Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan van der Wal Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
“Weet je nog toen … ?” De tijdslijn
2
De tijdslijn De weg naar mentorschap Van oude naar vernieuwde gebouwen
Met medewerking van de minister En ook zonder … Het verloop: van gedruppel naar … (?) Van oude naar vernieuwde gebouwen Ander team, andere ideeën Afscheid en weerzien Een aanslepend dossier Nieuwe opdrachten en functies Een zeer gunstige inspectie Voor een school met visie Voor een school met een driedelig SWP met nuttige inhouden
3
De tijdslijn en ventilatie
2 belangrijke momenten Extra KT 5, febr. 2012; wankelend basisklimaat WG SEO, nov. 2012; ze lopen vast, iets ontbreekt
4
Ventileren Ontegensprekelijk belangrijk Stilstaan bij enkele vragen
Wanneer spreek ik dingen uit? Hoe spreek ik dingen uit? Bij wie laat ik ze achter? En wat verwacht ik dan? Bij wie spreek ik ze uit? En waarom? Wat verwacht en wat wil ik? Ik zou … DE GEWOONTES? DE CULTUUR? HET KLIMAAT?
5
100% ventilatie, 15% actie Alleen ventilatie? Of Ventilatie én idee?
“Er is een idee! Een Aanknopingspunt. “ “Let op jullie directeur, hij is een denker.” “Hij holt in zijn hoofd…” “Daarmee wordt je niet de slimste mens”
6
Aanzet tot idee 1 Wat vertellen we aan nwe collega’s?
Hoe hangt alles hier samen? Wat eerst, wat dan? Mag ik dat, mag ik dat niet? Is het OK, is het fout? Ik bedoel het goed maar is het professioneel? Handel ik naar het project en de visie?
7
Idee 1 EEN BASISSTRUCTUUR …
8
Wat je moet weten inzicht Wat je moet kunnen vaardigheden
Een basisstructuur Om onze handelingen een plaats te geven Om onze handelingen te ordenen Om onze handelingen bewust te doen Om onze handelingen te kunnen afstemmen op elkaar Om onze blik te kunnen verruimen Om nascholingsbehoeften in kaart te brengen Om (nieuwe) collega’s te begeleiden Om te kunnen (zelf)reflecteren Om te kunnen oriënteren Om schoolevaluatie mogelijk te maken Om tijd te winnen Wat je moet weten inzicht Wat je moet kunnen vaardigheden
9
Aanzet tot idee 2 BASISSTRUCTUUR Duidelijke en éénduidige Afspraken
Instructies Handelingsadviezen
10
Duidelijk en éénduidig
Vertrekken we vanuit dezelfde afspraken? Kunnen we consequent handelen? Spreken wij dezelfde taal? Een leerling wandelt door de school en wordt onderweg aangesproken door verschillende medewerkers. Kreeg hij steeds dezelfde boodschap te horen of is hij in de war als hij toekomt? Of ook… “Ik mocht dat van mijn leerkracht” “En nu zeg jij dat…”
11
Basisstructuur: De bronnen
De nascholing colloquium Bubao 2012 Het boek Een veelkleurig verhaal van probleemgedrag in het onderwijs Het hoofdstuk “Er is meer aan de hand, er is meer aan te doen De preventiepiramide voor probleemgedrag in het onderwijs” Johan Declerck (red.) De school een boeiend en inhoudelijk sterk SWP MAAR … zonder verbondenheid (of kapstok) De BSA zie tijdslijn De referenties Een groot enthousiasme bij mensen die het reeds lazen
12
Maatregelen die gericht zijn op welzijn
Maatregelen die genomen worden als het onheil is geschied. De ‘schade’ moet hersteld worden. Herstel is preventief: het neemt de inspiratie weg bij anderen Maatregelen op dit niveau voorkomen op een directe manier probleemgedrag. Zowel de analyse van het probleem (hoe zit het probleem in elkaar?) als de geformuleerde antwoorden (wat kan eraan gedaan worden?) zijn probleemgericht Maatregelen die gericht zijn op welzijn en niet op het probleem. Een + antwoord Het probleem verdwijnt snel naar de achtergrond
13
Specifieke preventie Algemene preventie Curatieve preventie
“verzorgend” Specifieke preventie Algemene preventie
14
Probleem Toenemende Probleem- gerichtheid Welzijn Uiteindelijk doel: algemeen welzijn
15
Aanpak gericht op welzijn
Probleem Aanpak gericht op het probleem Aanpak gericht op herstel Aanpak gericht op welzijn Welzijn
16
Aanpak gericht op welzijn
Probleem Aanpak gericht op het probleem Aanpak gericht op herstel Aanpak gericht op welzijn Welzijn
17
voorbeelden
18
Dagelijkse praktijk en je vaardigheden
Een leerling wordt Fysiek begrensd Herstelgericht gesprek Straf geven strafdreiging preventieve time-out klasgesprek rond spanningen in de groep gecontracteerde afspraken met lln Strategie kiezen “Ik ben blij dat je terug bent” Rustmomenten in het lesprogramma groepsvorming een leerling krijgt een compliment
19
Je inzicht en kennis, je nood tot nascholing Procedure kennen LSCI
Vormen van agressie Emoties controleren Fysieke en seksuele weerbaarheid Leerstof functioneel aanbieden Basisprincipes en handelingsadviezen Kennis van leerlingendossiers
20
De organisatie, het beleid
Lessen trekken voor de toekomst Herstellen van schade Coaching door CLB Stevige infrastructuur Een goede communicatie tussen leerkachten en directie Opvolgen van afspraken Werken aan een positieve schoolcultuur Groene heraanleg van de speelplaats
21
herstellen Re-mediëren mediëren
22
PREVENTIEPIRAMIDE Welbevinden, rust, houvast en + zelfbeeld
Functioneel- en HGW Leerstof als middel Trainen van Sociale vaardigheden Leerstof als doel PREVENTIEPIRAMIDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.