Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina Baert Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
6 december 2018 Marijke Backx, Annemarieke Broenink
3
Wat zijn BCP’s en waarvoor zijn ze te gebruiken?
Beschrijvingen van het beroep van een vakvolwassen beroepsbeoefenaar Brondocument voor kwalificatiedossiers in het mbo: vertaling naar eisen van een beginnend beroepsbeoefenaar OCW gebruikt de kwalificatiedossiers als inhoud voor mbo- diplomering Brondocument voor HR instrumenten in het bedrijfsleven: beschrijving van functies en vacatures, opleidingen, etc.
4
De opdracht: eisen aan inhoud en methodiek
BCP’s retail en logistiek in de retail: verkoop aan de klant Innovatieve, flexibele en duurzame beschrijvingen Bruikbaar voor kwalificatiedossiers, prestatiestandaarden, leven lang ontwikkelen, functiebeschrijvingen De methodiek moet geschikt zijn voor zowel mbo als hbo De BCP’s moeten digitaal beschikbaar zijn / er moet een feedback knop zijn
5
Doorlopen proces ontwikkeling BCP’s
Ontwikkeling methodiek Deskresearch o.b.v. bestaand onderzoek Interviews met branches en bedrijven in: - Food en non-food - MKB en GWB Ontwikkeling competentiemodel Feedback op BCP’s
6
Nederlands Verbond Groothandel SBB FNV CNV
INretail CBL UNETO/VNI Vakcentrum Thuiswinkel.org CBD Nederlands Verbond Groothandel SBB FNV CNV Praxis Berden mode en wonen Modehuis Beermann Kleertjes.com BCC Only for men Van Tilburg Mode en Sport Intratuin Jumbo AH Novaka kantoor vakbranche Platform Binnenstads-management BRO A.S. Watson/ Kruidvat Avans Hogeschool Haagse Hogeschool De Nieuwe winkelstraat Hogeschool Rotterdam Centrum Management Academy
7
BCP's door, voor, van bedrijfstak
Ontwikkeld door Bestemd voor Eigendom van
8
Oplevering BCP's December 2018: 9 BCP’s eerste versie digitaal beschikbaar Legitimering op proces en inhoud door sociale partners April 2019: tweede lichting BCP’s Tussentijds feedback (3 keer per jaar vernieuwde versies)
9
Van EQF naar NLQF naar RQF
Van EQF naar NLQF naar RQF
10
Retail Qualification Framework
Retail Qualification Framework Bestaat uit beroepscompetentieprofielen met: Rollen en verantwoordelijkheden (flexibiliteit) Onderliggende competenties (extra informatie) Waar mogelijk aansluiting bij NLQF qua niveaus en beschrijvingen In de bijlagen: onderliggende portretten - branchekleuring of uitstroom (kan worden uitgebreid) NLQF beschrijvingen in de BCP’s zijn een aanduiding en geen bewijs. Bewijs kan alleen op basis van opleidingsprogramma’s / diploma’s. Rollen in plaats van werkprocessen: Medewerkers met dezelfde functienaam vervullen verschillende rollen binnen de organisatie Rollen kunnen verdeeld worden Medewerkers kunnen naar een rol toegroeien Rollen kunnen uitbesteed worden wp’en zijn te gedetailleerd en daarmee snel verouderd
12
Deze afbeelding is niet zo scherp.
13
Uitdagingen Welke indeling hanteren: MKB & GWB, food & non food, fysiek & e-commerce, centrummanagement Afbakenen: valt het beroep binnen de retail? Of binnen de niveaus 1 tot en met 6? Verwerken van de variëteit in functies Indelen in NLQF-niveaus Ontwikkelen competentiemodel Qua indeling: supermarkten hebben ook veel non-food
14
Vernieuwingen in management retail
Vernieuwingen in management retail Betrekken en behouden medewerkers Aandacht voor loopbaanontwikkeling en opleiding Gebruiken en analyseren van data Werken met een pda Vanaf hier Annemarieke
15
Vernieuwingen in Zelfstandig Ondernemer retail
Vernieuwingen in Zelfstandig Ondernemer retail Continue aandacht voor innovatie Aandacht voor samenwerken met en betrekken van anderen Veel verschillende rollen Hoge eisen aan functioneren (nlqf-6)
16
Vernieuwingen in (eerste) verkoopmedewerker
Vernieuwingen in (eerste) verkoopmedewerker Goed geïnformeerde klanten Combineren van verschillende verkoopkanalen Welzijnsfunctie van de winkel Werken met technologie Meedenken over optimaliseren service / verkoop Steeds vaker niveau 3 Verkoopassistent Zelfstandig ondernemer retail: nadenken over uitbesteden van rollen
17
Vernieuwingen in (allround) logistiek medewerker
Vernieuwingen in (allround) logistiek medewerker Last minute leveringen Verwerken van retouren Samenwerken met technologie Hogere eisen aan verwerken afval Klachten-afhandeling
18
Nieuw: BCP’s Centrummanagement
19
Eerste verkoopmedewerker (niveau 3)
Eerste verkoopmedewerker (niveau 3) Verschillende benamingen voor deze functie: Eerste verkoper Verkoopspecialist Verkoopadviseur Senior verkoopmedewerker Afdelingsmanager kleine winkel
20
4 rollen Eerste verkoopmedewerker
4 rollen Eerste verkoopmedewerker Verkoper Verantwoordelijk voor hospitality en de verkoop van producten/diensten Operationeel beheerder Verantwoordelijk voor beheer van de goederen- en geldstromen en de winkelpresentatie Coach Verantwoordelijk voor de begeleiding van (nieuwe) verkoopmedewerkers Beleidsondersteuner Verantwoordelijk voor bijdragen aan verbeteringen in de verkoop/serviceverlening en operationeel beheer
21
Competenties Eerste verkoopmedewerker
Competenties Eerste verkoopmedewerker Competenties bij de rol als Verkoper: Klantgericht handelen Beïnvloeden Ondernemen Omgevingsbewust handelen (Digitale) technologie inzetten Omgaan met procedures
22
Portretten Eerste verkoopmedewerker
Portretten Eerste verkoopmedewerker Portretten zijn een aanvulling op de inhoud van het BCP EVM wonen / keukens Extra competentie: schriftelijk communiceren EVM bouwmarkt Extra competentie: deelt kennis en expertise met klanten EVM groene detailhandel Extra kennis en vaardigheden: kennis van natuurlijke / levende producten Niet uitputtend, kan aangevuld worden met andere brancheportretten In de portretten wordt alleen vermeld wat er extra / anders is.
23
Wat vragen wij van u? Feedback zodat de inhoud actueel blijft
Wat vragen wij van u? Feedback zodat de inhoud actueel blijft Gedragen door de sector Aanvulling van de portretten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.