De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beter Bereikbaar Wageningen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beter Bereikbaar Wageningen"— Transcript van de presentatie:

1 Beter Bereikbaar Wageningen
Informatiebijeenkomst werking verkeersmodel

2 Programma 18.00u Inloop 18.15u Welkom 18.30u Aanleiding update verkeersmodel 18.45u Presentatie Royal HaskoningDHV 20.00u Inkijk in het model

3 Welkom Doel van de avond: Inzicht verschaffen in de werking van een verkeersmodel.

4 Aanleiding update verkeersmodel
Nieuwe versie landelijk verkeersmodel Actualiteit verkeerstellingen Advies Commissie m.e.r. Zienswijzen

5 Nieuwe versie landelijk verkeersmodel
Andere groeiscenario’s t.o.v. model Ede (laag/hoog vs RC) Actuele sociaal economische ontwikkelingen Ander basisjaar t.o.v. model Ede (2018 vs. 2012)

6 Actualiteit verkeerstellingen: historische telgegevens

7 Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018
Provincie Gelderland | 31/12/18

8 Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018
Provincie Gelderland | 31/12/18

9 Actualiteit verkeerstellingen: Toets telling maart 2018
Avondspits 2018 Richting Ede Richting Wageningen Totaal Visuele telling maart 1351 707 2058 Permanent telpunt 954 920 1874 Conclusie: telling maart 2018 niet betrouwbaar Provincie Gelderland | 31/12/18

10 Advies Commissie m.e.r. Beschrijf de bestaande toestand van het milieu in het studiegebied en de te verwachten milieutoestand als gevolg van de autonome ontwikkeling, als referentie voor de te verwachten milieueffecten. Ga daarbij uit van de meest recente gegevens.

11 Zienswijzen Ca. 140 zienswijzen 97 opmerkingen in de zienswijzen over de tellingen versus de uitgangspunten uit het verkeersmodel. Conclusie: update noodzakelijk.

12 I-room RHDHV Amersfoort
Verkeersmodellen I-room RHDHV Amersfoort Peter Nijhout en Jan Algra 12 juli 2018

13 Indeling I-roomsessie
Deel 1: Introductie provincie Gelderland Waarom actualiseren model Ede Wageningen? Deel 2: Introductie verkeersmodellen Deel 3: Plan van aanpak actualisatie verkeersmodel Ede Wageningen Deel 4: Demonstratie statisch model Wageningen Simulatiemodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee

14 Deel 2: Introductie Verkeersmodellen

15 Wat is een verkeersmodel?
Definitie model: vereenvoudigde weergave van een deel van de werkelijkheid Verkeersmodel: vereenvoudigde weergave van het verkeerssysteem op straat Een verkeersmodel beschrijft verschillende mobiliteitskeuzes: de verplaatsingen die mensen maken (bv. om te gaan werken of winkelen) de wijze waarmee (fiets, auto,openbaar vervoer, lopen) de keuze wanneer (‘s ochtends, in de avondspits, …) de routekeuze Een verkeersmodel maakt inzichtelijk hoe het verkeer nu en in de toekomst gebruik zal maken van de beschikbare wegen. Wiskundige berekeningen

16 Macroscopisch statisch
Verkeers- en vervoerplanning Nationaal/regionaal netwerk Hoofdlijnen Lange termijn Gemiddeld (spits)uur en etmaal Auto, vracht, OV, fiets Statische maatregelen Verkeersstromen (geaggregeerde voertuigen) Vertragingen (geen wachtrijen/filevorming) Verkeersvraag

17 Mesoscopisch dynamisch
Analyse van verkeers-(management) maatregelen en knelpunten en congestie in grote netwerken Regionaal netwerk Gedetailleerde kruispunten Dynamisch verkeersaanbod Auto, vracht, bus Dynamische maatregelen Individuele voertuigen Dynamische routekeuze Wachtrijen en filevorming Verkeersaanbod

18 Microscopisch dynamisch
Gedetailleerde verkeersregeltechniek en analyse van wegontwerp Lokaal netwerk Hoog detailniveau Korte termijn Dynamisch verkeersaanbod Dynamische maatregelen Individuele voertuigen Gedragsmodel bestuurders Interactie tussen voertuigen Verkeersafwikkeling

19 Soorten verkeersmodellen
Modeltypen macro/meso/micro

20 Verkeersmodellen Ede Wageningen
Verkeersmodel Ede Wageningen: macroscopisch statisch Verkeersplanning Regionaal netwerk Lange termijn Gemiddeld (spits)uur en etmaal Auto en vracht Statische maatregelen Verkeersstromen (geaggregeerde voertuigen) Vertragingen op kruispunten en wegvakken (geen wachtrijen/filevorming) Geen: dynamisch mesoscopisch model beschikbaar Verkeersmodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee: dynamisch microscopisch

21 Hoe werkt het model? 6-positie postcodes Inwoners per adres Arbeids-
plaatsen Autobezit Wegen- netwerk Attractie- punten Tellingen Database Verkeersmodel

22 Hoe werkt het model? Inwoners, arbeidsplaatsen en attractiepunten
Berekening aankomsten en vertrekken per zone Ritgeneratie Inwoners, arbeidsplaatsen en attractiepunten Vertaling naar vervoersrelaties: herkomst- en bestemmingsmatrices centrum zone zone2 centrum zone zone HB-Tabel Distributie Toedelen van verkeer aan wegvakken op basis van kortste/snelste routes Houdt ook rekening met congestiekans Toedeling Kalibratie “Fine-tuning” met verkeerstellingen Basis- en prognosejaar Varianten, analyse, evaluatie

23 Perioden/modaliteiten
Avondspits Ochtendspits Restdaguur Etmaalwaarde Vervoerwijze: Auto Vracht (OV en fiets) Gemiddelde werkdag, weekdag, weekenddag Evenement Winkelend publiek Strandverkeer

24 Wat kun je met een verkeersmodel?
Variantenstudies Maken van gemeentelijke, regionale verkeers- en vervoerplanning Doorstromingsstudies en onderzoeken van de verkeersafwikkeling Ontwerpen toetsen Maken van verkeersprognoses: Nieuwe woningen, winkels, bedrijven Nieuwe ontwikkelingen genereren verplaatsingen Nieuwe infrastructuur Verandering mobiliteitsgedrag Regionale en landelijke mobiliteitseffecten meenemen Dit zorgt voor verandering van bestemmingskeuze, routekeuze, tijdstipkeuze, vervoerwijzekeuze

25 Onderbouwen van beleidsplannen
Verkeers(circulatie) plan Wijk(circulatie) plan Luchtkwaliteit/Milieu Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan Ontsluiting nieuwe woonwijken Input voor milieuonderzoeken!! Het verkeersmodel geeft de verkeerskundige effecten van gemeentelijke plannen. Cijfers uit het model zijn input voor milieuberekeningen.

26 In kaart brengen effecten nieuwe/veranderde infrastructuur
Andere kruispunten (rotonde,VRI, ongelijkvloers, verbod afslaan) Eén- of tweerichtingsverkeer Andere snelheid (30-50, 60-80) Afsluiten winkelstraten Randwegen etc. Het verkeersmodel maakt inzichtelijk hoe het verkeer reageert op de wijziging

27 Bepalen van tijdelijke routes
Het verkeersmodel berekent hoe het verkeer gaat rijden bij een wijziging van de infrastructuur. Vaststellen omleidingen bij: Werkzaamheden Calamiteiten Evenementen In beeld brengen sluipverkeer bij afsluitingen

28 Locatie-onderzoeken Het verkeersmodel brengt in kaart
wat met betrekking tot bereikbaarheid de beste locatie is. Bepalen nieuwe locatie voor bijv. een ziekenhuis, politiebureau, enz.

29 Proactief werken (problemen voortijdig signaleren en oplossen)
Het verkeersmodel geeft de restcapaciteit van wegen aan (I/C-verhoudingen) en geeft aan wanneer problemen worden voorzien Knelpuntenkaarten Bereken congestiekans Omleidingroutes incidenten Bepalen aanrijdroutes hulpverlening

30 Analyses Het verkeersmodel beschikt over deze gegevens en kan dit snel
Kentekenonderzoeken Kruispuntstromen Verkeersintensiteiten Reistijden Herkomst- en bestemmingsonderzoek Intern/extern/doorgaand verkeer in een gebied Het verkeersmodel beschikt over deze gegevens en kan dit snel inzichtelijk maken

31 Toepassingen…. Beter Bereikbaar Wageningen Beter Bereikbaar Wageningen
Veluwse Poort Ede Oost N224 Parklaan Ede Snelle fietsroute Ede Wageningen Ede West

32 Deel 3: Aanpak actualisatie model Wageningen

33 Opbouw

34 Huidig netwerk

35 Bouw nieuw model Wageningen
VIA15

36 WLO scenario’s Op basis van de verkenning schetsen het PBL en het CPB twee mogelijke scenario’s: Scenario Hoog combineert een relatief hoge bevolkingsgroei met een hoge economische groei van ongeveer 2% per jaar. In scenario Laag gaat een beperkte demografische ontwikkeling samen met een gematigde economische groei van ongeveer 1% per jaar. Specifiek mobiliteit Tot 2050 blijft de personenmobiliteit per auto en trein in scenario Hoog en Laag groeien. Dit komt door de groei van de bevolking, de toegenomen welvaart, investeringen in het vervoerssysteem en het zuiniger worden van auto’s. Tot 2030 zijn er nog grote verbeteringen voorzien in de infrastructuur. In scenario Laag blijft de filedruk daardoor op of rond het niveau van de afgelopen jaren. In scenario Hoog loopt de filedruk na 2030 weer op, vooral in de Randstad. Toch neemt ook dan nog de bereikbaarheid van banen toe. Het internationale goederenvervoer neemt toe. De internationale economische ontwikkelingen en voortgaande globalisering leiden onder meer tot een sterke groei van internationale aan- en afvoer. Het binnenlandse goederenvervoer groeit echter minder snel en krimpt zelfs licht in scenario Laag. Slimmere belading en grotere voertuigen leiden daarnaast tot minder groei van het vrachtverkeer op de weg.

37 G-9 RC scenario toegepast voor 2030; Nu nieuwe WLO scenario’s Hoog en Laag actueel GE scenario RC scenario 2030

38 Tellingen Ring Wageningen Tellingen Wageningen intern
2 1 3 5 4 6 7 9 11 8 22 23 45 21 10 12 47 44 20 50 46 42 29 48 43 49 30 13 41 54 14 19 27 40 55 53 32 31 39 15 26 17 28 16 52 24 35 33 18 51 25 38 37 34 Legenda: Tellingen BBW Tellingen Ring Wageningen Tellingen Wageningen intern Tellingen centrum P Wageningen Tellingen provincie VRI met registratie verkeersstromen VRI zonder registratie verkeersstromen 36

39 Aandachtspunten Hoeveelheid verkeer Tellingen Wageningen
Provinciale wegen Doorgaand verkeer tussen A12 en A50; kentekenonderzoek Verkeer van en naar WUR en Born Oost Netwerk Snelle fietsroute Ede Wageningen Parklaan Ede N233 Rijnbrug Rhenen RWO Veenendaal

40 Planning actualisatie van verkeersmodel

41 Deel 4: Demonstratie verkeersmodellen
Statisch model Ede Wageningen Oude model RC

42 Deel 4: Demonstratie verkeersmodellen
Simulatiemodel Mansholtlaan/Nijenoord Allee


Download ppt "Beter Bereikbaar Wageningen"

Verwante presentaties


Ads door Google