Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Governance model PGS nieuwe stijl
PGS Netwerkbijeenkomst 1 juli 2015
2
Waarom is PGS nuttig en goed bruikbaar?
Integraal (brand, milieu, Arbo): ondernemer weet wat hij moet doen, en daarmee voldoet hij aan alle regelgeving voor die activiteit Tot stand gekomen in goed overleg tussen experts van overheid én bedrijfsleven Uiteindelijke status via Arbo regelgeving, aanwijzing BBT, vergunning of Activiteitenbesluit PGS heeft in feite een autonome status: iets wat hoort bij zorgvuldig ondernemerschap. Basis voorwaarde voor verzekeringen, richting gevend voor beroepszaken, uitgangspunt voor kostencalculaties etc. Kenmerken behouden Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
3
PGS nieuwe stijl Mede n.a.v. OvV Odfjell en Chemie Pack: revitalisatie van PGS-reeks Vorm gegeven door proces van Ronde Tafel PGS Nieuwe Stijl Input: ILT-rapport “Resultaat verkenning PGS-systematiek, : RHDHV-studie “Kwaliteitsimpuls PGS-richtlijnen” OvV: “de complexiteit van het wettelijk kader voor vergunningverlening belemmerend voor handhavend optreden” (Kabinet: “verbetering van de PGS-richtlijnen als normenkader voor BBT zodat deze beter doorwerken in de Wabo-vergunningen”) ILT: “comprimeer, vergroot rijksbetrokkenheid” RHDHV: “Stel de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vast” Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
4
Conclusies Ronde Tafel:
Verbeterpunten: inhoud, proces, juridische doorwerking, commitment rijk Eerst aanpakken: governance van proces, heldere rollen van stakeholders, juridische doorwerking Uitgangspunten voor verbetering Rijk geeft sturing aan producten vanwege stelselverantwoordelijkheid Bestuurlijke besluitvorming Verankering status in BAL Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
5
Uitgangspunten taakverdeling en besluitvorming
Deskundigen overheid en bedrijfsleven maken PGS (consensus model) Overheid (IenM, VenJ, SZW) stelt PGS vast als referentiedocument voor eigen taakuitvoering En neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid voor beleidsrijke onderwerpen (bijvoorbeeld onderscheid bestaand / nieuw) Regelgeving zorgt voor juridische verbinding met PGS Regelgeving zorgt voor toepassen gelijkwaardigheidsprincipe Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
6
Besluitvormingscyclus is
Programmaraad PGS-teams Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
7
Besluitvormingscyclus wordt
BOB stelt jaar programma PGS vast, bepaalt randvoorwaarden en criteria en financiert PR met PGS teams maken PGS Directeurenoverleg toetst op kwaliteit en criteria BOB stelt vast als referentiedocument/Stas IeM maakt publicatie bekend Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
8
De samenhang PGS en BAL/Ow
Uitgangspunt voor BAL: uitsluitend voor EV-relevante activiteiten met gevaarlijke stoffen EV-relevant is in dit verband: zonder het treffen van BBT-maatregelen ontstaat een extern risico Daarom in BAL een doelvoorschrift dat EV-risico inperkt In PGS moet een overeenkomstig doel zijn opgenomen Daarnaast algemene arbeidsveiligheidsbepalingen Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
9
Verbinding PGS en BAL Het doelvoorschrift is opgenomen per relevante activiteit met gevaarlijke stoffen Daarnaast wordt een voorschrift opgenomen dat aan het doelvoorschrift wordt voldaan indien de voor de externe veiligheid relevante maatregelen uit PGS XX zijn getroffen Deze aanpak is vergelijkbaar met die in de arbeidsomstandighedenwetgeving t.a.v. de arbocatalogi. Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
10
PGS en Bevi Voor Bevi gelden risicocontouren (10-6)
Uitgangspunt voor de vergunningen is BBT Zonder BBT is risicocontour niet geborgd (belang van toezicht en naleving!) Vanuit stelselverantwoordelijkheid IenM is het van belang dat voor alle Bevi activiteiten een PGS beschikbaar is Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
11
PGS en Brzo De risicobenadering voor bepalen maatregelen sluit aan bij verplichte identificatie en beoordeling van gevaren van zware ongevallen Bij publicatie van richtlijn is aangegeven welke maatregelen binnen welke termijn voor bestaande situaties gelden, indien sprake is van een ontoereikend veiligheidsniveau. Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
12
Resultaat van governance model
Alle partijen nemen (bestuurlijke) verantwoordelijkheid in proces Regelgeving is duurzaam (geen voortdurende wijzigingen en reparaties, geen doorverwijzingen) Transparante risicobenadering centraal Heldere aansluiting PGS bij Brzo verplichtingen Helderheid over implementatie bij bestaande installaties en activiteiten Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.