Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Zelfevaluatie GOK
2
Kwaliteitscirkel GOK lln Is er beweging ? lk school
21 - 10 2003 zelfevaluatie GOK 2 Kwaliteitscirkel GOK 1.Leerlingen 8. Kansengelijkheid 2. Kwaliteit onderwijs 3 GOK - doelstellingen 4. GOK - acties 5. Acties uitgevoerd ? 7. Kwaliteit verhoogd ? lln lk school Is er beweging ? BEGINSITUATIE ANALYSE INTERNE EVALUATIE 6.Effect ? Dit schema geeft een beeld hoe er gestructureerd aan zelfevaluatie in het kader van GOK gewerkt kan worden. Lees het schema door bovenaan te beginnen, en dan in tegenwijzerzin de cirkel vol te maken. De linkerhelft van de cirkel heeft de school reeds doorlopen bij het uitvoeren van de beginsituatie-analyse. Onderaan de cirkel is de school aangekomen bij de uitvoering van de acties. Van hieruit loopt ze terug naar boven, en kijkt ze met een evaluerende blik naar haar eigen acties en plannen. Deze evaluatie geeft ons gelegenheid na te gaan of de onderwijskwaliteit op het vlak van gelijke kansen voor alle leerlingen verhoogd is en zet aan tot het stellen van nieuwe doelen of het hernemen van niet gerealiseerde doelen, het plannen van concrete acties … UITVOERING VAN DE ACTIES
3
De rechterhelft van de cirkel
Het proces van uitvoering: Worden de acties goed uitgevoerd? Het effect: Hebben de acties het beoogde resultaat behaald? Is dankzij het uitvoeren van de acties de totale kwaliteit van het onderwijs toegenomen? Hebben de acties en hun resultaten een ‘blijvend’ karakter? Hebben de acties en hun resultaten een ‘structureel’ karakter? Zijn de acties en hun resultaten voldoende ‘integraal’? Zijn de gelijke kansen tot maximale ontplooiing voor alle leerlingen echt verhoogd? Blijvend karakter: worden ze echt dagdagelijks toegepast in het onderwijsgebeuren? Heeft het team de ambitie of de intentie om in de toekomst de actie verder te zetten. Structureel: worden ze toegepast door veel, zoniet alle personeelsleden? Integraal: stromen de acties door naar alle inhouden en ontwikkelingsgebieden? (nood aan de doorbreking van scheidingen tussen vakken en nveaus)
4
Zelfevaluatie (P. Van Petegem)
…een proces, …geïnitieerd door de school zelf… reflectieproces is belangrijker dan rapport …welgekozen participanten… niet steeds het volledige team soms andere betrokkenen …op systematische wijze… …beschrijven en beoordelen… …nemen van beslissingen… zelfevaluatie is niet het einddoel
8
Zelfevaluatie GOK 2014 – 2017 (doel = tussentijds meten cijfers inzetten om te zien of zijn we goed bezig in ons proces om onze doelen te bereiken. Blijven uitgezette doelen bereikbaar of is er nood aan bijsturen/bannen?)
9
Uit de ‘Onderwijsspiegel 2015:
Het kwaliteitsdenken kwam in vele scholen op gang door de zelfevaluerende impulsen van het GOK-decreet en het werd verder aangezwengeld door het kwaliteitsdecreet dat scholen in een verantwoordingsperspectief plaatst ten aanzien van de eigen kwaliteit.
10
Uit de ‘Onderwijsspiegel 2015:
Voor de zelfevaluatie halen de scholen een lagere score. Zij evalueren hun GOK-werking zoals het decreet voorschrijft, maar doen dit nog overwegend vanuit de acties en niet vanuit de doelen. Als gevolg van de onduidelijke formulering van de doelen (en vooral van de meetbaarheid) is de zelfevaluatie te weinig gebaseerd op objectieve gegevens en berust ze vaak op perceptie van de teamleden. Zo slagen de scholen er minder goed in om de effecten van hun GOK-werking in kaart te brengen. De scholen maken wel gebruik van de verzamelde gegevens om bij te sturen. In de scholen met een groot aantal extra uren is de zelfevaluatie doorgaans kwaliteitsvoller
11
Wat als doelen niet meetbaar opgesteld zijn?
Hoe kan je meten: … verbeteren, … verhogen, … versterken, … verdiepen, … vermeerderen, …
12
Collega-schoolbegeleider Robrecht Van Den Broeck aan het woord over data-geletterdheid
13
Zelfevaluatie loopt over de doelen van de 2 thema’s.
Het is goed om de doelen van deze 2 thema’s in het begin gescheiden te bekijken.
16
De school heeft systematisch en op volledige wijze onderstaande gegevens verzameld met betrekking tot de gekozen doelstellingen: (Aandacht voor cijfermateriaal!!!) 3 vragen: 1. Welke gegevens hebben we reeds om een uitspraak te doen over het al dan niet realiseren van het operationele doel? 2. Welke gegevens hebben we nog nodig met betrekking tot de evaluatie van de operationele doelen? Zijn er bijkomende evaluaties nodig om een uitspraak te kunnen doen over het realiseren van het strategisch doel? 3. Wie gaat wat opnemen?
17
Enkele tips: * bondig, helder en gestructureerd * zicht geven op datgene waar je als school mee bezig bent * zichtbaar maken van inspanningen en resultaat * relatie visie en resultaat
18
Analyse - Vertalen naar nut voor leerling, leerkracht en school (erkennen van inspanningen)
* Vanuit deze gegevens zien we het volgende: (Is het dat wat we op het oog hebben?) * De kwaliteit van het onderwijs in onze school stijgt doordat… * De kansen van onze GOK-leerlingen stijgen doordat …
19
Analyse van deze gegevens leidt tot volgende besluiten:
De school heeft volgende (operationele) doelen gerealiseerd op niveau leerling, leerkracht en school De school is op weg om volgende doelen te realiseren op niveau leerling, leerkracht en school en denkt deze doelen op volgende manier bij te sturen. Volgende doelen zijn niet bereikt en de zelfevaluatie wijst uit dat het beter is deze doelen te bannen.
20
Hoe communiceren we dit resultaat met het schoolteam? Met de schoolraad? Blijft een verplichte actie!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.