Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFloris van der Wal Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Haags Energienetwerk 26 maart 2018 Eelco de Vink – Gebiedsregisseur Energietransitie Naam - datum
2
GEMEENTE WOERDEN Aanleiding begin 2016:
Ambitie Woerden 2030 klimaatneutraal Renovatieopgave woningcorporatie Gasvervangingsopgave Maatschappelijk kosteneffectief samenwerken Wijkselectie: Schilderskwartier 903 woningen 65% particulier, 35% huur NOM-renovatie 21 woningen
3
5 SPOREN AANPAK Aanpak wijk Aanpak woningen Wijkentiteit
Communicatie en marketing Systemische verankering De 5 sporen zijn onderling verbonden, afhankelijk en verrijken elkaar
4
SPOOR 1: AANPAK WIJK Energiesysteem in de wijk
Opstellen afwegingskader Toepassen infrastructurele footprint methodiek Keuze toekomstige infrastructuur Kostenverdeling verder uitwerken (IF fase 2) Samen met bewonersvertegenwoordiging keuzeproces (opnieuw) doorlopen Belangrijk thema is democratisch vaststellen van een alternatief
5
SPOOR 2: AANPAK WONINGEN
Handelingsperspectief bewoner Opstellen maatregelen pakketten NOM-renovatie 21 woningen uitgevoerd Uitvoeren energiescans Op zoek naar concepten in plaats van alleen maatregelen Van ontwikkelen pakketten naar aanpakken woningen Energiescans worden gebruik om aanpakken te verbeteren en inzicht te krijgen in welke maatregelen rendabel uitgevoerd kunnen worden NOM voor de hele wijk onbetaalbaar, bewoners moeten kunnen kiezen voor een aanpak die past bij hun financien en woning
6
SPOOR 3: WIJKENTITEIT Organiseren inrichting en rollen stakeholders
Aanjaagfunctie investeren Inrichten monitoring Eerste verduurzamingsstappen Collectieve inkoop organiseren Tip: zorg voor een nulmeting aan het begin Innovatieve aanpak richt zich niet op het aanbieden van producten, maar op het oprichten van een wijkentiteit. Deze wijkentiteit moet de transitie op gang helpen. Mogelijke ondersteunende financiering om grootschalige acties mogelijk te maken. Werken aan een esco-constructie voor de hele wijk
7
SPOOR 4: COMMUNICATIE EN MARKETING
Bewonersprofielen: Afstemmen benadering en boodschap op basis van duurzaamheidsprofiel Betrekken bewoners: Klankbordgroep Betaalbaarheid is belangrijkste issue Inrichten website Uitkomsten energiescans Eerste resultaten vieren Veel meer tijd dan verwacht aan communicatie besteed Uitkomsten doelgroepenanalyse sterker meenemen in bewonerscommunicatie om positieve associatie te versterken Eerder starten met democratisch proces, Transparantie Klankbordgroep Vergt continu aandacht om niet te technisch te worden, project gaat over woonbeleving, het kunnen betalen van je oude dag en het houden van een warm huis Sterke emoties leven er ten aanzien van de kosten van de transitie naar Aardgasvrij Voorbeeld in de wijk (21 NOM-woningen) helpt Centrale boodschap Aardgasvrij schilderskwartier wordt verrijkt met communicatie over woonwensen en toekomstbestendigheid Van bewustwording naar activatie van bewoners wordt steeds belangrijker
8
SPOOR 5: SYSTEMISCHE VERANKERING
Bestuurlijk Kennisdelen greendeal Warmtevoorziening omliggende wijken Impact electrificering Woerden op electriciteitsnet Werkwijze, kennis en instrumenten zijn herhaalbaar voor andere wijken in Woerden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.