Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper de Jong Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe november 2003
2
Overzicht Een middenkader voor zorgbeleid
Zorgbeleid vanuit kwaliteitszorg analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten Criteria voor slagen van zorgbeleid Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen verdwenen? Heeft iedereen zijn leerpotentieel gerealiseerd?
3
Een middenkader voor zorgbeleid
“Het is belangrijk om te zien dat nu ook in het basisonderwijs stilaan de condities gecreëerd worden voor het uitbouwen van een ondersteunend middenkader.” “Een goed doordachte combinatie van mensen en middelen biedt immers kansen om de draagkracht van basisscholen effectief te versterken.” Omzendbrief BaO/2003/2 “Hertekening van het onderwijslandschap”
4
Doelstellingen uren zorgbeleid
Coördinatie van zorg op schoolniveau Ondersteunen van leerkrachten Begeleiding van leerlingen
5
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
6
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
7
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau leer- / ontwikkelingsachterstand: wie, hoeveel? gerelateerd aan leerstoornissen: welke? sociale / culturele achtergrond: welke categorieën? sociaal-emotionele problemen: gerelateerd aan…? hoe gespreid over leerjaren? welke evoluties tekenen zich af?
8
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking vertrekken van GOK-indicatoren clusteren verfijnen (b.v. naar thuistaal) uitbreiden (b.v. naar gezinssamenstelling) genuanceerd benaderen effectieve leerachterstand in kaart brengen met leerlingvolgsysteem
9
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking tijd
10
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau = in kaart brengen van schoolbevolking
11
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
12
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgaanbod specifieke activiteiten vr. spec. categorieën maar ook: punctuele maatregelen bij “gewone” activiteiten algemene onderwijskwaliteit soepele groeperingsvormen positieve attitudes vereiste competenties Wat in de klas gebeurt, staat centraal Relatie met externe HV
13
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
14
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod afgestemd op zorgbehoeften? voldoend aan kwaliteitscriteria? brengt het baat bij? leerwinst?
15
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
16
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
17
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
18
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
19
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
ondersteuning van leerkrachten niet als “hulp bij overlast” wel: ondersteunen in ontwikkeling van competentie informeren samen uitwerken en uitproberen feedback geven leerlingen begeleiden?
20
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften op schoolniveau analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten
21
Zorgbeleid bekeken als interne kwaliteitzorg
analyse van zorgbehoeften analyse van zorgaanbod evaluatie van zorgaanbod exploratie van nieuwe mogelijkheden uitwerken en voorleggen van voorstellen ondersteuning van leerkrachten Monitor-functie
22
Waaraan kan het slagen van een zorgbeleid afgemeten worden?
23
Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, …
Elke leerling kan zich ten volle ontplooien = realiseren wat hij/zich in zich heeft Effect van belemmerende factoren wordt geneutraliseerd / gecompenseerd
24
Bereiken we de gewenste effecten?
Bereikt iedereen de eindtermen?
25
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
26
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
27
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
28
Bereiken we de gewenste effecten?
Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten
29
Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES?
De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent
30
Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES?
De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent
31
Bereiken we de gewenste effecten?
Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten Verschillen in leerwinst Verschillen in realisatie van leerpotentieel
32
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
33
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
34
Moet het verkleinen van verschillen in leerresultaten op zich een doel zijn?
Neen, omdat: er verschillen in leerpotentieel (kunnen) zijn, verschillen in cultureel kapitaal en beginniveau groei ook kunnen beïnvloeden beste aanpak van achterstand goed onderwijs is, daarvan profiteert iedereen en de sterksten nog het meest
35
Hoe de balans opmaken? Kinderen komen de school binnen Het onderwijs
met verschillend leerpotentieel met verschillend cultureel / sociaal kapitaal met verschillend beginnniveau met verschillende groeikansen Het onderwijs compenseert meer/minder voor sociale ongelijkheid voegt daar evt. nog ongelijkheid aan toe
36
Hoe de balans opmaken? Door zicht proberen te krijgen op de effecten van wat we doen door de juiste vergelijkingen te maken vertrekkend vanuit een kritische maar positieve ingesteldheid
37
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe november 2003
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.