ding, dus zullen we er samen iets van moeten maken, hé, hé, hé, hé, kom maar in de kring. Bekijk een keer de wereldkaart, een mens is toch iets beters waard, je ziet dat het een puinhoop is, zo gaat het zeker mis. We praten zus, we praten zo, we roepen ach en wee en oh, maar wil j'elkaar echt goed verstaan, dan doe je er iets aan.

11 Project Bruisende buurt Melkaderlaan Kallo
Propere buurt Project Bruisende buurt Melkaderlaan Kallo

12 Propere buurt Project Bruisende buurt Voorstelling Melkaderlaan:
de Melkaderlaan is een woonwijk te Kallo 125 woongelegenheden (50 woningen/72 appartementen) gezinssamenstelling en nationaliteiten zeer divers Samenleven = niet evident = leefbaarheidsproblemen GMH ondernam reeds vele initiatieven in de wijk voorbeeldinitiatieven: nieuwsbrieven, huurderskranten, maandelijkse huisbezoeken, ondersteuning bij wijkactiviteiten, bewonersbevragingen, oprichting clubhuis, opstart participatieraad, …

13 Propere buurt Project Bruisende buurt
Problemen: Melkaderwijk komt door aanhoudende leefbaarheidsproblemen in moeilijk te doorbreken negatieve spiraal terecht met stigmatisering als gevolg problemen: burenconflicten over lawaaioverlast, wanorde in de complexen, zwerfvuil en sluikstort in omgeving, aanwezigheid huisdieren, (on)veiligheid, … ondersteuning van gemeente en andere actoren is meer dan wenselijk

14 Project bruisende buurt
2012: ontstaan participatieproject Bruisende Buurt Doel: het leuke van een buurt koesteren, het storende aanpakken Betrokkenen: bewoners, GMH Beveren, Sociaal Huis Beveren, politie, wijkagent, preventiemedewerker (gemeente Beveren) Aanpak: hearing organisaties, bewonersvergaderingen en bevragingen Opmaak wijk- en actieplan: sterktes en tekorten van de wijk in kaart brengen: - woningen (kwaliteit) - woonomgeving (groen, onderhoud, sport en spel, publieke ruimte, verkeer) - sociale relaties (buren, activiteiten, veiligheid) - bewonersparticipatie en betrokkenheid - sociale, culturele en andere voorzieningen

15 Project bruisende buurt
Reeds eerder ondernomen acties: aanstellen blokverantwoordelijken (= toezichter) opstart sorteergarages bekomen en verdelen “geen reclame gewenst-stickers” afspraken maken met reclameverdelers en postbodes vergaderen met toezichters inzetten poetsploeg wijkmeester meer kenbaar maken en inzetten opfriswerken gemeenschappelijke delen en zijgevels van appartementencomplexen preventiemedewerker meer kenbaar maken en inzetten hernieuwde invulling geven aan wijklokaal onderzoek voor- en nadelen verkeerslus in de wijk

16 Project bruisende buurt
Bevindingen Positief: opstart van projecten brengt mensen van verschillende disciplines samen aanwakkeren samenhorigheid benadrukken gedeelde verantwoordelijkheid zichtbaar werken aan positief imago wijk, diensten Minder positief: bij de opstart zijn alle betrokken enthousiast, doorheen het traject verandert dat wegvallen jobs = stapje terug bij herval moet GMH steeds het voortouw nemen

17 Propere buurt Recent ondernomen initiatieven:
bewonersvergaderingen per blok: te ondernemen opruimacties gelinkt aan brandveiligheid blok aan de beurt: aanpakken trappenhallen (incl. sloten/deuren) zolder aan de beurt: aanpakken eigen zolder en algemene delen garages aan de beurt: opruimen daken en boxen omgeving aan de beurt: aanpakken zwerfvuil + sluikstort

18 Propere buurt Eindconclusie:
De GMH wil blijvend investeren in de leefbaarheid van ‘haar’ wijken. Dit om verschillende redenen: de woonkwaliteit en de kwaliteit van de omgeving verbeteren het versterken van sociale cohesie en sociale inclusie via het versterken van het gemeenschapsleven verdere ondersteuning van bewonersinitiatieven die inzetten op leefbare wijken met aandacht voor kwetsbaren, participatiekansen en aanbod op maat de GMH kan dit niet alleen. Samenwerken met meerdere partners en actoren, op elkaar afgestemd, op een gecoördineerde manier lokale besturen en de bewoners zijn hierbij onmisbaar

19 Zijn er nog vragen?

20 GMH I een maatschappij met een hart
Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting Telefonisch bereikbaar: alle werkdagen van en van Loket : maandag, dinsdag en donderdag van uur Inschrijving van kandidaten enkel op afspraak Tel. 03/ GMH I een maatschappij met een hart


Download ppt "GMH I een maatschappij met een hart"

Verwante presentaties


Ads door Google