De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tienerouders en onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tienerouders en onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Tienerouders en onderwijs
Studiedag: Tienermoeder en/of –vader in de klas 14 oktober 2010 Oostende Marjolijn De Wilde – Universiteit Antwerpen – Centrum voor Sociaal Beleid

2 Inhoud Tienerouder = ouder bij geboorte kind jonger dan 20 jaar
Tienerzwangerschap in cijfers Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

3 Tienermoeder = uitzondering
Bron = Studiecentrum Perinatale Epidemiologie (2009). Perinatale activiteiten in Vlaanderen 2008 Gemiddelde leeftijd primipare moeder in VL = 28,1 jaar

4 Cijfers: aantallen Absolute aantallen voor meisjes jaar in België in 2007 6044 zwangerschappen 2708 abortussen 3336 geboortes Relatieve aantallen voor meisjes jaar in België in 2007 10 meisjes op de 1000 worden zwanger 4 meisjes op de 1000 ondergaan een abortus 5 meisjes op de 1000 worden moeder

5 Cijfers: evolutie Absolute cijfers meenemen

6 Cijfers: evolutie Absolute cijfers meenemen

7 Cijfers: evolutie Absolute cijfers meenemen

8 Cijfers: landenvergelijking

9 Inhoud Tienerzwangerschap in cijfers
Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Methodologie Activiteitsstatus Hoogste diploma Oorzaak gevolg Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

10 Methodologie Analyse o.b.v.
Geboorteregistraties (SPE) Ikaros-gegevens (Kind & Gezin) Subjecten = kinderen in Vlaanderen geboren tussen 2002 en 2006 met moeder -20 jaar Onderzochte parameters: Leeftijd moeder en vader Oorspronkelijke en huidige nationaliteit moeder en vader Burgerlijke staat moeder Diploma moeder en vader Tewerkstelling moeder en vader Kansarmoede gezin Aantal consultaties en huisbezoeken

11 Activiteitsstatus moeder minderjarig
Leerplichtige tienermoeders (N=1021) Bron = Geboorteregistraties

12 Activiteitsstatus moeder meerderjarig
Niet leerplichtige tienermoeders (N=4057) Bron = Geboorteregistraties

13 Activiteitsstatus moeder vergelijking
Bron = Geboorteregistraties + ADSEI

14 Hoogst behaalde diploma moeder meerderjarig
Niet leerplichtige tienermoeders (N=4057) Bron: Geboorteregistraties

15 Hoogst behaalde diploma moeder vergelijking
Vergelijking tieners – tienermoeders (15-19 jaar) Bron = Geboorteregistraties + enquête arbeidskrachten

16 Type diploma moeder Tienermoeders met een diploma hebben voornamelijk een beroepsdiploma Vergelijking gewone tieners: 68% van jarigen heeft ASO-diploma

17 Einddiploma in het verschiet?
80% van de tienermama’s die geen diploma hoger secundair onderwijs hebben, is geen student

18 Oorzaak-gevolg? Is jong moederschap bepalend voor leerachterstand?
Veel alternatieve verklarende kenmerken mogelijk Drie kenmerken te onderzoeken Exacte leeftijd Oorspronkelijke nationaliteit Burgerlijke staat

19 Oorzaak-gevolg - reslutaat
Al dan niet student: leeftijd, nationaliteit en burgerlijke staat bepalden Al dan niet zonder beroep: nationaliteit en burgerlijke staat bepalend Al dan niet actief: leeftijd, nationaliteit en burgerlijke staat bepalend Al dan niet werkloos: leeftijd, nationaliteit en burgerlijke staat bepalend Al dan niet diploma lager middelbaar voor jarigen: leeftijd en nationaliteit bepalend

20 Oorzaak-gevolg – resultaat activiteitsstatus
Al dan niet student: Relatieve verhoudingen per nationaliteit

21 Hoogst behaalde diploma moeder vergelijking
Vergelijking tieners – tienermoeders – Belgische tienermoeders (15-19 jaar) Bron = Geboorteregistraties + enquête arbeidskrachten

22 Inhoud Tienerzwangerschap in cijfers
Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

23 Kenmerken vaders: leeftijd
Leeftijd vaders van kinderen tienermoeders in 2006 geboren (SPF Economie)

24 Kenmerken vaders: leeftijd
Kruising leeftijd moeder en vader 2006 (ADSEI) Gemiddeld leeftijdsverschil = 6 jaar (maar 23% leeftijden vaders onbekend)

25 Kenmerken vaders: activiteitsstatus
73% = actief Meestal arbeider 40% van de vaders zonder einddiploma is geen student

26 Kenmerken vaders: diploma
Hoogst behaalde diploma Bron: Geboorteregistraties

27 Inhoud Tienerzwangerschap in cijfers
Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

28 Twee vragen Onderzoek ivm tienerouders concentreert zich rond twee vragen Wat zijn voorspellende factoren? Hoe ontwikkelen jongeren na het ouderschap?

29 Voorspellende onderwijsfactoren
School- en testresultaten van jongeren die tienerouder worden zijn reeds tijdens hun kindertijd slechter Toekomstige tienermoeders scoren op school slechter dan hun zussen Toekomstige tienerouders hebben meer kans om reeds een jaar gedubbeld te hebben Wellicht hebben toekomstige tienerouders ook meer kans op schoolverlating voor ze ouder worden Toekomstige tienerouders verwachten minder van zichzelf met betrekking tot schoolresultaten

30 Gevolgen ouderschap op onderwijstraject
Hoe bepalen? Controleren voor andere bepalende factoren Telkens voor de tienerouder zelf, voor haar of zijn ouders en voor de omgeving of het land van de tienerouder: Mentale en fysieke toestand Etnie of culturele achtergrond Opleiding Tewerkstelling Financiële toestand Huisvesting Familiesamenstelling

31 Gevolgen ouderschap op onderwijstraject
Hoe bepalen? Controleren voor andere bepalende factoren Factoren met grote invloed Etnie Eerdere onderwijsprestaties Onderwijsprestaties van eigen ouders Socio-economische situatie bij geboorte tienerouder Samenleefrelatie bij geboorte eigen kind Leeftijd krijgen eigen kind? Ondanks al deze voorspellende factoren blijft verschil tussen tienerouders en andere jongeren / ouders overeind

32 Gevolgen ouderschap op onderwijstraject
Hoe bepalen? De juiste controlegroep kiezen Leeftijdsgenoten Tieners die ook zwanger worden Tieners met een miskraam Tieners met een late miskraam Resultaat: Hoe beperkter de controlegroep hoe minder negatief tot onbestaande de gevolgen van jong ouderschap blijken Maar: te kleine steekproeven!

33 Inhoud Tienerzwangerschap in cijfers
Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

34 Vergelijking Vlaanderen – buitenland
Opgelet! Onderstaande cijfers zijn slechts indicatie! Vlaanderen Buitenland Verschil behaalde diploma tienermoeders – anderen 28% 17-33% Vroegtijdige schoolverlating 40% 30-46% Studeren na leerplicht 10-20% 9-33%

35 Inhoud Tienerzwangerschap in cijfers
Onderwijsniveau tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau partners tienermoeders in Vlaanderen Onderwijsniveau tienerouders in Europa en Oeso-landen Vergelijking Vlaanderen met Europa en Oeso Good practice in het buitenland

36 Good practice: huisbezoeken
Barnet, Liu, De Voe e.a. (2007): Focus = Huisbezoeken Ouderschapsstijl, gebruik anticonceptie, voorzetten onderwijs, contact met eerstelijngsgezondheidszorg Opleiding personeel, programma baseren op eerdere evaluaties, lange duur contact Effect = Positief voor ouderschapsstijl en voorzetten onderwijs Negatief voor contact met eerstelijngsgezondheidszorg, depressie en herhaalde zwangerschap

37 Good practice: kinderopvang verbonden aan school
Williams & Sadler (2001) over Cellotto Child Care Center Focus = Kinderopvang in high school Vereiste = deelnemen aan het schoolgebeuren, ouderschapscursus en aanwezigheid in kinderopvang Huisbezoeken Effecten = Positief voor slaagkansen onderwijs, voor herhaalde zwangerschap Geen verandering voor afwezigheid van school Verklaringen = voldoende ruimte voor eigen leven

38 Good Practice: Gedragsgerichte cursus op school
Harris & Franklin (2009) over Taking Charge Group Intervention Focus = Acht groepssessies gericht op het ontwikkelen van competenties en zelfvertrouwen Deelnemers stellen één doel met per sessie drie taken Samen eten Effect = Positief voor aanwezigheid school en voor schoolresultaten

39 Good Practice: Scholen voor (toekomstige) tienerouders
Amin, Browne, Ahmed, e.a. (2006) over Paquin School Focus = Tijdelijke school tijdens zwangerschap, telkens tot einde schooljaar Ruim aanbod aan medische en sociaal-culturele ondersteuning Kinderopvang, vervoer … Effect = Positief voor onderwijsambities, verloop zwangerschap en bevalling, anticonceptiegebruik en keuze voor borstvoeding Verklaring = tienerouders zijn niet goed geholpen met verschillende diensten die elk betrekking hebben op een afzonderlijk aspect van hun leven, zoals zwangerschap, school, financiën etc.

40 Meer info De Wilde, M. (2009). Onderzoeksrapport: Socio-demografische kenmerken tienerouders in Vlaanderen. Antwerpen: CSB. De Wilde, M. (2010). Het opleidingsniveau van tienerouders in Vlaanderen, Europa en Oeso-landen. Verhandeling ter verkrijging van de graad van master in de seksuologische wetenschappen, Leuven.


Download ppt "Tienerouders en onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google