Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFloris Aerts Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
2
2
6
Hervorming Stedelijke Ontwikkeling “Kiezen is noodzakelijk”
7
Kernkwaliteiten behouden en versterken: identiteit en kracht
Onze kwaliteiten hebben we in beeld en moeten we behouden. Openheid van het landschap is een van onze belangrijkste kernkwaliteiten waarmee we ons onderscheiden in de regio. Ook monumenten, erfgoed en toeristische trekkers zoals De Zaanse Schans zijn hierbij belangrijk.
8
Kansrijke initiatieven voor realisatie Zaans Evenwicht faciliteren en ondersteunen
Het gaat om grote initiatieven zoals de bouw van het nieuwe ZMC, van groot strategisch belang voor Zaanstad, maar ook om kleinere initiatieven zoals het meewerken aan de herbestemming van een monument zoals de Waakzaamheid of het oude postkantoor op de Dam.
9
Dynamisch model (De)regulerende overheid Ontwikkelen
Behouden Kernkwaliteiten Toetsen (en regie) Programmeren Zaans Evenwicht Initiator en regie Ruimte geven Toetsende en terugtredende overheid Kansen stimuleren Partner in ontwikkeling Uiteindelijk hebben we deze principes proberen te vatten in een overzichtelijk model met 4 kwadranten. Deze laat een ontwikkelende kant en een toetsende rol van de overheid zien. Drie kwadranten daarvan hebben we hiervoor al toegelicht, maar de vierde, namelijk ruimte geven, nog niet. Dit principe wordt ook het meest spannende en betekent ook voor de meeste van ons een nieuwe manier van werken. Op dit moment streven we naar een verdeling van onze opgaven en gebieden in de stad waarbij we een klein aantal projecten hebben waar we actief mee bezig zijn, soms als initiator en soms als partner in ontwikkeling. Vanuit de huidige economische situatie moeten we toewerken naar een grote toetsende en terugtredende rol, omdat we een stevige bezuinigingsopgaven te realiseren hebben. Door ruimte te geven bieden we hopelijk ook meer kansen aan initiatiefnemers vanuit de stad zelf Ruimte geven betekent op voorhand duidelijkheid geven over de kaders. Discussies die hierin naar boven komen zijn: 1) openheid en kwaliteit Landelijk gebied versus verdichting en woonwensen (ook/juist de mensen die er al wonen) 2) Samen met de buurt maken van een plan. Initiatiefnemer en buurtvertegenwoordiging komen er (binnen vooraf gestelde kaders) samen uit. Denk daarbij aan bouwhoogte, parkeren, woingtypologie. 3) welstandsbeleid; reguleren waar het moet en welstandsvrij waar het kan (De)regulerende overheid “Sturen aan de voorkant” Ontwikkelen 9
10
Wirwar beleidsregels en nota’s
Inventarisatie geldend ruimtelijke beleid bij invoering WABO 127 beleidsnota’s, regels, verordeningen, etc Opschonen lijst 20 documenten buiten invloed gemeente (rijk, provenciaal, etc) 20 documenten waren wensen, geen vastgesteld beleid 40 documenten waren niet nodig voor WABO toets 7 documenten zijn ingetrokken (verouderd en/of dubbel beleid) Resultaat lijst teruggebracht tot 40 documenten en daarmee duidelijkheid in regels Vervolg: verder comprimeren langs thema’s en gebiedsgericht
11
Parkeernota Herstructurering bestaande vooroorlogse buurt
Zaans parkeerbeleid eist aanleg nieuwe parkeerplaatsen na sloop nieuwbouw Oplossing: bestaand parkeerbeleid “openbreken” -> mogelijkheid tot maatwerk op buurtniveau Heldere keuzes Onderscheid in basis en ambitie Korte termijn: Ontwikkelingen loskrijgen, maatschappelijke urgentie en verdienvermogen Lange termijn: Essentie Zaans Evenwicht overeind houden 11
12
“realiteit van sturing” en loslaten
Raadsdebat intensief “samen de realiteit onder ogen zien” Debat over de “de realiteit van sturing” Elke regel is op zich zelf juist en helder Opeenstappeling van deze “goede bedoelingen” maakt onwerkbaar complex en remt Perceelplanologie/incidenten leiden tot meer regels Debat over rollen, ruimte geven en loslaten Ieder heeft theoretisch zijn eigen rol Gemeenteraad, B&W, ambtelijk apparaat, directe omgeving, initiatiefnemer Praktijk is weerbarstig en houdt ons gevangen
13
Rijksoverheid Ook Rijksregelgeving belemmert
Wetgeving “keihard”; creëer lokale afwijkingsbevoegdheid In lokale processen is het Rijk geen partij VNG-lijsten plaatst functies in “hokjes”; meer toe naar gemengde bestemmingen Crisis en Herstelwet biedt mogelijkheden Versnelling procedures mbt. beroep Ruimte om te experimenteren; Omgevingsplan en Bestemmingsplan+ Uitnodiging om verder aan te sluiten bij de lokale beweging; “Ontslakt u mee?”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.